עבור לתוכן העמוד
Menu

"הבעיה שלנו היא איראן ואובמה"

כך חשפה בפני ד"ר דורי גולד אישיות בכירה מהמפרץ הפרסי • ראיון בעקבות תחקיר "פוליטיקו"

על רקע התחקיר בן ה-60 עמודים הוזמן ד"ר דורי גולד, נשיא המרכז הירושלמי לענייני מדינה ולשעבר מנכ"ל משרד החוץ, לראיון בכאן ב' בתכניתה של ליאת רגב לדבר על הנושא ועל הדיון במועצת הביטחון של האו"ם על הכרזת טראמפ.

לראיון המלא:

על-פי תחקיר האתר במשך שמונה שנים, מתקן סודי של מנהל אכיפת הסמים בשנטילי, וירג'יניה, שימש כמרכז של חקירה עולמית שהשתמשה בהאזנות סתר, במבצעים סמויים ובמודיעין כדי למפות את הרשתות הבלתי חוקיות של 'חיזבאללה', בסיוע 30 סוכנויות ביטחון אמריקניות וזרות. הסוכנים עקבו אחר משלוחי קוקאין ברחבי העולם ושרטטו את "נתיב הכסף".

אנשי ממשל אובמה בחרו לסכל את פעילות פרויקט קסנדרה ובכך סייעו למעשה ל'חיזבאללה' להפוך לאיום ביטחוני עולמי. בכירים במשרדי המשפט והאוצר האמריקנים דחו או עיכבו פעם-אחר-פעם את בקשות מובילי הפרויקט לאישור חקירות, תביעות, סנקציות כלכליות ומעצרים משמעותיים.
ככל שהפרויקט התקדם לעבר ראש פירמידת ארגון הטרור, פקידים בממשל אובמה השליכו בדרכו מחסומים בירוקרטים בלתי עבירים, כך לפי עדות של אנשי הפרויקט עצמו. בינואר 2016, עם הודעת הנשיא ברק אובמה על ההסכם הגרעין, אנשי הפרויקט הועברו למשימות אחרות.

"המסמך מראה את חוסר ההבנה הבסיסית של ממשל אובאמה את המזרח התיכון", הסביר גולד וסיפר על פגישה אישית אליה הוזמן, כאדם פרטי, בה הוא נפגש עם אישיות חשובה ממדינות המפרץ וכששאל אותתו, גולד, מה הבעיות שלהם ענתה לו האישיות: "איראן ואובאמה", בדיעבד מסביר גולד לא הבנו במזרח התיכון את האימרה הזו שניתן להבין את משעומתה הרבה יותר כעת.

ד"ר גולד ביקר את ההתנהלות של ממשל אובמה של התפייסות מול איראן ומול החיזבאללה והזכיר את הפיגוע אותו ביקש החיזבאללה להוציא לפועל בוושינגטון נגד השגריר הסעודי בברית ארה"ב.

מנכ"ל משרד החוץ לשעבר, ציין את שמו של עלי פיאד, שצוין גם הוא באתר "פוליטיקו", כסוחר נשק גדול שנעצר בצ'כיה וארה"ב, תחת ממשל אובאמה לא ביקשה את הסגרתו והוא שוחרר לבסוף.

"המדיניות הייתה פייסנית מדי גם לארה"ב" , תקף גולד את מדיניות הממשל הקודם והסביר שהמדיניות הזו הביאה לכאוס גדול במזרח התיכון ושמו רגל לאנשי הפרויקט.