עבור לתוכן העמוד
Menu

הבחירות במצרים: אין מה לדבר על דמוקרטיה

החלה ההצבעה במדינה בת 100 מיליון האזרחים • סיסי צפוי לגרוף את מרב הקולות

שגריר ישראל במצרים לשעבר וחוקר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, צבי מזאל, התראיין ב"רדיו חיפה" לקראתה בחירות במצרים המתחילות היום.

הבחירות מתקיימות על רקע הפיגוע באלכסנדריה בו נהרגו שני אנשים ועל רקע מתיחות ביטחונית גדולה בחצי האי סיני, מול דאעש שם.

"למרות הפריסה של אלפי חיילים לקראת הבחירות המצטרפת לפריסה של אלפי חיילים במאבק מול דאעש,הצליח הארגון להוציא לפועל את הפיגוע",אומר השגריר לשעבר.

אולם לדעתו של מזאל העם המצרי מבין כי סיסי מבצע רפורמות הכרחיות וכואבות בכלכלה המצרית וכי הוא היחידי היכול להוביל זאת בתמיכת הצבא.

"סיסי, עשה רפורמה גדולה במטבע חוץ", מספר מזאל וממשיך "וגם לקח הלוואה גדולה מאוד מהקרן למטבע הבינלאומית ונתון לביקורת חודשית בה הוא עומד בכבוד", לטענתו של מזאל הציבור העני המסכן של מצרים מבין את הצעדים אולם מתקשה להשלים עימם ולמרות שזאת אינו יוצא לרחובות.

"במצרים אין מה לדבר על דמוקרטיה", אומר מזאל ומסביר כי שלטון של האסלאם הערבי אינו מאפשר להתפתחות של דמוקרטיה כמוש מצפים במערב.

אתמול פרסמנו את הדברים הבאים:

הנשיא המכהן, עבד אל-פתאח א-סיסי, שהכריז על התמודדותו לכהונה שניה, צפוי לנצח בקלות את המתמודד מולו מוסא מוסטפא מוסא – יו"ר מפלגת אל-ע'ד, שנחשב לתומך בנשיא המכהן. למרות שזהות הנשיא הבא של מצרים ידועה, השלטון מכביד בחודשים האחרונים את ידו על כלי התקשורת העצמאיים והביקורתיים במדינה, במהלכים המהווים הידרדרות חמורה נוספת בחופש העיתונות, כמו מעצר של עיתונאים ביקורתיים בטענה של פגיעה ב"ביטחון המדינה".

לפני כשבועיים פורסם שממשלת מצרים הקימה "מלשינון", אליו יוכלו האזרחים להתקשר, ולדווח על כתבות שלדעתם הן שקריות, או פוגעות בביטחון המדינה. בשבועות האחרונים הזהיר א-סיסי ובכירים אחרים את התקשורת מפרסום דיווחים שעלולים להתפרש כשקריים, או כאלה שמשמיצים את כוחות הביטחון ו"פוגעים באינטרסים הלאומיים". דווח, כי לדברי א-סיסי פרסומים כאלה על הצבא וכוחות הביטחון מהווים בגידה.

המזרחן והדיפלומט לשעבר צבי מזאל, שכיהן כשגריר ישראל ברומניה, במצרים ובשוודיה וכיום חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, על תמונת האינטרסים של המערב הדמוקרטי במצרים הקורסת כלכלית, לקראת תחילת תקופת כהונתו השניה של א-סיסי.

המאמר הופיע באתר מגזין של אגודת העיתונאים.