עבור לתוכן העמוד
Menu

הדיפלומטיה של איראן: טילים וחזרה אל הפתוה בנושא הגרעין

טיל קצר טווח ומונחה GPS הוצג על ידי משמרות המהפכה • במקביל משתמש זריף ב"פתוה" של חמינאי שמעולם לא התפרסמה בפומבי

סוכנות הידיעות של מועדון העיתונאים הצעירים (Young Journalists' Club) המזוהה עם רשות השידור האיראנית שדרה  במהלך השבוע האחרון סרטון (ללא ציון מתי צולם)  ובו נראות הכנות לשיגור טיל בליסטי לטווח קצר מסוג "קיאם 1" (Qiyam 1) מתוך מתקן שיגור תת קרקעי המופעל על ידי משמרות המהפכה[1]. סוכנות הידיעות דיווחה כי תוכנית הטילים של איראן מעידה כי היא נמצאת בשורה הראשונה של המדינות בעולם עם טכנולוגיית טילים מתקדמת[2]. יוזכר, כי במהלך חודש פברואר הציג משה"מ מתקן קרקעי דומה וחשף את טיל  קרקע קרקע מסוג "דזפול".

טיל בליסטי לטווח קצר מסוג "קיאם 1"
טיל בליסטי לטווח קצר מסוג "קיאם 1"

בתחילת אוקטובר 2018 שגרו משמרות המהפכה של איראן 6 טילים מסדרת  "קיאם" וד'ולפקאר  לעבר מטרות של המדינה האסלאמית בסוריה. זאת בתגובה על הפיגוע שבצע הארגון נגד מצעד צבאי (ספטמבר 2018) בעיר אהואז בו נרצחו 25 איש. כלי התקשורת של איראן הדגישו אז כי מדובר במסר לישראל, סעודיה וארצות הברית והציגו את הטילים עליהם נכתב "מוות לארצות הברית", מוות לישראל" ו"מוות לבית המלוכה הסעודי". על פי מספר דיווחים עולה כי החות'ים בתימן משתמשים בגרסאות של הטיל כדי לפגוע במטרות סעודיות[3] במסגרת המלחמה הנמשכת בתימן.

(הכיתוב על הטיל שנורה לעבר מטרות המדינה האסלאמית ב-2018 : "מוות לארצות הברית", מוות לישראל" ו"מוות לבית המלוכה הסעודי מקור https://www.alef.ir/news/3970709024.html
(הכיתוב על הטיל שנורה לעבר מטרות המדינה האסלאמית ב-2018 : "מוות לארצות הברית", מוות לישראל" ו"מוות לבית המלוכה הסעודי מקור https://www.alef.ir/news/3970709024.html

הטיל הבליסטי לטווח קצר  המונחה (GPS) "קיאם" מצוייד במנוע דלק נוזלי והשימוש בו על ידי משמרות המהפכה החל כבר לפני כעשר שנים והוא מהווה שדרוג של השהאב 2. טווח הטיל הוא עד 700 ק"מ והוא נושא ראש הנפץ במשקל 650 ק"ג.

המסר: תוכנית הטילים לא נתונה למו"מ

שידור הסרטון, שלא זכה אמנם לתהודה רבה בכלי התקשורת, באיראן, מהווה איתות איראני נוסף לארצות הברית כי  בכל משא ומתן עתידי, אם יפתח, תוכנית הטילים שלה אינה עומדת על הפרק.  איראן מדגישה כי תוכנית הטילים שלה היא למטרות הגנה בלבד. חשיפת מתקן השיגור התת-קרקעי של הטיל "קיאם 1", בו עושה איראן שימוש מבצעי בזירות העימות השונות (תימן, סוריה) משתלבת היטב עם המסרים של בכירים במשמרות המהפכה ופעולות איראניות בחתימה נמוכה בזירות שונות באזור – איחוד האמירויות (הפיגוע נגד המכליות הסעודיות), סעודיה (פגיעה בתחנות לשאיבת נפט של ארמקו בסעודיה) וירי הרקטות של מליציות פרו איראניות לעבר האזור הירוק בבגדאד שם שוכנות מרבית השגרירויות הזרות.

האם ירדן בדרך להגמיש את עמדתה כלפי הסדנא הכלכלית?

מפקד משמרות המהפכה, חסן סלאמי, אמר בנאום באוניברסיטת טהראן למדע ולטכנולוגיה, כי העם האיראני הצליח להתמודד בהצלחה עם האויב  ש"פעל במלוא עוצמתו מול איראן כדי להפעיל עליה לחץ מקסימלי בתחום הפוליטי, הכלכלי והפסיכולוגי". סלאמי אמר כי איראן, שנמצאת בתקופה רגישה וקריטית לעתידה של המהפכה האסלאמית,  הצליחה להדוף את הלוחמה הפסיכולוגית נגדה ואף לרוקן מכל תוכן את יכולתו של האוייב להפעיל נגדה כוח צבאי.

סלאמי הדגיש, כי המהפכה האסלאמית באיראן נועדה להחיות את ימי הזוהר של הציוויליזציה האסלאמית ולעורר את המוסלמים, אך המעצמות לא היו מסוגלות להתמודד עם  העובדה שמעצמה תשלוט בשם האסלאם  ותקרא תיגר על משוואת הכוחות העולמית. בהקשר זה אמר סלאמי כי איראן הצליחה להשיג השפעה גלובלית רבה וכי "הפילוסופיה הפוליטית" האמריקנית בכל הקשור להפעלת הכוח כשלה והיא נמצאת בנסיגה מתמדת.

(מפקד משה"מ: המעצמות לא השלימו עם עוצמת המהפכה האיראנית)
(מפקד משה"מ: המעצמות לא השלימו עם עוצמת המהפכה האיראנית)

הוא סקר את הישגיה של איראן בתחום הטכנולוגיה הצבאית למרות הסנקציות  והתרברב כי איראן מייצרת ומשגרת לוויינים ללא כל מאמץ מיוחד ופתחה יכולות מיוחדות בתחום הטילים ונשק מונחה מדויק בתחום הלוחמה הימית נגד נושאות מטוסים . הוא אמר כי לאיראן אין כל נוכחות צבאית בעיראק וכי בסוריה שוהים רק יועצים איראניים[4].

איראן שבה ומעלה את פסק ההלכה של המנהיג בנושא איסור שימוש בנשק גרעיני

לצד  האיומים ממשיכה פעילות דיפלומטית להרגעת המשבר בין ארצות הברית בזירה האזורית (עיראק, עומאן) והבינלאומית (יפן). במקביל, פועל שר החוץ האיראני ט'ריף להרגיע את המצב והזכיר שוב את הפתוה (פסק הלכה) של המנהיג ח'אמנהאי לפיו איראן אינה מעוניינת להשיג נשק גרעיני והאשים שוב את ה B_Team ( יורש העצר הסעודי הנסיך מחמד בן סלמאן, ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו והיועץ לביטחון לאומי של הנשיא טראמפ ג'ון בולטון) בהפעלת טרור כלכלי נגד איראן תוך ציון שרק מעשים ולא דיבורים יוכיחו עם הנשיא טראמפ רציני או לא[5].

מעת לעת מעלים גורמים איראנים את הפתוה שכביכול פרסם המנהיג ח'אמנהאי, בנושא האיסור לרכוש, לפתח, לאגור ולהשתמש בנשק להשמדה המונית, אך היא מעולם לא הוצגה בפומבי ויש רבים שאף מטילים ספק בקיומה. ח'אמנהאי עצמו אמר בנאום לרגל סעודת שבירת הצום ביולי 2015 בהזכירו את הפתוה בנושא נשק גרעיני, כי עפ"י הקראן והחוק האסלאמי (שריעה) "אנו רואים בהחזקת, ייצור ושימוש בנשק גרעיני משום חראם (איסור) ולא נעשה זאת לעולם…הדבר כלל לא קשור למו"מ (עם ארה"ב)…מה שמונע מאתנו לפתח נשק גרעיני זה לא איומיהם אלא "המחסום הדתי" והאמריקאים מודעים היטב לפתוה זו. במהלך המו"מ עם המעצמות בנושא תוכנית הגרעין של איראן הזכירו הנושאים והנותנים האיראנים מספר פעמים את הפתוה.

בפברואר 2015 צייץ ח'אמנהאי כי "איראן רואה בשימוש בנשק להשמדה המונית חראם (איסור)…הם יודעים שאיראן איננה מעוניינת בנשק גרעיני[6]. הבעיה שלהם היא המהפכה (האסלאמית) שקטעה את ידיהם מלעשוק ולבזוז אומה מפוארת כמו איראן" [7]  ". ח'אמנהאי הפנה כביכול לפתוה המופיע באתר שלו מה-17 אפריל 2010 תחת הכותרת המסר של מנהיג איראן (בכמה שפות) לכינוס הבינ"ל בנוגע לפרוק נשק גרעיני :

"אנו מאמינים שחוץ מנשק גרעיני גם סוגים אחרים של נשק להשמדה המונית כמו נשק ביולוגי ונשק כימי מהווים אף הם איום על האנושות. האומה האיראנית, שבעצמה נפלה קורבן לנשק כימי, חשה יותר מכל אומה אחרת את הסכנות הטמונות בייצור, אגירה של נשק כזה ומוכנה לרתום את כל יכולותיה כדי להתמודד עם איומים באלה. אנו רואים בשימוש בנשק (להשמדה המונית) כזה כחראם ומאמינים שמחובתם של כולם להשקיע מאמץ להבטיח את עתיד האנושות מפני אסון"[8].

בהצהרה שמסרה איראן בפני כינוס הסוכנות  (אוגוסט 2005) הבינלאומית לאנרגיה אטומית נכתב, בין היתר : 

"מנהיג איראן, ח'אמנהאי, פרסם פתוה לפיה ייצור, אגירה ושימוש בנשק גרעיני אסורים על פי האסלאם (ולכן) איראן לעולם לא תנסה להשיג נשק כזה"[9]

יתכן, כי אזכור הפתוה על ידי ט'ריף בעיתוי הרגיש הנוכחי מהוה חלק מהמאמץ הדיפלומטי-הסברתי  האיראני , דווקא בשיאו של המשבר הנוכחי עם ארצות הברית,  להציג לעולם,  כי צמרת המשטר באיראן עקבית בהתנגדותה לנשק גרעיני ומוכנה למו"מ על פי תנאיה ובניסיון להפעיל לחץ בינלאומי על ארצות הברית, כשמבית מתרבים סימני המשבר הכלכלי. יודגש, כי בכל מקרה גם אם אכן קיימת פתוה כזאת היא נעדרת כל משמעות מעשית, שכן מארכיון הגרעין שהשיגה ישראל ברי כי המשטר האיראני הנחה את הדרג המקצועי לייצר לפחות חמש פצצות אטום.

 

 

 

[1] https://www.yjc.ir/fa/news/6944159/%D8%B4%D9%84%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D9%88%D8%B4%DA%A9-%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85-%DB%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%A7%D8%AA-%D8%B2%DB%8C%D8%B1%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D9%87-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85

[2] https://twitter.com/circleengine/status/1132000425064976384 ; https://www.youtube.com/watch?v=Gi_xW8dTMEI&feature=youtu.be

[3] https://usun.state.gov/remarks/8090

[4] https://tinyurl.com/SALAMIT-2905

[5] https://twitter.com/JZarif/status/1133080561235484672

[6] https://twitter.com/khamenei_ir/status/570928598166544384

[7] https://twitter.com/khamenei_ir/status/570926006380290049

[8] http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=228#2790

[9] https://fas.org/nuke/guide/iran/nuke/mehr080905.html