עבור לתוכן העמוד
Menu

הבחירות בעיראק: סכנה למבנה הדמוקרטי של המדינה

ניצחונו של צדאר, מהווה מכה קשה לטהראן שמנסה בעזרת משבר חוקי ושריפת קלפיות להביא במקרה הטוב רק לבחירות חדשות

הבחירות לפרלמנט העיראקי ב -12 במאי 2018 הסתיימו בהפתעה כללית כאשר רשימת מפלגת "סירון" של מוקתדא אל-צדר, נחלה הצלחה גדולה וזכתה ב-54 מנדטים מתוך 329 הפרלמנט העיראקי. תוצאות הבחירות מהוות סטירה בפניה של איראן ותומכיה בעיראק, שניסו בכל האמצעים ובסיועו הפעיל של קאסם סלימאני, מפקד כוח "קודס" של משמרות המהפכה האיראניים, בכדי למנוע את ניצחונו של אל-צדר ואת היכולת שלו להקים קואליציה. בהתאם לחוקת המדינה צדר, מנהיג המפלגה הגדולה ביותר, הוא המועמד להקמת הממשלה.

פרסומם התוצאות הרשמיות עוכב בשבוע וזאת בשל הטענות להונאה מסיבית במחוזות הכורדים, בכירכוכ ודאוק. סיבה נוספת לעיכוב בפרסום התוצאות, הם תלונותיהם של מנהיגים פולטים אשר איבדו את המושב שלהם בפרלמנט ליריביהם בטענה להונאה.

אל מול חוסר שביעות הרצון בפרלמנט,  נדרשה ועדת הבחירות לפתרון. בהמלצת ועדת שופטים שהחליפה את פקידי ועדת הבחירות במחוז ה-18 ,המליצה על ספירה ידנית של 11 מיליון קולות.

אם אינך יכול לנצח אותם בקלפי – העלה אותו באש

במקביל לבחינה של אפשרויות חוקתיים נוספים, פרצה שריפה ב-10 ליוני 2018 במחסן שבו אוחסנו תיבות ההצבעה של אזור בגדד. "ייתכן והיו במקום מספר קלפיות", אישר האלוף סעד מען, "אולם הקלפיות החשובות נמצאות במחסנים אחרים, שם אנו שולטים באש". שר הפנים קאסם אל-ערג'י אמר לערוץ טלוויזיה מקומי כי "אף קלפי לא נשרפה".

על-פי דיווחי סוכנות הידיעות רויטרס, נמסר באחד מן הערוצים המקומיים כי קלפיות הועברו למקום אחר תחת אבטחה כבדה.

לדברי פקידים עיראקים אחרים, מאות אלפי קלפיות מזויפות היו היעד להצתה.

אל מול האסון הזה, ראש ממשלת עיראק ד"ר חיידר אלעבאדי (המכהן בתפקידו עד להרכבת ממשלה) הורה לכוחות הביטחון ולגורמי המודיעין להגן על קלפיות ההצבעה בכל אזורי עיראק ולחקור את הסיבה ואת מבצעי ההצתה. יום קודם לכן ביקש מוקטדה אל-צדר מכל כוחות המיליציה בעיראק למסור את נשקם לרשויות המשפטיות בעיראק, מחשש להתנגשויות העלולות להתעורר לידי עימות מזוין בין המיליציות השונות ובין השיעים והסונים.

מי מרוויח מההצתה?

שריפת הקלפיות עשויה, מן הסתם, לשרת את המפסידים בבחירות שדרשו כמוצא אחרון, הצבעה מחדש לפרלמנט. אחד המפסידים הוא יו"ר הפרלמנט הנוכחי, סלים אל-ג'עורי, שאיבד את מקום מושבו בפרלמנט וקרא לבחירות חדשות. "הפשע של שריפת מחסנים במחסני הקלפי באזור רוספה הוא מעשה מכוון, פשע מתוכנן, שמטרתו הסתרת מקרים של הונאה ומניפולציה של קולות, משקרים לעם העיראקי ובניגוד לרצונם ובחירתם", אמר ג'עורי בהצהרה לערוץ אל-ג'זירה. "אנחנו קוראים לבחירות חוזרות" .

ספירה מחודשת תביא בוודאי לבחירות מחודשות במדינה ושינוי בתוצאה לטובת המפלגות הפרו-איראניות, והן כנראה יעשו כל שביכולתם כדי להפוך את תוצאות הבחירות ולהבטיח רוב בפרלמנט בעזרתה הפעילה של איראן. האפשרות הזו אינה מקובלת על  מוקתדא אל-צדר ובעלי בריתו, דבר המוביל למבוי סתום ועלול להכניס את עיראק למשבר חוקתי היכול לאיים על התהליך הדמוקרטי במדינה, שהחל עם סיום המלחמה ב-2003 מול ארה"ב.

בכדי למנוע תוהו ובוהו בטווח הקצר, קרוב לוודאי שהמפלגות והפלגים השונים ינסו לבקש החלטה חוקתית של שופטי בית המשפט העליון בעיראק. זהו הפתרון קצר המועד , היחידי העומד על הפרק.  לנוכח ההתפתחות חסרת התקדים הזו, הפוליטיקאים צפויים להכין את המיליציות שלהם לעימות שיכול בהחלט להתפוררות השלד הפוליטי העיראקי. האלטרנטיבה האחרת – לא תהיה נעימה לצד המפסיד והיא קבלת תוצאות הבחירות, הקמת ממשלת מעבר וסיכום על לוח זמנים מחודש להעריכה של בחירות במדינה.

https://uk.reuters.com/article/uk-iraq-election/iraqi-ballot-box-storage-site-catches-fire-in-baghdad-idUKKBN1J60FS?il=0

[1]  https://www.aljazeera.com/news/2018/06/pm-al-abadi-fire-ballot-box-warehouse-plot-harm-iraq-180610210218409.html