עבור לתוכן העמוד
Menu

הברחת נשק וערעור המשטר הירדני – המשימה הבאה של איראן

הברחת נשק שנועדה לארגון ה"תנזים" שנתפסה באזור הגבול מרימה את המסך מאחורי התכנית הבאה של טהראן והתבססותה בדרום סוריה

באחרונה פורסם כי קבוצות ב"תנזים" של פתח' קנו כלי נשק שהוברחו דרך ירדן מסוריה. הערכות מדברות על כך שמטרת הנשק הייתה הערכות של גורמים פלסטינים לקרבות הירושה שלאחר עדין  אבו מאזן. חשוב כי ישראל תשים לב למתחולל בדרום סוריה, דבר היכול להוות פתח לבעיות הן לירדן והן לישראל בעתיד.

נדמה כי איראן מרכזת את מאמצי ההתבססות שלה באזור דרום סוריה, על גבול ירדן ולא רחוק מישראל. בניגוד לדיווחים על השתלטות צבא אסד על האזור, הרי המצב האמיתי רחוק מלהיות מדוייק – הכוחות הסונים עדיין חזקים ופועלים, ונדמה כי הנסיגה הצפויה של ארה"ב ממעבר הגבול בטנף, המחבר את דרום סוריה עם עיראק, פתחה מרוץ על השתלטות על המעבר בין אגפים בתוך הצבא הסורי, שאינם מהססים לירות אלה על אלה.

בעיקרו זה מאבק על ערוצי ההברחות בין סוריה לעיראק, אבל יש גם היבט מדיני לדברים. איראן ממשיכה לחתור להפיכתה של דרום המדינה לשיעי ובני העדה העלוואית מתנגדים לכך נמרצות. חלק ממגויסי הצבא הסורי אמנם לובשי מדים של צבא סוריה, אבל הם מגויסים שיעים מעיראק ואפגניסטן, ואולי גם מאיראן עצמה.

כלומר: כל האזור הזה הוא ריק מריבונות ממשית, ואל החלל הריק הזה נשאבים גורמי פשע, ובדומה למצב בין לוב למצרים, שבו מחסני הנשק של קדאפי מוברחים למצרים, כך גם איראן וחיזבאללה, לצד מבריחי נשק מאפיונרים, מנצלים את הפרצה ומבריחים נשק אל ירדן.

אותם גורמים גם מאתרים מקומות קדושים לשיעה במטרה להופכם לאתרי עלייה לרגל וזאת בצמוד לגבול הירדני. מקורות ירדניים אומרים כי ההתבססות של איראן על גבולה בדרום סוריה, עמדו בראש פגישתם של המלך עבדאללה וראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אל-מהדי.

אין לאיש ספק כי איראן, מן הרגע שבו תתבסס באזור דרעא, תציב מולה את המטרה הבאה וזו ירדן. חלק מאות מנגנון יהיה הברחות נשק אל ירדן ואל הגדה במטרה לחזק את החמאס והג'יאהד האיסלמי.

אחד הצעדים הפחות מובנים שעשתה ירדן היה פתיחת מעבר נסיב בינה לבין סוריה עם כיבושו מחדש על ידי חיילי אסד. היא אומנם היססה, ודחתה את פתיחת המעבר כמה פעמים, אבל עוד קודם לכן זנחה את בעלי בריתה הסונים שלחמו באסד באזור דרעא.  בחינת המעבר הייתה בבחינת הכרה רשמית בלגיטימיות של משטר אסד.

השערה שאינה בגדר ירייה באוויר היא אפשרות להברחות באמצעות מנהרות בגבול עם ירדן על ידי פעילי חיזבאללה הממוקמים באזור דרעא.

כרגע, התנזים בגדה חמוש היטב. לפני כשנה, בהלוויית אחד מפעיליו8  בבלאטה ספרו אנשי הביטחון הפלסטיני כ-700 כלי נשק!

איראן מבינה כי על מנת לבסס את חמאס בגדה עליה לחמש גם אותו – הערוץ שנראה כי הוא מעודף על ידי המשטר, דרך ירדן.