עבור לתוכן העמוד
Menu

הבחירה של עבאס – לא בהכרח של הציבור הפלסטיני

הרש"פ במאמץ דיפלומטי אינטנסיבי לטרפד את הועידה הכלכלית בבחריין  ולמנוע את השתתפות מדינות ערב בכינוס • גם אם יצליחו הפלסטינים לטרפד את הועידה בבחריין, הם יהיו המפסידים העיקריים. עשרות מיליארדי דולרים ירדו לטימיון ובמקום "עסקת המאה" הם יקבלו את "סיפוח המאה" 

פרשת השחיתות במשכורות הממשלה הפלסטינית גורמת לה נזק רב בקרב גורמים בכירים בקהילה הבינלאומית ובהם המדינות התורמות. כך מאשרים גורמים בכירים בפת"ח, אולם זה לא מפריע למחמוד עבאס להפעיל לחץ כבד על הקהילה הבינלאומית ועל מדינות ערב שלא להשתתף בדיוני הסדנה הכלכלית בבחריין בסוף החודש שמארגן הממשל האמריקני כחלק  מ"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

הלחץ הכבד של הרש"פ על מדינות ערב הביא לכך שעד כה לא הודיעו, באופן רשמי, מדינות ערביות בולטות כמו מצרים, ירדן,מרוקו, עומאן וכווית אם יענו להזמנה להשתתף בדיוני הסדנה הכלכלית בבחריין.

מקור מצרי אמר לעיתון "אלחיאת" ב-10 ביוני כי מצרים תשתתף בכינוס בבחריין למרות שלהערכתה הוא לא יצליח.

איראן: אסיר פוליטי נרצח בכלא – המערב מתעלם

נותרו שבועיים ימים עד לכינוס בבחריין וממשל טראמפ מפעיל לחץ כבד על מדינות ערב להשתתף בכינוס.

עפ"י גורמים בפת"ח, מחמוד עבאס מרוצה מההתפתחויות ומביע את תקוותו שהכינוס בבחריין יתבטל או ידחה, "שילך לעזאזל" הוא אומר למקורביו.

למרות שההכנות לסדנה הכלכלית בבחריין מדשדשות בבוץ אין למחמוד עבאס מה לשמוח כלל, גם אם הסדנה הכלכלית בבחריין תתבטל או תידחה לא יחשב הדבר כניצחון פלסטיני, הנשיא טראמפ ישאר בתפקידו והוא לא ישנה את התפיסה שבה הוא מחזיק לגבי פתרון הבעיה הפלסטינית.

ההצהרה של השגריר האמריקני דיוויד פרידמן  בראיון ל "ניו יורק טיימס" בדבר זכותה של ישראל לספח חלקים מהגדה, בתנאים מסויימים, משקפים כנראה את מה שחושב גם הנשיא טראמפ, הממשל פרסם רק הסתייגות קלה מדבריו של השגריר האמריקני.

נראה שהשגריר פרידמן לוקח גם הוא בחשבון שהפלסטינים יצליחו לשבש את הסדנה הכלכלית בבחריין  ולהביא לדחייה נוספת בפרסום החלק המדיני של "עסקת המאה" והוא מסמן כבר עכשיו את הצעד הבא של הממשל, מתן "אור ירוק" לישראל לנקיטה בצעדים חד צדדים בגדה בגלל הסרבנות הפלסטינית.

המנהיגות הכושלת של מחמוד עבאס

ההנהגה הפלסטינית האש"פית נמצאת במצב גרוע ביותר, הציבור הפלסטיני איבד את האמון בה נוכח כישלונותיה המדיניים ותופעות השחיתות החמורות בראש הפירמידה השלטונית.

מאז מותו של ראש אש"פ, יאסר ערפאת, ועלייתו של מחמוד עבאס לשלטון ב-2005 מנהל עבאס מדיניות כושלת שלא הביאה לפלסטינים שום הישגים.

אחד הכישלונות הגדולים של עבאס הוא התנהלותו מול ממשל טראמפ. הוא החרים את הממשל ודחה על הסף את "עסקת המאה" מבלי לראות אותה ובכך ניטרל את עצמו מכל יכולת להשפיע על המדיניות האמריקנית תוך כדי תנועה, למרות זעמו הרב על ההכרזה האמריקנית על ירושלים כבירת ישראל.

גורמים בכירים בצמרת פת"ח מותחים בשיחות סגורות ביקורת קשה על התנהלותו של מחמוד עבאס ביחס לממשל טראמפ. אולם מחמוד עבאס אומר למקורביו כי מדינות ערב לא יעזו לבגוד בבעיה הפלסטינית והן יהיו חייבות "לישר עמו קו" מכיוון שהרחוב הערבי שונא את ארה"ב וישראל ולא יוותר על ירושלים ועל זכויות הפליטים, גם אם מנהיגי ערב יסכימו לשלוח נציגים לסדנה הכלכלית בבחריין.

יו"ר הרש"פ גם תולה תקוות שהבחירות הקרובות בישראל יביאו להחלפתו של ראש הממשלה נתניהו  וכן ביוזמה בקונגרס האמריקני של סנטורים דמוקרטיים ועצמאיים להעביר הצעת החלטה הקוראת לממשל טראמפ לאמץ את פתרון 2 המדינות כדי לטרפד את האפשרות שישראל תוכל לספח שטחים בגדה בגיבוי של הממשל.

אולם, מחמוד עבאס חושש ללכת עד הסוף בעימות עם ישראל, דיוני המל"פ והמועצה המרכזית של אש"פ בעניין הקשרים עם ישראל שהיו אמורים להתקיים ב-15 במאי ("יום הנכבה" ) ירדו באופן מפתיע מסדר היום המדיני של הרש"פ שמתמקדת כעת כולה בטרפוד הסדנה הכלכלית בבחריין.

למחמוד עבאס אין שום תוכנית חלופית ריאלית  שתחליף את "עסקת המאה", לכן גם אם התוכנית החדשה של הנשיא טראמפ לא תתפוס תאוצה, הפלסטינים הם המפסידים, כל עשרות מיליארדי הדולרים שהיו אמורים להגיע ממדינות ערב לגדה ולרצועת עזה לשיקום הכלכלה הפלסטינית פשוט ירדו לטימיון, מדינות ערב לא יזרימו שום כסף משמעותי לחמאס ברצועה או לרש"פ בגדה שלא במסגרת "עסקת המאה".

הדבר היחידי שימשך יהיה הזרמת סכום קבוע של 30 מיליון דולר מקטאר לארגון חמאס כדי לשמור על שקט יחסי בגבול רצועת עזה.

המערכת השלטונית של הרש"פ סובלת ממחלות קשות והגיע הזמן שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יפרוש מתפקידו אחרי כישלון מדיני ומנהיגותי מתמשך.

עבאס ממשיך בדרך המסורתית של כל ההנהגות הפלסטיניות ומחמיץ כל הזדמנות לשפר את מצבם של בני עמו, ככל שחולפות השנים מצבם של הפלסטינים הופך רק ליותר גרוע בגלל המדיניות של ההנהגה שלהם. ישראל שולטת בשטחי הגדה ובמזרח ירושלים, הבניה נמשכת ומאות אלפי ישראלים מתגוררים מעבר לתחומי הקו הירוק.

מדיניותו של עבאס הביאה לפיצול עמוק בחברה הפלסטינית, לנתק מוחלט בין הגדה והרצועה וחוסר יכול להגיע לאחדות לאומית.

לכן, הפלסטינים חייבים לדעת  ששום טוב לא ייצא להם מהמשך שלטונו של מחמוד עבאס. גם אם יטרפדו לחלוטין את "עסקת המאה" של הממשל האמריקני הם יהיו המפסידים העיקריים, במקום "עסקת המאה" הם יקבלו את "סיפוח המאה" ויאלצו להביט בעיניים כלות כיצד ישראל מחזקת את אחיזתה בשטחי יהודה ושומרון בעוד הנהגתם הרופסת מנפנפת בסיסמאות  שדופות על מדינה פלסטינית עצמאית שרק הולכת ומתרחקת מהם.