עבור לתוכן העמוד
Menu

הדילמה של איראן: לבחור בין "רובים בדמשק לבין חמאה בטהראן"

שליח ארה"ב לסנקציות על איראן קיים מסיבת עיתונאים בריאד בה הציגו את הפעולות של המורדים הח'ותים בגיבוי איראני נגד הממלכה • המדינות סיכמו  סעודיה וארצות הברית פועלות להארכת אמברגו הנשק על איראן

ארצות הברית וסעודיה מגבירות את התאום הדיפלומטי כדי להביא להארכת אמברגו הנשק על איראן. שר המדינה לענייני חוץ הסעודי, עאדל אלג'ביר, הביע (29 יוני) תמיכה בעמדת ארצות הברית הקוראת להאריך את תוקף אמברגו הנשק על איראן, האמור לפוג ב-8 באוקטובר הקרוב מתוקף החלטת מועבי"ט 2231.

במסיבת עיתונאים משותפת עם בריאן הוק Brian Hook השליח האמריקני המיוחד לענייני איראן , אמר ג'ביר, כי "איראן היא המדינה התומכת בטרור יותר מכל מדינה אחרת בעולם. ומאחורי אתם יכולים לראות דוגמא קטנה של טיל בליסטי, מל"ט וסוגים שונים של אמצעי לחימה אותם מספקת איראן לארגוני טרור דוגמת "חזבאללה" והמורדים החות'ים בתימן, כדי שישמשו נגד אזרחים בערב הסעודית וברחבי העולם". מאחורי הדוברים הוצגו אמצעי לחימה שונים (שרידי טילים ומל"טים רובי סער, משקפות ומסמכים שונים בפרסית) שנתפסו במהלך פעילות הקואליציה בהובלת סעודיה הפועלת בתימן . זאת, כדי להוכיח שאיראן מפרה את אמברגו הנשר המוטל עליה. בעבר דיווחה גם ארצות הברית כי עצרה משלוחי נשק לאיראניים בדרכם לתימן.

השר הסעודי הוסיף, כי סעודיה פועלת יחד עם ארצות הברית למנוע מאיראן לייצא אמצעי לחימה כאלה והיא קוראת למערכת הבינלאומית להאריך את תוקף האמברגו "מה יקרה אם יוסר האמברגו ? איראן תהפוך לאלימה יותר ולתוקפנית יותר". הוק נפגש גם עם יורש העצר ושר ההגנה הסעודי, מחמד בן סלמאן ובכירים נוספים . בהודעה שפרסם משרד החוץ האמריקני נכתב כי שני הצדדים "דנו בחשיבות הארכת תוקף אמברגו הנשק שהטיל האו"ם על איראן שתוקפו פג בשמונה באוקטובר" ובמאמצים הבינלאומיים בנדון. שני הצדדים הביעו במציאת פתרון מדיני למשבר הנמשך בתימן.

 

במהלך ביקורו בסעודיה ובמדינות נוספות במפרץ הפרסי אמר הוק, כי יש להשאיר את אמברגו הנשק על מקומו כדי למנוע מאיראן "להפוך לסוחרת נשק עבור משטרים סוררים וארגוני טרור ברחבי העולם לאור היום" . הוק הגדיר את איומיה של איראן להגיב במקרה ויימשך האמברגו "טקטיקות של המאפיה". הוא הוסיף, כי מדיניותה של ארצות הברית הציבה את איראן על קרני הדילמה וכי המשטר האיראני נדרש עתה לבחור בין "רובים בדמשק לבין חמאה בטהראן". בסעודיה אמר הוק כי הנשק האיראני שנתפס בתימן ומקורו באיראן מהווה עוד הוכחה למה לא צריך להסיר את אמברגו הנשק מעל איראן והוסיף "כי הדבר האלחרון אותו צריך האזור הוא עוד נשק איראני". שתי המדינות הגישו בקשה משותפת למועצת הביטחון להאריך את תוקף אמברגו הנשק המוטל על איראן.

המורדים החות'ים בתימן פועלים כמעט על בסיס יומי נגד כוחות הקואליציה הערבית בהובלת סעודיה הפועלת בתימן מאז השתלטות החות'ים על צנעא ואזורים נוספים (סוף 2014 תחילת 2015). החות'ים משגרים טילים בליסטיים, רקטות ומל"טים גם נגד יעדים ומתקנים אסטרטגיים בשטח סעודיה (מתקני נפט, שדות תעופה) ובכלל זאת באזור הבירה, ריאצ'. בעבר כבר הציגו סעודיה וארצות הברית חלקי טילים ומל"טים ששוגרו על ידי החות'ים בניסיון להמחיש את עומק המעורבות האיראנית בסיוע למורדים החות'ים. לדברי ג'ביר שגרו החות'ים כ 318 טילים בליסטיים, 371 מל"טים נגד סעודיה ובצעה למעלה מ 1500 התקפות נגד אזרחים סעודים וכן 64 סירות נפץ לא מאוישות שאיימו על חופש השיט הבינלאומי באזור מיצרי באב אלמנדב בים האדום.

בחודשים הקרובים ימשכו המאמצים בהובלת ארצות הברית וסעודיה להאריך את תוקף אמברגו הנשק. רוסיה כבר הביעה התנגדות למהלך בטענה שלארצות הברית אין את הסמכות להוציאו אל הפועל שכן היא יצאה מהסכם הגרעין שנחתם ב2015. גם גרמניה, צרפת וגרמניה שלאחרונה, הובילו לאימוצה בסבא"א של החלטה הקוראת לאיראן ליתר שקיפות בכל הקשור לפעילות פקחי הסוכנות בשניים מאתריה הגרעיניים, כבר הודיעו כי לא יתמכו במאמצי ממשל טראמפ להאריך את תוקף האמברגו וקראו לו לשוב לשולחן המו"מ לקראת אפשרות חידוש הדיאלוג עם איראן בנשוא הגרעין.

למרות מצבה הכלכלי הקשה של איראן נראה כי לא תוותר על תנאיה לחידוש הדיאלוג סביב הסכם הגרעין ונראה כי הסיכויים לחדשו עד מועד הארכת הסנקציות או אפילו את הבחירות בארצות הברית בנובמבר קלוש. זאת, בין היתר, גם נוכח חולשתן של מדינות אירופה בכל הקשור לחוסר יכולתן לעקוף את הסנקציות האמריקניות ולמלא את ההתחייבויות לאיראן מתוקף הסכם הגרעין. נראה, גם כי נוכח הדיווחים האחרונים על הסקרים המעידים כי טראמפ לא יזכה בכהונה שנייה איראן לא תמהר להגיש ויצורים עתה לממשלו, ותמשיך לשרוד את החודשים הקרובים בתקווה לשינוי בוושינגטון ובמקביל לפעול להכשלת המהלך האמריקני סעודי להארכת תוקף האמברגו המוטל עליה, בטענה שהדבר רק ירחיק כל אפשרות לחזרה עתידית למו"מ בנושא הגרעין ואף יחזק את עמדת המתנגדים באיראן לחזרה למ"מ.

ארצות הברית מצידה תמשיך במדיניות המקסימום סנקציות תוך הידוק תאום עמדותיה עם מדינות המפרץ ועם ישראל בנוגע להמשך ההתמודדות עם איראן ובמסגרת זו הגיע בריאן הוק לישראל מסעודיה. במקביל, תמשיך ארצות הברית ללחוץ על מדינות אירופה כדי שיתמכו בעמדתה בנוגע להערכת האמברגו תוך המשך חשיפת מעורבותה של איראן באספקת נשק למדינות האזור ובהן למוקדי סכסוך פעילים.