עבור לתוכן העמוד
Menu

הבחירות בירדן: התעוררות הנוער הבדוואי, האדישות הפלסטינית

ברחבי הממלכה נרשמו 30% הצבעה בעיקר בערים הבדוויות • המשבר מול האחים המוסלמים יכול להוות נקודת מפנה בממלכה

בירדן התקיימו בשבוע שעבר בחירות לפרלמנט, שעמדו בסימן אדישות פלסטינית, התעוררות הפריפריה הבדווית עם דגש על הדור הבדווי הצעיר, ומשבר בין הממשל לבין תנועת האחים המוסלמים.

שיעור ההצבעה הכללי עמד על 30 אחוז, אבל לאחר שמשקללים את ההצבעה הגבוהה יחסית בפריפריה, הרי בערים הגדולות כמו רבת עמון, ששם נמצא הציבור הפלסטיני, שיעור ההצבעה היה נמוך מאוד, אולי בשפל חסר תקדים לעומת העבר.  

המסר והסכין: מה עומד מאחורי ההתקוממות הפלסטינית ב-2015 ומה לא הבין הדרג המדיני והצבאי

אפשר כמובן לייחס את הירידה בשיעור ההצבעה לקורונה, אבל הנוער הבדווי הוכיח כי אכפת לו יותר, ובא להצביע בעוד הפלסטיני העירוני נשאר אדיש.

במשאלי רחוב שעשתה העיתונות הירדנית התברר כי רק דבר אחד מעניין את הנוער: המצב הכלכלי והחברתי. לא פתרונות פוליטיים, לא ירושלים, לא כלום. רק כלכלה. הפרלמנט החדש יימדד על פי הפתרונות שימצא למצוקה החברתית והכלכלית, והאופק שהוא ייתן לדור הצעיר.

הסער הערבי פרץ בגלל רישיון לבסטה בעיירה תוניסאית עלומה עבור צעיר מיואש. הסער הערבי נכשל. האם לחץ בקלפיות יביא לתוצאה אחרת? לא בטוח. יש לשים לב שההשתתפות בבחירות בפריפריה הייתה גבוהה מול השפל בערים, אבל במספרים מוחלטים הייתה נמוכה מאוד גם היא. אי אפשר לומר שרוח דמוקרטית גורפת את ירדן.

מדוע הפלסטינים לא השתתפו בבחירות? "חוכמת הרחוב" שלהם אומרת שעדיפה יציבות המביאה עמה ביטחון אישי על פני דמוקרטיה ועדיף להם  לא לבלוט בפרלמנט ירדני כדי שלא לאתגר את הבדווים הרואים בירדן את הבית שלהם ובפלסטינים אורחים. "חוכמת רחוב" דומה אנו מוצאים במזרח ירושלים . הפלסטינים במזרח ירושלים אומרים כי טוב להם בישראל, אבל הם לא רוצים "זכויות דמוקרטיות" כדי שלא לעצבן את הישראלים. טוב להם איך שהם.

מה שעוד מעניין זה מה שקורה בין ההאשמים לבין האחים המוסלמים. ערב הבחירות פסל בית משפט ירדני את רישום האחים המוסלמים כמפלגה. הדבר גרר התייעצויות פנימיות ובסופם הודיעו האחים כי ישתתפו בבחירות בכל זאת, וכמו כל יתר המועמדים, המועמדים שלהם ירוצו כאישים ולא במסגרת מפלגתית.

גבעת המטוס – שכונה אסטרטגית; מהקפאה להפשרה

הרעת היחסים בין הממשל ההאשמי לבין האח"ס חשובה מאוד, כי בעניין זה יש לירדן וויכוח עם מצרים וסעודיה. הן רואות באחים אויב, אבל לירדן ברית היסטורית אתם, והם מאיישים את משרד הווקף, החשוב לירדן כדי להגן על מסגד אל-אקסא.

לפיכך, אין לצפות לקרע בין ההאשמים לאח"ס, אבל ברבת עמון כנראה מבינים שכדי לקבל את הסיוע הכלכלי עבור הנוער המתוסכל – ירדן תצטרך להקשיב היטב מה שכניה העשירים רוצים ממנה.