עבור לתוכן העמוד
Menu

הבחירות ברש"פ: מכתב ההונאה של עבאס

הרש"פ שיגרה מכתב לממשל ביידן שבו היא מסבירה את השתתפות תנועת חמאס בבחירות,  אך היא מסתירה את העובדה כי מדובר בארגון טרור הדוגל בהשמדת ישראל • יו"ר הרש"פ מנסה "להכשיר את השרץ" ולהשיג לגיטימציה אמריקנית לחמאס כשותף פוליטי של הרש"פ הרשאי להשתתף בבחירות למרות שהסכמי אוסלו אוסרים השתתפות בבחירות של ארגוני טרור

לפני כ-10 ימים פנה ממשל ביידן אל עבאס והרש"פ בבקשה לקבל הבהרות ממנה על כוונתה לקיים בחירות כלליות בשטחים שבהן תשתתף תנועת חמאס המוגדרת כתנועת טרור.

בעקבות הפניה של הממשל, ניסחה הרש"פ תשובה לממשל ביידן הכוללת חצאי אמיתות. בכיר הרש"פ, חוסיין א-שיח' מקורבו של יו"ר הרש"פ אשר מונה באחרונה לתפקיד האחראי על תיק המו"מ עם ישראל שיגר מכתב תשובה להאדי עמרו, האחראי על התיק הישראלי-פלסטיני במשרד החוץ האמריקני, שבו טען א-שייח' כי הארגונים הפלסטינים, בהם חמאס, הביעו במפגש קהיר ב-3 בספטמבר 2020 מחוייבות להקמת מדינה פלסטינית בקווי 67 שבירתה היא מזרח ירושלים.

מכתב הונאה של אנשי עבאס לנציג במשרד החוץ של ארה"ב
מכתב הונאה של אנשי עבאס לנציג במשרד החוץ של ארה"ב

את המכתב פירסמה ב-20 בפברואר סוכנות הידיעות הפלסטינית "אמד" וגורמים ברש"פ אישרו כי הוא אותנטי.

על פי המכתב , הארגונים הפלסטינים הגיעו במפגש קהיר האחרון להסכמות הבאות:

א. מחוייבות לסטנדרטים של החוק הבין-לאומי.

ב. מחוייבות למדינה פלסטינית עצמאית שתקום בגבולות 1967 שבירתה היא מזרח ירושלים.

ג. מחוייבות לאש"פ כארגון גג פוליטי וכנציג הלגיטימי היחיד של העם הפלסטיני.

ד. מחוייבות לעקרון העברת השלטון בדרכי שלום באמצעות בחירות.

ה. מחוייבות להתנגדות עממית "בדרכי שלום".

במכתב נאמר עוד כי כצעד שני, פרסם יושב ראש הרשות מחמוד עבאס שני צווים נשיאותיים המחייבים כל פלג או אדם שמתכוון להעמיד עצמו לבחירות:

 

  1. הצו הנשיאותי המורה על בחירות קובע בבירור כי הוא מבוסס על תקנון היסוד של אש"פ.
  2. תיקון חוק הבחירות שקובע בבירור כי חוק הבחירות מבוסס על תקנון אש"פ.

 

כצעד שלישי, הוצגו התנאים למועמדות בבחירות, על פיהם כל אדם שיציג את מועמדותו מחוייב לחתום על בקשה או הצהרה ולהסכים לחוק היסוד הפלסטיני, לחוק הבחירות ולתיקוניו, באופן שמאשר ומקבל את תקנון היסוד של אש"פ ואת העובדה שאש"פ הוא הנציג הלגיטימי היחיד של העם הפלסטיני.

העובדות המצוינות במכתב הן נכונות אולם, המכתב מסתיר את ההקשר הכללי שהוא כי תנועת חמאס, היא ארגון טרור הדוגל במאבק מזויין (תחת שם הקוד "התנגדות"), ובהקמת מדינה אסלאמית על שטחה של מדינת ישראל "מהים עד הנהר", שבה יהיו היהודים "בני חסות" של המוסלמים ואזרחים מדרגה שנייה המשלמים "מס גולגולת" לשלטון המוסלמי.

המכתב גם מסתיר את העובדה כי חמאס מסרבת לקבל את התנאים שקבעה הרביעיה הבינלאומית (קוורטט) להידברות עמה: הכרה במדינת ישראל, כיבוד ההסכמים הקודמים בין ישראל לאש"פ ולרש"פ ונטישת דרך האלימות.

המכתב המטעה נשלח במסגרת הניסיון של יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, "להכשיר את השרץ" ששמו ארגון חמאס בעיני הממשל החדש וכדי למנוע וטו אמריקני על קיום הבחירות, כזכור, הסכמי אוסלו אוסרים השתתפות בבחירות של פלגים פלסטינים התומכים בטרור.

זיאד נח'אלה מנהיג ארגון הג'יהאד האסלאמי חשף בסוף השבוע שעבר כי מטרת הבחירות הפלסטיניות היא הקמת ממשלה פלסטינית בהשתתפות נציגים של חמאס כדי שתנהל משא ומתן עם ישראל על בסיס הסכמי אוסלו.

 


יו"ר הרש"פ מנסה לסייע לארגון חמאס להכשיר את עצמו כפרטנר פוליטי לגיטימי של הרש"פ ולעקוף את התנאים שהציבה הרביעיה הבינלאומית (קוורטט) כדי להידבר עמו.

גורמים בכירים ברש"פ מסרו כי עבאס מבקש להשיג באמצעות המכתב הכרה מראש של ממשל ביידן בתוצאות הבחירות כדי להימנע מחזרת התרחיש שהיה בבחירות לפרלמנט ב-2006 כאשר הקהיליה הבינלאומית סירבה לקבל את ניצחון חמאס בבחירות והחרימה את הארגון.

לדבריהם, במילים אחרות הוא אומר לממשל ביידן שאם יש לו השגות על הבחירות כדאי שישמיע אותן כעת לפני שהן נערכות.

במערכת הביטחון הישראלית מודאגים מאוד מאפשרות השתתפות ארגון חמאס בבחירות לפרלמנט הפלסטיני ב-22 במאי. נכון לשעה זו תנועת פת"ח מפוצלת ויתכן שתתמודד בכמה רשימות ולא ברשימה מאוחדת אחת, דבר שיגרום לפיזור הקולות, כפי שקרה בבחירות לפרלמנט ב-2006 דבר שיסייע לתנועת חמאס לנצח.

גם לגבי הבחירות לנשיאות המתוכננות ל-31 ביולי, קיים חשש במערכת הביטחון כי בכיר פת"ח מרוואן ברגותי, האסור בכלא הישראלי ושנשפט ל-5 מאסרי עולם על רצח ישראלים והיה אדריכל הטרור של האינתיפאדה השניה, יביס את מחמוד עבאס.

בהצהרותיו מתוך הכלא הישראלי קורא ברגותי לבטל את הסכמי אוסלו ואת התיאום הביטחוני עם ישראל.

גורמי הביטחון בישראל עדיין לא בטוחים שיו"ר הרש"פ יילך עם רעיון הבחירות עד הסוף. הדבר יתברר בעוד כמה שבועות לאחר המפגש השני של הפלגים הפלסטינים בקהיר. יתכן שהכל הוא הצגה גדולה כדי להרשים את הנשיא האמריקני החדש, אבל המכתב המטעה ששלחה הרש"פ למשרד החוץ האמריקני שבו היא מנסה להכשיר את חמאס כפרטנר פוליטי של הרש"פ הוא סימן מדאיג מאוד.