עבור לתוכן העמוד
Menu

הג'יהאד האסלאמי החל בהפקת לקחים

בג'יהאד האסלמי התחיל תהליך הפקת לקחים ממבצע "עלות השחר" • הנהגת הארגון קיבלה החלטות מוטעות שגרמו לה נזק רב אבל היא מטילה את האחריות על המודיעין המצרי

ארגון הג'יהאד האסלאמי יצא מופסד מסבב הלחימה האחרון נגד ישראל.  בארגון עושים כעת חשבון נפש והפקת לקחים לגבי השאלה איך משקמים את היכולות המודיעיניות של הארגון  וקוראים נכונה את הכוונות של ישראל. כמו כן איך משקמים את התמיכה בו ברצועת עזה לאחר שבגלל כשלים טכניים נפלו עשרות רקטות של הארגון בשטח רצועת עזה, במקום בשטח ישראל, והרגו פלסטינים חפים משפע.

כעת נערך הג'יהאד האסלאמי לנסות ולשפר את מעמדו ברצועת עזה, בעזרת כסף מאיראן בעזרתו ישקם את הבתים  שנהרסו בהפצצות צה"ל ויפצה את המשפחות שבניהן נהרגו מהרקטות שלו בשטח רצועת עזה.

הג'יהאד האסלאמי עשה כמה טעויות:

א. הוא לא קרא נכון את תמונת המצב בשטח בכל הקשור לפעיליו העצורים בישראל: ח'ליל אלעוואוודה השובת רעב כבר כחמישה חודשים והשיח' בסאם א-סעדי, הבכיר שנעצר על ידי צה"ל בג'נין, הוא היה בטוח שחייהם בסכנה וטיפס על עץ גבוה.

ב. הנהגת הארגון אישרה לתייסיר אל-ג'עברי להכין ירי נ"ט לעבר מטרות בעוטף עזה מתוך הנחה מוטעית שהמודיעין הישראלי לא יאתר את ההכנות בשטח וישראל תכיל בדיעבד את האירוע.

הג'יהאד האסלאמי הופתע לגלות שהוא חדיר מאוד מבחינה מודיעינית וישראל חשפה את כל תוכניותיו ומיקום מפקדיו.

ג. הארגון לא העריך נכון את היכולות המודיעיניות של ישראל, הוא לא  איתר את הפעילות החשאית של ישראל שתכננה את חיסולו של תייסיר אלג'עברי ולטענתו הוא הלך שולל אחרי הבטחות המודיעין המצרי כי ישראל רוצה ברגיעה ומוכנה לשקול את שחרור שני פעילי הארגון.

ד. הארגון ציית להנחייות של איראן, מנהיגו זיאד נח'אלה שהה בטהרן עם ראש הזרוע הצבאית אכרם אלעג'ורי והשניים מילאו את ההנחיות של הגנרל חוסיין סלאמי, מפקד "משמרות המהפכה" האיראניים.

ה. הארגון התעלם מעמדת חמאס ונקט בקו מיליטנטי שעלה לו ביוקר.

לעומתו, ארגון חמאס נהג חוכמה ובשיקול דעת.

 

בסאם א-סעדי
בסאם א-סעדי

כבר בהתחלה העריכו בחמאס שמעצרו של בכיר הג'יהאד האסלאמי בסאם א-סעדי איננו מעשה מסוכן שמחייב תגובה צבאית מרצועת עזה לעבר ישראל, לעומת זאת בחמאס הצדיקו את ירי הרקטות של הג'יהאד האסלאמי בתגובה על חיסולו של בכיר הארגון תייסיר אל-ג'עברי.

כשהבינו בחמאס שהג'יהאד האסלאמי פועל משיקולים זרים הם לקחו צעד לאחור, הם הסתפקו בשליחת נציג מטעמם לחמ"ל המשותף של הפלגים הפלסטינים ברצועת עזה, אך לא השתתפו בלחימה, אף רקטה של חמאס לא שוגרה לישראל, חמאס הסבירה את עמדתה למודיעין המצרי שהעביר אותה לישראל.

ארגון חמאס גילה הבנה רבה בתוקף היותו הריבון ברצועה לתנאים הקשים שבהם חיים יותר משני מיליון עזתים ברצועה שאינם רוצים להיכנס לעימות צבאי עם ישראל מבלי שתמונת המצב ברורה לגבי המטרות והתוצאות האפשריות, במיוחד לאור העובדה ש-15 אלף פועלים עזתיים עובדים מדי יום בישראל והרצועה מקבלת מקטאר מענק מדי חודש בחודשו בסך 30 מיליון דולר עבור הנזקקים.

לישראל לא היה שום חלק בפיצול בין החמאס והג'יהאד האסלאמי, המתיחות והיריבות בין שני הארגונים נמצאים באופן קבוע מתחת לפני השטח וצצים בעתות של משבר.

לארגוני הטרור ברצועת עזה אין תוכנית לאומית אחת ומוסכמת למלחמה נגד ישראל למרות התיאום הגבוה בין חמאס לג'יהאד האסלאמי, יש להם תוכניות נפרדות ושיקולים שונים.

הג'יהאד האסלאמי מחובר בעבותות לאיראן ולמשטר הסורי ומקבל הנחיות מטהרן, חמאס מקבל את ההחלטות באופן עצמאי למרות שגם הוא מקורב לאיראן אבל יש בתוכו מחלוקת קשה על ההתפייסות עם משטרו של בשאר אסד, מנהיג חמאס בחו"ל ח'אלד משעל מתנגד לכך בתוקף.

בשורה התחתונה הנהגת הג'יהאד האסלאמי קיבלה החלטות מוטעות ומעתה ואילך היא תיזהר מאוד לפני שהיא נכנסת לסבב לחימה חדש נגד ישראל.