עבור לתוכן העמוד
Menu

הדרישות והבעיות של חמאס בדרך לשביתת הרעב

המגעים למנוע את שביתת הרעב של אסירי חמאס בבתי הכלא נקלעו למבוי סתום וצל השביתה ממשיך לאיים על יום הבחירות בישראל • בחמאס ממתינים להחלטות הדרג המדיני בישראל, גורמים בחמאס טוענים כי הארגון איננו מעוניין בשביתה שעלולה לפגוע בהבנות הרגיעה

במהלך היום צפויים להתחדש המגעים בין הנהלת שב"ס לבין נציגי האסירים הביטחוניים של חמאס בניסיון למנוע את שביתת הרעב.

האסירים הביטחוניים של חמאס הודיעו אתמול כי שביתת הרעב שתיכננו נדחתה כדי לאפשר התקדמות במגעים עם הנהלת שב"ס בקשר למילוי דרישותיהם אך נראה שהמגעים נקלעו למבוי סתום.

משרד ההסברה של האסירים הביטחוניים פירסם אמש הודעה כי הנהלת שב"ס מסרבת לדון בכמה בעיות מרכזיות של האסירים הביטחוניים וכי כל המאמצים שהושקעו ומושקעים כדי למנוע את שביתת הרעב "עלולים להשתנות בכל רגע" ואין שום הסכם עד כה עם הנהלת שב"ס.

"שביתת" הכבוד" – הפתיל שיצית את הגדה ועזה?

אסירי חמאס קראו לתושבי השטחים "להישאר בכוננות כדי לתמוך באסירים ברגע שיתחדש משהו" במשא ומתן עם הנהלת שב"ס.

הדרישות של אסירי חמאס הן:

א. הסרת משבשי הקליטה הסלולארית שהוצבו באגפי האסירים הביטחוניים של חמאס בכמה בתי כלא. גורמים ביטחוניים בכירים הכחישו כי ישראל הסכימה לדרישה הזו ובמקומה הסכימו להציב טלפונים ציבוריים באגפים של האסרים הביטחוניים.

ב. לאפשר למשפחות אסירי חמאס מרצועת עזה לבקר את האסירים בבתי הכלא ולאפשר למשפחות האסירים תושבי הגדה לבקר פעמיים בחודש בבתי הכלא.

ג. לבטל את העונשים שהוטלו על אסירי חמאס שהתפרעו בכלא קציעות ב-24 במרץ ובכלא רמון ב-18 במרץ.

ד. להגיש טיפול רפואי הולם לאסירים הביטחוניים שנפצעו בהתפרעויות.

ה. החזרת הצפיה ב-7 ערוצי טלוויזיה שבוטלה בעבר.

ו. העלת הסכום המותר לקניות בקנטינה מ-800 ש"ח ל-1200 ש"ח כפי שהיה נהוג בעבר.

ז. החזרת "הטיולים" באגפי הכלא כפי שהיה נהוג בעבר.

ח. ביטול הקנסות הכספיים שהוטלו על האסירים שהתפרע באירועים האחרונים.

גורמים בחמאס אומרים כי השעות הקרובות הן "מכריעות" בכל הקשר להשגת רגיעה בקרב האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל או שהאגפים של האסירים הביטחוניים יכנסו לשלב חדש של מאבק בהנהלת שב"ס דבר שיביא לחוסר יציבות במצב הביטחוני בבתי הכלא ומחוצה להם.

נראה כי הנהגת חמאס איננה מעוניינת כרגע בהסלמה חדשה, ימים ספורים בלבד לאחר שהגיעה להבנות רגיעה עם ישראל בתיווכה של משלחת המודיעין המצרי וסיועו של שליח האו"ם ניקולאי מלדאנוב.

העיתון הלבנוני "אל-אח'באר" דיווח ב-8 באפריל כי ארגון חמאס הודיע לשליח האו"ם מלדאנוב כי הרקטות האחרונות ששוגרו לעבר ישראל היו קשורות לסוגיית האסירים הביטחוניים.

בכיר ארגון החזית העממית,עולאם אלכעבי, אומר כי הושגה התקדמות במשא ומתן של האסירים עם הנהלת שב"ס אולם האסירים ממתינים לתשובות בנושאים שונים.

גורמים פלסטינים מסרו כי אחמד סעדאת, ראש ארגון החזית העממית שתכנן את רצח השר רחבעם זאבי (גנדי) ז"ל הצטרף לצוות המשא ומתן של האסירים עם הנהלת שב"ס.

גורמים בחמאס אומרים כי הנהלת שב"ס ממתינה כדי לקבל יפוי כוח מראש הממשלה נתניהו ומהשר לביטחון פנים גלעד ארדן כדי להגיע לסיכומים שיאפשרו את ביטול שביתת הרעב  המתוכננת בבתי הכלא.

אם יכשלו המאמצים למנוע את שביתת הרעב יודיעו אסירי חמאס על תחילת שביתת הרעב ביום הבחירות הכלליות בישראל כדי להפעיל לחץ על ממשלת ישראל, שני גורמים מקשים את מצבם של אסירי חמאס:

א. התקרבות חודש רמאדאן שבו צמים חודש ימים.

ב. עמדתם של אסירי פת"ח- הרש"פ לוחצת עליהם שלא להיגרר לשביתת הרעב שמוביל ארגון חמאס.

גורמים בחמאס טוענים כי הכדור במגרש של הדרג המדיני בישראל וכי הארגון איננו מעוניין בשביתה בבתי הכלא שתביא להסלמה במצב הביטחוני ותסכן את הבנות הרגיעה שהושגו באחרונה, אולם, טוענים בחמאס, דרישות האסירים הביטחוניים מוצדקות וישראל צריכה להיענות להן במיוחד בכל מה שקשור לביקורי המשפחות בבתי הכלא והסרת משבשי הקליטה הסלולארית שהוצבו באחרונה באגפי אסירי חמאס.