עבור לתוכן העמוד
Menu

הדרוזים בסוריה ולבנון – בין הפטיש לכלכלה

משלחת של שייח'ים דרוזים בקשה להגיע אל דמשק לאחר שנים שלא ביקרו משלחות מישראל • ישראל סרבה לבקשה • הדרוזים מבינים כי משטר אסד חוזר אל הגבול בקונטריה ובמקביל בלבנון מנסים למצוא פתרון לנושא שדות הגז

בשבוע שעבר ביקשה משלחת גדולה של שייח'ים דרוזים מרמת הגולן לבקר בסוריה, אולם ישראל לא אפשרה להם לעבור לירדן בדרכם לדמשק, כפי שהיה נהוג מדי פעם בעבר.

מקרה זה מאפשר לנו להסיט את המבט אל עבר החברה הדרוזית המתגוררת ברמת הגולן ואל המתרחש בקרב העדה בלבנון ובסוריה.

עקרונית, מאז שמשטר אסד חזר לצד הסורי של הגולן התחדשה גם הפעילות הפרו סורית בקרב הדרוזים בגולן, פעילות שנעלמה בימים של הקרבות ליד הגבות ושליטת המליציות השונות. יש הסוברים כי אף החלה תנועה אל עבר אהדה אל המורדים והתרחקות ממשטר אסד.

המוחבראת פתח מחדש את משרדיו באור קונטרייה וכבר החלו לבחוש בצד הישראלי של רמת הגולן כפי שעשו בעבר. אסד מבקש גם לשקם את העיר ההרוסה במטרה לשמור על הגבול שקט , וברמת הגולן לעורר תסיסה של האוכלוסייה הנאמנה לו.

עוד לפני שביקשה המשלחת של השייח'ים לצאת אל דמשק נערכה הפגנה נגד "תכנית המאה" של הנשיא טראמפ. כמובן ניתן לשאול ולתהות, מה לדרוזים ול"תכנית המאה"?

אין פירוש הדבר שאסד יצליח. הדרוזים בגולן ערים למה שקורה בצד הסורי, והם אינם שוכחים את אירועי התקיפה של ארגון אל-קעידה על הר הדרוזים, מתקפה קשה שהסתיימה ברצח של רבים מחברי העדה, לקיחה בשבי של רבים, כולל נשים.

מצדם של הדרוזים הם הבינו את המסר מדמשק. אסד ביקש ללחוץ על הדרוזים לגייס את הנוער למלחמה באידיליב בעוד הם העדיפו כי הנוער יגן על הר הדרוזים.

אירוע זה , גרם להתרחקות בין משטר אסד לדרוזים וכעת הם עוקבים בחשש אחר דיווחים אחר התבססות אנשי חיזבאללה באזורם.

קשה להאמין כי ה"בחישה" של אסד בגולן תצליח, כי הדרוזים בגולן מעריכים בסופו של דבר את הביטחון והשגשוג שלהם הם זוכים בישראל.

שדות הגז בלבנון המפתח להצלחה כלכלית

בלבנון, ישנו ויכוח קשה ביותר בין המחנה הפרו סורי של הנשיא עאוון לבין אנשי וואליד ג'ונבלט, ששומר על קו עצמאי ככל שניתן.

פגישת נצראללה וג'ומבליט

פגישת נצראללה וג'ומבליט

לבנון נמצאת במשבר כלכלי חריף, והיא מנסה לגייס השקעות מכל מקום אפשרי. קוצרות לה ולקהילה הבינ"ל עתודות הגז בים התיכון. החברות הכלכליות מצדן מתקשות להכנס לשוק חיפושי הגז בשל העבודה כי לבנון לא קבעה את גבולותיה אל מול ישראל והם ממתינות לתוצאות המו"מ בין ישראל ולבנון בתיווך ארה"ב, מו"מ שעלה על שרטון.

דווקא עמדתו העצמאית של ג'ונבלט מסייעת לחוגי הכלכלה הצמאים להשקעות, ובשבוע שעבר נפגש המנהיג הדרוזי עם אישים בכירים בחיזבאללה. ג'ונבלט אמר כי בשיחה עם השיעים "נקבעו גבולות המחלוקת", כלומר: חיזבאללה תמשיך לדבוק בסיסמאות שלה, אבל לא תכשיל את מאמצי ההיחלצות של לבנון מן המשבר הכלכלי.