עבור לתוכן העמוד
Menu

הבחירות ברש"פ: חמאס ישתתף, ומה יקרה עם תושבי מזרח י-ם?

יו"ר הרש"פ פירסם את מועדי הבחירות בשטחים לפרלמנט, לנשיאות ולמל"פ, ארגון חמאס ישתתף בבחירות למרות שהסכמי אוסלו אוסרים על השתתפות ארגוני טרור בבחירות. מחמוד עבאס עומד על כך שגם תושבי מזרח ירושלים ישתתפו בבחירות והוא מתכוון להפעיל על ישראל לחץ בינלאומי כדי שתסכים לכך.

לאחר שהגיע להסכמה עם תנועת חמאס על עריכת בחירות בשטחים בדירוג, פירסם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ב-15 בינואר,כמה ימים בלבד לפני כניסתו של הנשיא החדש ג'ו ביידן לבית הלבן, צו נשיאותי הקובע את תאריכי הבחירות בשטחים לפרלמנט, לנשיאות ולמל"פ.

הצו פורסם לאחר 11 שנים ונחשב לצעד חריג מצדו של יו"ר הרש"פ. הבחירות האחרונות לנשיאות הפלסטינית היו ב-2005 ובהן זכה מחמוד עבאס.

ב-2009 פירסם מחמוד עבאס צו נשיאותי נוסף לעריכת בחירות, אך תנועת חמאס התנגדה. גורמים בפת"ח אומרים כי הסיבה העיקרית למהלך הנוכחי של מחמוד עבאס היא רצון לבצע מחווה כלפי נשיא ארה"ב הנכנס, ג'ו ביידן, ולהראות לו שהוא מעוניין בהזרמת "דם חדש" להנהגה הפלסטינית והקמת שלטון מוסדות כיאה לכל מדינה. אולם, מתברר כי מאחורי הקלעים קיבל מחמוד עבאס מסרים מפורשים מממשל ביידן ומהאיחוד האירופי כי הרש"פ לא תקבל שום סיוע כספי מבלי שתקיים קודם לכן בחירות לפרלמנט ולנשיאות.

הבחירות ברש"פ - חמאס ישתתף
הבחירות ברש"פ – חמאס ישתתף

גם תנועת חמאס הסכימה לעריכת הבחירות, בלחץ של טורקיה וקטאר היא התפשרה וקיבלה את הצעתו של עבאס לקיים את הבחירות בהדרגה, תחילה בחירות לפרלמנט, אח"כ לנשיאות ובסוף בחירות למל"פ.

תנועת חמאס רוצה להראות לממשל ביידן כי היא איננה ארגון טרור אלא חלק "לגיטימי" של המערכת הפוליטית הפלסטינית. כמו כן דרך הטרור לא הובילה אותה לשום הישג מדיני והיא בטוחה כי תוכל לחזור על תקדים הבחירות לפרלמנט ב-2006 שבהן ניצחה ובכך תוכל לצבור כוח פוליטי משמעותי גם בשטחי הגדה.

הצו הנשיאותי שפירסם מחמוד עבאס בסוף השבוע קובע את מועדי הבחירות כלהלן:

א. בחירות לפרלמנט ב-22 במאי
ב. בחירות לנשיאות ב-31 ביולי
ג. השלמת הרכבת המל"פ עד ה-31 באוגוסט.

גם "הזרם הרפורמיסטי" בראשותו של מוחמד דחלאן הודיע כי הוא ישתתף בבחירות. דחלאן גורש מפת"ח על ידי מחמוד עבאס ב-2011. גורמים בפת"ח אומרים כי הוא לא יוכל לרוץ בבחירות מכיוון שעבר עבירות שחיתות. אבל, על פי אותם הגורמים, ממשל ביידן וכמה מדינות ערביות מפעילים לחצים על יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס להתפייס עם מוחמד דחלאן כדי להציג חזית אחת מאוחדת מול חמאס בבחירות.

בינתיים, נראה שמחמוד עבאס איננו מעוניין בפיוס עם מוחמד דחלאן והוא מתכוון למנוע את השתתפותו בבחירות, אולם, הדברים יכולים להשתנות.

נציגי הפלגים הפלסטינים יצאו בקרוב לקהיר לדיונים עם המודיעין המצרי על הבחירות שם ישמיעו את הערותיהם, אם תושג הסכמה יכנס מחמוד עבאס את המועצה המרכזית של אש"פ כדי לאשר את מתווה הבחירות.

  מחווה פלסטינית לביידן

תנועת חמאס פירסמה הודעה המברכת על הכרזתו של מחמוד עבאס על מועדי הבחירות והבטיחה כי תפעל למען הצלחת המהלך.

הלכי הרוח בשטחים הם של אדישות כלפי ההודעה על מועדי הבחירות. הציבור הפלסטיני מתקשה להאמין כי מחמוד עבאס מוכן להסתכן במהלך שיביא לסיום שלטונו. גורמים בפת"ח אומרים כי מחמוד עבאס השאיר לעצמו מספיק "פתחי יציאה" בהבנות עם חמאס על הבחירות כדי שיוכל לסגת מהן.

ההודעה על תאריכי בחירות איננה מעידה על פיוס לאומי בין פת"ח לחמאס, היריבות הפוליטית ביניהן נמשכת ויש נקודות מחלוקות רבות ביניהן שלא נפתרו. גם אם יתקיימו הבחירות הרי כלל לא ברור אם ישראל והקהילייה הבינלאומית יסכימו לשתף פעולה עם ממשלה פלסטינית שיש בה נציגים של ארגון הטרור חמאס.

עריכת בחירות בשטחים איננה מעידה על רפורמות שלטוניות במבנה הרש"פ. למרות הבחירות שהיו מאז הסכמי אוסלו, ראשי הרש"פ, יאסר ערפאת ומחמוד עבאס נותרו שליטים דיקטטורים שעל פיהם יישק דבר ושתמיד הצליחו לנטרל את הפרלמנט הפלסטיני (המועצה המחוקקת). עבאס אף הרחיק לכת ופירק לפני שנתיים את הפרלמנט הפלסטיני, מכיוון שלתנועת חמאס היה בו רוב, והעביר את סמכויותיו למועצה המרכזית של אש"פ.

הבעיות מבחינתה של ישראל

ישראל שומרת עד כה על שתיקה ולא מגיבה על ההודעה של מחמוד עבאס על מועדי עריכת הבחירות בשטחים.

הסכמי אוסלו אוסרים על השתתפות תנועות וארגוני טרור בבחירות, לאחר ניצחונה בבחירות לפרלמנט ב-2006 השתלטה חמאס בכוח על רצועת עזה והקימה בה בסיס טרור ענק עם תעשיית נשק רקטי ופיתוח אמצעי לחימה הקשורה בעבותות לאיראן.

ניצחון של חמאס פעם נוספת בבחירות יעודד אותה גם לנסות ולהשתלט על הגדה המערבית והוא יחזק גם את כוחן של טורקיה וקטאר בשטחי הגדה, מדובר בשתי מדינות העומדות בראש ציר "האחים המוסלמים".

עריכת בחירות בשטחים היא חלק חשוב מהתהליך הדמוקרטי לבחירת הנהגה ומוסדות שלטון פלסטינים, אולם אסור לאפשר לתנועת טרור כמו חמאס להשתתף בהן, ב-2006 נכנע ראש הממשלה אריאל שרון ז"ל ללחצי ממשל בוש ואיפשר את קיום הבחירות לפרלמנט בהשתתפות תנועת חמאס, התוצאה הייתה ניצחון של ארגון הטרור בבחירות, שנה לאחר מכן היא השתלטה בכוח על רצועת עזה בטענה כי ניצחה בבחירות.

הגנרל מאזן פרג', ראש המודיעין הכללי הפלסטיני וירדן הזהירו לפני כמה חודשים את מחמוד עבאס כי מטרת חמאס היא לנצל את הבחירות כדי לנסות ולהשתלט על שטחי הגדה. סביר להניח שמחמוד עבאס מבין את הסכנה שבדבר, האם יתכן שהכל מבחינתו הוא משחק טקטי ובעוד כמה שבועות הוא יברח מן התהליך ויאשים את חמאס בטירפוד הבחירות?

נושא בעייתי נוסף מבחינתה של ישראל הוא השתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות, ב-2006 הסכימה ישראל, בלחץ ממשל בוש, כי הם ישתתפו בבחירות באמצעות הצבעה בסניפי הדואר במזרח ירושלים, אולם מאז השתנתה התמונה המדינית, הנשיא טראמפ הכריז לפני שנתיים על ירושלים כבירת ישראל, כל הסכמה ישראלית כעת לדרישתו של מחמוד עבאס תשחוק את מעמדה של ירושלים שקיבל לגיטימציה מהממשל האמריקני.

גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי מחמוד עבאס עומד על השתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות וכי הוא מתכוון לפנות לממשל ביידן ולאיחוד האירופי כדי להפעיל לחץ על ישראל שתסכים לכך.

בכיר באיראן חושף: הוקמו 82 חטיבות לחימה בסוריה ועיראק

ישראל צריכה להבהיר לרש"פ ולממשל החדש בארה"ב כי לא תסכים למהלכים שיתנו לגיטימציה לארגוני טרור או שיפגעו במעמדה בירושלים.
בשורה התחתונה צריך להמתין ולראות אם מחמוד עבאס יילך עד הסוף ויאפשר את קיום הבחירות, יתכן שהוא ממתין לכך ישראל תוציא עבורו את הערמונים מן האש ואז הוא יטיל עליה את האשם לטירפוד תהליך הבחירות.

בסופו של דבר, לישראל יש מספיק כוח לעצור את הבחירות אם תצטרך לנקוט בצעד הזה, היא זו ששולטת מבחינה ביטחונית בשטחי הגדה ובמזרח ירושלים, היא יכולה לבצע מעצרים של המתמודדים בבחירות, לאסור על קיום כנסי בחירות, למנוע פתיחת קלפיות ולמנוע את השתתפותם של תושבי מזרח ירושלים בבחירות.