עבור לתוכן העמוד
Menu

התגובה האיראנית: לחכות לנובמבר או להגיב עכשיו

בעקבות הפניית אצבע מאשימה לעברה, ישראל מנסה להרחיק את עצמה מכל קשר לפיצוצים שהיו באיראן, במיוחד במתקן הגרעין בנתנז, שבו נגרם נזק כבד • המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי הוא שיקבע את אופי ועיתוי התגובה האיראנית, ישראל נערכת בהתאם לכל התרחישים

ישראל מרחיקה את עצמה מכל קשר לפיצוצים שהיו במתקנים שונים באיראן בשבוע שעבר. שר הביטחון בני גנץ אמר בראיון לרשת ב' ב-5 ביולי "כי לא כל אירוע שמתרחש באיראן בהכרח קשור אלינו. איראן גרעינית היא סכנה לעולם ולישראל ואנו ממשיכים לפעול כדי למנוע זאת ממנה, לא צריך לחבר את המדיניות הזאת לכל התרחשות שקורית".

איראן ממשיכה לשקר ולטעון כי ארבעת הדיפלומטים האיראנים בידי ישראל

בסוף השבוע האחרון היו כמה עיתונאים ופרשנים ישראלים שלקחו על דעת עצמם את האחריות של ישראל ל"מתקפת סייבר"  על מתקנים שונים באיראן, לכן, נכון פעל שר הביטחון  בני גנץ כשהעמיד את הדברים על דיוקם באופן רשמי ופומבי, המסר בוודאי הגיע לאיראנים שעוקבים בקפדנות אחרי דיווחי התקשורת בישראל.

במהלך שבוע ימים היו שריפות ופיצוצים בכמה מתקני נפט וגרעין באיראן, האירוע האחרון היה שריפה במתקן גז באיזור אלאהוואז בדרום מערב איראן.

לפני כן אירע פיצוץ במתקן צבאי באזור פרצי'ן מזרחית לטהרן בבסיס ששימש את תוכנית הטילים הבליסטית של איראן.

גם במרפאה בצפון טהרן אירע פיצוץ גז שבמהלכו נהרגו 19 בני אדם.

 

אחריות סעודית?

 

עיתוי הפיצוצים בתחנת הכוח אלזרקאן והשריפה במתקן הגז באזור אלאהוואז קרה בסמיכות זמנים להתקפות של המורדים החות'ים בתימן, הנאמנים לאיראן, על שטח סעודיה באמצעות מל"טים,ולא מן הנמנע שסעודיה היא שעומדת מאחורי הפיצוצים האלה,יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן הודיע על "העברת המערכה לשטח איראן".

רוב התושבים באזור אלאהוואז באיראן הינם ערבים ממוצא סוני ובאזור קיימת אופוזיציה למשטר השיעי בטהרן שכבר התקיפה בעבר את  "משמרות המהפכה" האיראניים.

נכון לעכשיו אין לשלטונות איראן שום מידע ודאי על הגוף שעומד מאחורי "פעולת החבלה" כך כינה אותה רולאם רדא ג'לאלי ראש מערך ההגנה האזרחית האיראני.

הוא הסביר כי איננו פוסל את האפשרות שמדובר בפעולת חבלה של קבוצות מהאופוזיציה או "מתקפת סייבר" של ארה"ב שעמדה מאחורי האירועים באיראן.

ג'לאלי אישר כי "חלק גדול" מהאירועים שהיו במגזר האנרגיה נבעו מטיפול לקוי ואי הקפדה על הוראות הבטיחות, אולם הוא גם לא פסל את האפשרות שמדובר בפעולות חבלה של האופוזיציה ושל ארה"ב.

 

הפיצוץ במתקן הגרעיני בנתנז

 

נראה כי הפיצוץ במתקן הגרעיני בנתנז היה האירוע החשוב ביותר, מבחינת איראן, בשורת ה"תקלות" במתקנים האיראניים, על פי הדיווחים באיראן בפיצוץ נגרם נזק למתקן להעשרת אורניום, הפיצוץ היה כנראה בסמוך למתקן ליצור סרקזות מדור מתקדם.

המתקן הגרעיני בנתנז הוא האתר המרכזי של פרוייקט העשרת האוראניום בתוכנית הגרעין האיראני שבו מתבצעת גם העשרת אורניום באמצעות סרקזות חדשות שבאמצעותן אפשר לקצר את משך הזמן כדי להגיע לכמות האורניום הדרושה לצורך יצור פצצה גרעינית.

גורמים באיראן הפנו אצבע מאשימה לעבר ישראל וארה"ב באחריות ל"מתקפת סייבר" שפגעה במתקן בנתנז, על פי פרשנים ערבים זוהי גם ההערכה של כמה מנגנוני מודיעין במזרח התיכון.

“נזק כבד למתקן הצנטריפוגות בנטנז”: איראן מזהירה את ישראל לא לחצות “קווים אדומים”

 

להערכת גורמי ביטחון בישראל, נגרם נזק כבד למתקן בנתנז כתוצאה מהפיצוץ.

מטה האנרגיה האטומית האיראני הודיע ב-5 ביולי כי נפגעה יחידת הסרקזות המרכזית מהדור המתקדם וכי ניזוק ציוד מדוייק.

דובר המטה בהרוז כמאלונדי מסר כי לא היו נפגעים בנפש אך נגרם נזק חומרי גדול ליחידה וניזוק ציוד מדוייק המשמש ליצור סרקזות מתקדמות שמשמשות להעשרת אורניום, ציוד שעדיין לא היה בשימוש.

לדבריו, האירוע יפגע ויאט את התוכניות של טהרן לייצר סרקזות וכי המדענים באיראן ישקיעו מאמצים לפצות על הנזקים שנגרמו,הוא הוסיף כי איראן מתכוונת לבנות יחידה חדשה גדולה ומתקדמת יותר מזו שנפגעה.

"התחלנו להבין את הסיבה לאירוע אך דחינו את ההודעה על כך מסיבות ביטחוניות", הוא אמר.

הועדה לביטחון לאומי בפרלמנט האיראני החלה אמש לדון באירוע במתקן הגרעיני בנתנז, עלי אכבר צאלחי, ראש המטה לאנרגיה אטומית אמר כי מנגנוני הביטחון והמודיעין למדו את התקרית במתקן מכל ההיבטים וכי ההודעה על הנסיבות תתפרסם "בזמן המתאים".

איראן ממשיכה לשקר ולטעון כי ארבעת הדיפלומטים האיראנים בידי ישראל

על פי גורמים ישראלים, איראן ערכה בחודש אפריל האחרון "מתקפת סייבר" על מערך תאגידי המים בישראל, על פי מקורות זרים, ב-9 במאי השיבה לה ישראל כגמולה ועשתה "התקפת סייבר" ממוקדת ומוצלחת על  הנמל האיראני בנדר עבאס. אם משווים את יכולות הסייבר של שתי המדינות הרי שמומחי סייבר, שניתחו את שתי המתקפות, קובעים באופן חד משמעי כי היכולות של ישראל להתגונן מפני מתקפות סייבר איראניות גבוהות מאוד וגם יכולות התקיפה שלה.

 

כיצד תגיב איראן?

 

השאלה היא מה יעשו האיראנים אם התקפות הסייבר על המתקנים שלהם ימשכו וכיצד הם יגיבו, קשה מאוד להוכיח כי הייתה מתקפת סייבר על המתקן הגרעיני בנתנז ומי הגוף שעומד מאחוריה, לאיראן יש בעיה בשיתוף פעולה בינלאומי בתחום הזה כדי לגלות מי תקף אותה, היא יכולה להעריך אך תתקשה לספק הוכחות חותכות.

כיוואן ח'סרווי,דובר המועצה העליונה לביטחון לאומי היה יותר מדוייק בדבריו והודיע כי איראן חשפה את הסיבה לשריפה במתקן הגרעיני בנתנז וכי מסיבות ביטחוניות היא תודיע "בזמן המתאים" על נסיבות האירוע והאופי שבו אירע.

אם אכן ישראל עומדת מאחורי חלק מההתקפות הסייבר על המתקנים האיראניים, הרי שאיראן זקוקה להוכחות אם היא מתכוונת להגיב בגלוי נגד ישראל, אולם, היא יכולה גם להגיב בחשאי, כפי שעשתה כשתקפה באמצעות סייבר את מערכת תאגידי המים בישראל.

ידיה של איראן ארוכות במזרח התיכון, היא עקשנית ונקמנית ואם היא תגיע למסקנה שישראל היא האחראית למתקפת סייבר בשטחה, סביר להניח שהיא תנסה לנקום בה.

אולם יש לזכור נקודה חשובה, אין ודאות שהאיראנים רוצים הסלמה בתקופה הנוכחית כל עוד הנשיא טראמפ עדיין נשיא, הם רוצים להגיע לבחירות לנשיאות בחודש נובמבר בתקווה גדולה כי הנשיא טראמפ יפסיד בבחירות ויוחלף על ידי ג'ו ביידן, דבר שלהערכתם יאפשר להם להביא להסרת חלק מהסנקציות שהטיל עליהם הנשיא טראמפ, יש גם הערכות באיראן שאם ג'ו ביידן יהיה הנשיא הבא הוא יפעל לחזור להסכם הגרעין שהנשיא טראמפ פרש ממנו לפני שנתיים.

עם זאת אי אפשר לשלול תגובה איראנית כבר עתה. החשש של האיראנים הוא שהעדר תגובה יתפרש כחולשה בדומה למה שקורה בסוריה כתוצאה מההתקפות המיוחסות לישראל על יעדים איראניים, איראן לא מגיבה וזה מעודד את ישראל להמשיך בהתקפות,יש בו גם עניין של כבוד לאומי לאחר שעברו השפלה גדולה.

“נזק כבד למתקן הצנטריפוגות בנטנז”: איראן מזהירה את ישראל לא לחצות “קווים אדומים”

מאידך גיסא, האיראנים חוששים כי מתקפה כעת על ישראל תנוצל על ידה ועל ידי ממשל טראמפ "לסגור חשבונות" לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב, דבר שעשוי לשרת לטובה את קמפיין הבחירות של טראמפ.

בהחלט סביר להניח שהאיראנים ינסו להגיב ב"מתקפת סייבר" חדשה על יעדים ישראליים ללא טביעות אצבע, עם זאת אי אפשר לשלול ירי רקטות  משטח סוריה לעבר ישראל באמצעות "משמרות המהפכה", המליציות האיראניות או ארגון חזבאללה.

גם ביצוע פיגועים ביעדים ישראלים ויהודים בחו"ל הוא אפשרי, מערכת הביטחון הישראלית דרוכה ונערכת לכל האפשרויות.

ההחלטה על התגובה היא בידי המנהיג העליון עלי ח'מינאי,הוא שיקבע אם איראן תגיב וכיצד.