עבור לתוכן העמוד
Menu

הגיבורים הפלסטינים החדשים

החיפושים אחר "א-דורה" חדש החלו ברחובות רמאללה ועזה

שלושה שבועות חלפו מאז הכרזת הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל והארגונים הפלסטינים השונים מנסים להזרים דלק לאש המחאה שהציתו נגד ארה"ב וישראל.
תנועת חמאס קראה לאינתיפאדה חדשה נגד ישראל. שלטון החמאס מאפשר למאות צעירים פלסטינים להגיע לגדר המערכת ברצועת עזה כדי להתעמת עם חיילי צה"ל ובמשך כשבועיים גם "עצם עין" כלפי ירי רקטות משטח הרצועה לעבר ישראל שבוצע ע"י ארגונים "סוררים" כדי לנסות ולחמם את השטח בגדה.
מנגד הרש"פ איננה מתלהבת מאינתיפאדה חדשה מחשש שהיא תערער את יציבותה ותחזק את חמאס בגדה, היא מאפשרת מחאה נגד ישראל אך "שומרת על גובה הלהבות" כדי שההפגנות נגד חיילי צה"ל לא יצאו מכלל שליטה.

גל המחאה הפלסטיני על הכרזת הנשיא טראמפ איננו תופס גובה אך מערכת התעמולה הפלסטינית, שלה שותפים כל הארגונים הפלסטינים, מנסה לשפוך שמן על המדורה באמצעות הסתה באמצעי התקשורת הפלסטינים וברשתות החברתיות תוך שימת דגש על שני אלמנטים:

א. יצירת "גיבורים" פלסטינים חדשים שנאבקים ב"כיבוש" הישראלי:

מדובר ב "גיבורים" שהם בבחינת "אנדרדוג" כדי שימשכו את אהדת הציבור הפלסטיני, הערבי והבינלאומי.
השיטה הזו נועדה להחיות מחדש את תקדים מוחמד א-דורה שהפך לסמל המאבק הפלסטיני ב"כיבוש" הישראלי במהלך האינתיפאדה השנייה.
מוחמד א-דורה בן ה-12 נקלע לקרב יריות בצפון רצועת עזה ובעקבות סרטון של ערוץ הטלוויזיה הצרפתית-2 FRANCE טענו הפלסטינים כי הוא נהרג מירי צה"ל.
הפעם מדובר ב"גיבור" חדש, אברהים אבו תו'ריה בן 26 תושב רצועת עזה אשר מצא את מותו במהלך עימותים על גדר המערכת ברצועת עזה.
אבו ת'וריה נהרג ב-15 בדצמבר ולטענת הפלסטינים הוא נורה בראשו ע"י חיילי צה"ל , מדובר בצעיר פלסטיני קטוע רגלים, על כיסא גלגלים שעבד כשוטף מכוניות בעזה, שהגיע כדי להשתתף בהפגנות יום השישי נגד הכרזת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל.

בעקבות האירוע הפך אברהים אבו ת'וריה לגיבור פלסטיני לאומי חדש וקיבל את התואר "מוחמד א-דורה מספר 2".
הוא הפך למרכז השיח ברשתות החברתיות ובאמצעי התקשורת הפלסטינים.

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, העניק לו את התואר "שהיד המהפכה הפלסטינית" והנחה לשלם למשפחתו קצבה חודשית מתקציב הנשיאות הפלסטינית.
צה"ל ערך תחקיר מקיף בנסיבות מותו של אברהים אבו ת'וריה ומתאם הפעולות בשטחים האלוף יואב(פולי) מרדכי הודיע כי מתחקיר צה"ל לא עלה כל מידע שמצביע על כך שאבו ת'וריה מת כתוצאה מירי חי של צה"ל וכי "לא נמצא כל ביסוס לדיווחים השקריים על כך שצלף ירה ופגע בו באופן ישיר ומכוון".
האלוף מרדכי הודיע כי פנה לראש הצלב האדום ז'ק דה מיו וביקש ממנו את כל הנתונים והממצאים הקיימים ובהם דו"ח האמבלונס שפינה את אבו ת'וריא, את דו"חות וממצאי הרופאים בבתי החולים בעזה וכל נתון נוסף שקיים.

הויכוח על נסיבות מותו של אבו ת'וריה ימשך עוד זמן רב, השאלה היא מדוע אפשרה תנועת חמאס השולטת באזור הגבול עם ישראל ברצועת עזה לנכה קטוע רגליים על כיסא גלגלים להתקרב עד לגדר הגבול כדי להתעמת עם חיילי צה"ל, ברור כי מדובר בתרגיל תעמולה גס כדי לנגח את ישראל.
בשבוע שעבר הופצה ברשתות החברתיות תמונה של נכה פלסטיני נוסף על כיסא גלגלים שגם הוא הגיע לגדר המערכת ברצועה להשתתף בעימותים נגד צה"ל למרות מותו של אברהים אבו ת'וריה באותו האזור.
ה"גיבורה" הפלסטינית הנוספת הינה הנערה עהד אלתמימי בת ה-16 מהכפר נבי צאלח ליד רמאללה שתועדה בסרטון כשהיא מכה את חיילי צה"ל סמוך לביתה בכפר.

עפ"י גורמים במערכת הביטחון בישראל,עהד אלתמימי הינה פרובוקטורית פלסטינית ותיקה שמגיל צעיר מאוד מתעמתת עם חיילי צה"ל לעיני המצלמות כדי להכפיש את מדינת ישראל.

משפחתה של עהד אלתמימי מנהלת סוכנות ידיעות בשם "תמימי פרס" שמתעדת בעיקר את ההפגנות השבועיות בכפר נבי צאלח.
באסם תמימי, אביה של עהד, נעצר ע"י כוחות הביטחון של ישראל 9 פעמים, אמה נעצרה 5 פעמים ושניים מדודיה נהרגו מירי חיילי צה"ל.
ב-15 בדצמבר היא התעמתה עם חיילי צה"ל במהלך הפרות סדר שהיו בכפרה, ביחד עם בת דודתה נור תמימי היא תועדה בצילום כשהיא מכה ובועטת בשני חיילים ואף סטרה בפניו של אחד החיילים, לעומתה שמרו חיילי צה,ל על איפוק ולא הגיבו להתגרויות מצידה.

בעקבות הפצת הסרטון באינטרנט וברשתות החברתיות נעצרה עהד אלתמימי לחקירה וככל הנראה יוגש נגדה כתב אישום.
במהלך הדיון בבית המשפט קרא אביה של עהד תמימי לעברה: "את גיבורה! את הסמל של הדור החדש של הפלסטינים שמחפשים את החופש-הדור שלנו סיים את תפקידו ואת נושאת את הדגל".

ב. סירטוני תעמולה והסתה

ואכן, מערכת התעמולה הפלסטינית פועלת ברוח הזמן תוך שימוש נרחב באינטרנט וברשתות החברתיות שם היא מפיצה סרטונים קצרים בנושאים שונים ובהם מסרים קצרים וקליטים.

הסרטונים מופצים בעיקר ע"י סוכנויות ידיעות מקומיות בשטחים שמזוהות עם ארגונים שונים שתורמות את חלקן למערכת התעמולה הפלסטינית.
גם סרטונים שמצולמים ע"י פלסטינים פרטיים, שנקלעו לאירועים בשטחים, באמצעות מכשיר הטלפון הסלולרי עושים את דרכם אל אותן סוכנויות ידיעות, עוברים עריכה ולעיתים אף מוצמדות להן כותרות בערבית כדי להעביר או להדגיש את המסר.
הסרטונים בנושאים הפופולאריים כמו העימות של עהד אלתמימי עם חיילי צה"ל או פינוי גופתו של אברהים אבו ת'וריה הופכים לויראלים ומגיעים גם למיליונים בעולם הערבי.

סרטוני התעמולה וההסתה עוסקים במעצרים של כוחות הביטחון של ישראל,עימותים עם המשטרה וחיילי צה"ל, שירי הלל לאינתיפאדה החדשה, מעמדם וחשיבותם של ירושלים ומסגד אלאקצא, רגעים מביכים של כוחות הביטחון של ישראל כמו פציעה או עימות כוחני עם מתפרעים ונושאים מיוחדים שיש לתת עליהם את הדעת, לדוגמא, בשבוע שעבר הופץ ברשתות החברתיות סרטון הדרכה שמתאר שיטות כיצד לחשוף מסתערבים ישראלים בתוך קהל מפגינים פלסטיני.

מערכת ההסברה הישראלית ניצבת בפני אתגר גדול להילחם במערכת התעמולה של הפלסטינים ובמיתוסים השקריים שהיא מנסה ליצור.
ברור כי היא שמה דגש על עהד אלתמימי ועל אברהים אבו ת'וריה כדי ליצור "מודלים לחיקוי" וכדי לטפח את מיתוס ההתנגדות ל"כיבוש" הישראלי.
לכן, ראוי שגם משטרת ישראל וצה"ל יעשו בתקופה הזו שימוש מוגבר בצילומי שטח ככל שניתן כדי לתעד במדוייק את העימותים עם הפלסטינים בכל מקום כדי שניתן יהיה במידת הצורך לחשוף את שקריה של מכונת התעמולה הפלסטינית.
יש חשיבות עצומה לשימוש בסרטוני הסברה שיהוו משקל נגד לסרטונים הפלסטינים המופצים באופן יומיומי ע"י סוכנויות הידיעות הפלסטיניות (בין 20-30 ביום) בנוסף לקריקטורות וכרזות ארסיות.

אין מדובר רק בעימות צבאי בשטח ובמערכה מדינית על מעמדה של ירושלים, מדובר בקרב על התודעה וישראל לייצג את עצמה ואת הנרטיב שלה בצורה ראויה ומכובדת.