עבור לתוכן העמוד
Menu

הדעיכה של הרש"פ

האירועים האחרונים בגדה וברצועה שיקפו את תהליך המשך היחלשותה של הרש"פ ושלטונו של אבו מאזן • התסיסה נגדו ברחוב הפלסטיני גוברת • הג'יהאד האסלאמי התחזק בצפון הגדה, קרב הירושה מתעצם וארגון חמאס מגביר את השפעתו בזירה הבינלאומית והערבית

מבצע "עלות השחר" של צה"ל ברצועת עזה וחיסול המבוקש אברהים אלנאבילסי בשכם חשפו בשבוע שעבר את תהליך היחלשותה הנמשך של הרש"פ בראשותו של אבו מאזן.
הרש"פ כמעט ולא הייתה מעורבת במאמץ הדיפלומטי הפלסטיני לעצור את הלחימה ברצועת עזה דבר שמוכיח כי יו"ר הרש"פ אבו מאזן איבד כל שליטה והשפעה על הנעשה ברצועת עזה וכי בעצם השתיקה המדינית שלו הוא מודה בכישלונו.

מי שנכנס לוואקום הזה היה מנהיג חמאס אסמעיל הניה אשר קיים פעילות מדינית עניפה מול מצרים, קטאר, איראן, טורקיה והאו"ם כדי להביא להפסקת אש.

הפעילות המדינית של אסמעיל הניה שבה והדגישה כי הריבונות על רצועת עזה היא של חמאס בלבד וכי גם הקהילה הבינלאומית מכירה בכך באופן בלתי רשמי.

הפעילות של הרש"פ שהסתפקה בגינויים על מבצע "עלות השחר" מעידה על רפיסותה המדינית וכי בהחלט יתכן שהיא מתקרבת לסוף דרכה.

לכך יש להוסיף את הפעילות של צה"ל בעיר שכם בשבוע שעבר כאשר כוחות מיוחדים חיסלו 3 מחבלים בקסבה של שכם ובראשם המבוקש אברהים אלנאבילסי, שהיו אחראים לפיגועי ירי בקבר יוסף ועל כוחות צה"ל.

הרחוב הפלסטיני זועם וקורא לנקמה, שביתה כללית הוכרזה בשטחים לאות אבל על מותם.

הרחוב הפלסטיני מאשים את מנגנוני הביטחון של הרש"פ בסיוע לישראל, במסגרת התיאום הביטחוני, כדי להרוג את שלושת המחבלים שסירבו לשמוע להנחיות הרש"פ ולהימנע מפעילות טרור.

התחזקות הג'יהאד האסלאמי בגדה

הג'יהאד האסלאמי הצליח לדחוק את הרש"פ לגמרי מאזור ג'נין, הוא הקים מסגרת חדשה שנקראת "גדוד ג'נין" שמאגדת בתוכה גם חמושים מארגונים נוספים כמו "גדודי חללי אלאקצא" של תנועת פת"ח ואף חמושים של ארגון חמאס.

המסגרת הזו החלה להתפשט לעבר אזורי שכם וטול כרם וביצעה פיגועי ירי נגד כוחות צה"ל והמתנחלים.

לא לחינם קיבלה הנהגת הג'יהאד האסלאמי את ההחלטה על ההסלמה מול ישראל בעקבות מעצרו של בסאם א-סעדי, ישראל הופתעה מהתגובה הזו מכיוון שהיא כנראה עדיין לא מודעת די הצורך לתפקיד החשוב שיש לו בתוכניות של הג'יהאד האסלאמי ושל איראן, הדברים יתבררו בוודאי בחקירתו.

בסאם א-סעדי הוא הדמות הבכירה ביותר של ארגון הג'יהאד האסלאמי בצפון השומרון, הוא מחזיק במידע ביטחוני חשוב מאוד שיעזור לשב"כ לחשוף את התשתית החשאית של הארגון בכל יהודה ושומרון ואת קשריה עם רצועת עזה וההנהגה בחו"ל, כולל דרכי התקשרות, מימון הפעילות והוצאת פיגועים נגד ישראל.

בעקבות מעצרם של בסאם א-סעדי ושל עוזרו, יש התקדמות בחקירת השב"כ ונמשכים המעצרים של פעילי הגי'האד האסלאמי ברחבי הגדה.

עד כה נעצרו כ-40 פעילים של הארגון ובהם כמה בכירים באזור ג'נין כמו בסאם ד'יאב מכפר ראעי ונצר עמרו מכפר ענזא.

במהלך השנה האחרונה פעל ארגון הג'יהאד האסלאמי, בהנחיית איראן, להקים שטח עצמאי בצפון השומרון שלא יהייה כפוף למרותה של הרש"פ, מעין בסיס קדמי של איראן.

גורמים ביטחוניים מסרו כי השיח' בסאם א-סעדי הוביל את המהלך הזה באמצעות כספים שהוא קיבל מרצועת עזה לצורך רכישת אמצעי לחימה ומימון פיגועים.

ואכן בפועל, בעיר ג'נין, במחנה הפליטים שלה ובכפרים הסמוכים אליה יש כמה מאות מחבלים חמושים ואלפי כלי נשק וכמויות גדולות של תחמושת.

קרב הירושה נמשך

קרב הירושה ברש"פ נמשך ואף מעצים לאחר שיו"ר הרש"פ אבו מאזן מינה את מקורבו חוסיין א-שיח' לתפקיד מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ כשלב מקדים בהכשרתו ליורשו.
השערוריה האחרונה בצמרת פת"ח היא קלטת אודיו שהופצה בשטחים ובה נשמע קולו של תוופיק אלטיראווי, חבר הוועדה המרכזית של פת"ח שרואה עצמו כיורשו של אבו מאזן, כשהוא משמיץ את חוסיין א-שיח' ומאשימו בשחיתות ובהטרדות מיניות ומכנה את מזכ"ל פת"ח ג'בריל רג'וב במילה "שקרן".

בעקבות הדברים הטיל אבו מאזן בסנקציות נגד תוופיק אלטיראווי, הוא ביטל את האבטחה סביבו בתוקף תפקידו והדיח אותו מתפקיד יו"ר חבר הנאמנים של אוניברסיטת "אל-איסתיקלאל".
אלטיראווי הכחיש כי אמר את הדברים שמיוחסים לו.

אבו מאזן רוצה לשרוד

המאמץ העיקרי של יו"ר הרש"פ אבו מאזן בן ה-87 הינו לשרוד בשלטון, הוא הגיע לסוף דרכו הפוליטית ומשימתו העיקרית היא להעביר את השלטון באופן מסודר למקורביו כדי שיבטיחו את שלום משפחתו והאימפריה הכלכלית שבנה לשני בניו.

הוא מתנגד בתוקף לעריכת בחירות כלליות מחשש לתבוסה וממשיך במצב הפוליטי הקיים.

לכן, אבו מאזן מתמקד בשמירה על רגיעה במצב הביטחוני בשטחי הרש"פ באמצעות דיכוי בכוח של האופוזיציה הפלסטינית והמשך התיאום הביטחוני עם ישראל בתמורה לקבלת הקלות כלכליות לתושבי השטחים.

האיומים שלו להקפיא את הסכמי אוסלו ולהפסיק את התיאום הביטחוני הינם קלף שהוא שולף מדי פעם כשגוברת הביקורת הציבורית נגדו, מדובר בנפנוף באקדח ריק מכדורים.
ישראל תצטרך לסייע לאבו מאזן להמשיך לשמור על שלטונו, כרגע מבחינתה הוא הרע במיעוטו, היא חייבת להימנע מעונשים קולקטיביים בגדה, להעניק הקלות כלכליות נוספות לתושבי השטחים ולהתמקד במלחמה נקודתית נגד פעילי הטרור כדי למנוע תסיסה.