עבור לתוכן העמוד
Menu

האם תאושר תפילת יהודים על הר הבית?

חוקר המכון נדב שרגאי מנתח את סעיפי הר הבית  בתוכנית טראמפ: עירפול מכוון בנוגע לתפילת יהודים בהר, שמאפשר לכולם להבין הכל: מצד אחד מדובר על המשך הסטטוס קוו, שבמסגרתו יהודים אינם רשאים להתפלל בהר. מצד שני נכתב שיש לאפשר לבני כל הדתות להתפלל שם אך 'תוך התחשבות בפקטורים דתיים אחרים"

האם על פי מתווה הנשיא טראמפ ותוכנית המאה, יהודים יוכלו בעתיד להתפלל בהר הבית?

מדרך הניסוח של 'תוכנית המאה' בעניין זה משתמע ערפול – אולי מכוון – כדי שהן המצדדים במימוש זכות התפילה של היהודים בהר, והן אלה ששוללים אותה כעת, יוכלו לפרש את הדברים כרצונם.

מצד אחד נכתב בתוכנית  שהסטטוס קוו בהר הבית / אל-חרם אל-שריף ימשיך להתקיים ולא יופרע. סטטוס קוו זה מתיר כידוע ביקורי יהודים בהר, אולם אוסר תפילות יהודים שם. ישראל התחייבה רק לפני שנים אחדות במסגרת 'הבנות קרי' מ-2015 לשמר הסדר זה. הדברים אף הועלו על הכתב לאחר הפגישה המשולשת בין מלך ירדן עבדאללה, רה"מ נתניהו ומזכיר המדינה לשעבר של ארה"ב (בתקופת אובמה) גון קרי. טרמפ עצמו הכריז במהלך הטקס השבוע בבית הלבן שהסטטוס קוו בהר הבית ימשך.

מכוח הבנות קרי (בין היתר), שלהן הייתה שותפה כאמור גם ירדן, ישראל הגדילה מאד את מספר המבקרים היהודים בהר, ושיחררה בשנים האחרונות חסמים רבים שהגבילו את תנועות היהודים בהר הבית. בשנה שעברה, 2019, חצה מספר המבקרים היהודים בהר הבית  את רף ה-37 אלף , פי שבע! ממספר המבקרים היהודיים השנתי בהר רק לפני עשור.

למרות ההבדלה המובהקת עד היום בין ביקור יהודים בהר לבין תפילה יהודים בהר, נכתב בתוכנית טראמפ,  כי "האתרים הקדושים של ירושלים צריכים להישאר פתוחים וזמינים עבור מתפללים שלווים ותיירים מכל הדתות" וכי "יש לאפשר לאנשים מכל אמונה להתפלל בהר הבית / חראם אל-שריף, באופן שמכבד לחלוטין את דתם, תוך התחשבות בזמני התפילות והחגים של כל דת, כמו גם גורמים דתיים אחרים."

הניסוח הזה הוא כאמור ניסוח פתלתל, שהרי:  'מתפללים  שלווים מכל הדתות' – משמע גם יהודים, ובלבד שמדובר ביהודים 'שלווים' ולא חלילה בפרובוקטורים. לצד זאת מופיעה התנייה שקובעת, כי יהיה צורך להתחשב גם ב'גורמים דתיים אחרים'. ההתניה הזאת, כך נראה היא מעין פתח מילוט, למי שירצה בעתיד או בהווה להתחמק ממימוש זכות התפילה של היהודים בהר בהתאם לתוכנית טראמפ.

מכל מקום, עצם הזכרת אפשרות התפילה ליהודים בהר, בתוכנית אמריקנית, היא בודאי חריגה מאד ויוצאת דופן והקפיצה את הירדנים, שמתנגדים לה. ירדן, על פי חוזה השלום שלה עם ישראל מ-1994, היא האפוטרופוס על המקומות הקדושים לאסלאם בירושלים. ב'תוכנית המאה', וכן בדברי הנשיא טראמפ במהלך הטקס השבוע – המעמד הזה לא נשלל ממנה. גם האפשרות שעלתה בחודשים האחרונים, לפיה תשולב ערב הסעודית בניהול האתר -אם לצד ירדן או כמחליפתה – לא מומשה וב'תוכנית המאה', אין לכך זכר. הסעודים לכאורה ויתרו, והירדנים 'נשמו לרווחה'.

בפרק ירושלים בתוכנית המאה מוזכרים מקומות קדושים נוספים בירושלים, לבד מהר הבית. בעניין זה האמריקנים הפתיעו בניסוחים שנראים כאילו יצאו מלשכות ההסברה הישראליות. 'מסמך המאה' מתאר את ישראל כמעין 'קוסטוס' (שומר) המקומות הקדושים בעיר. האמריקנים ממליצים להמשיך בסידור זה. ברשימה המפורטת של מקומות קדושים, שהאמריקנים שילבו ב'תוכנית המאה' מוזכרים לבד מהר הבית, כנסיית הקבר והכותל המערבי גם מקומות ככנסיית אנה שבה ביקר לפני שבועיים נשיא צרפת מקרון, הויה דולורוזה שבעיר העתיקה,  הכנסייה הרוסית, קבר זכריה, הר הזיתים, עיר דוד, בית הקברות היהודי סמבוסקי בהר ציון, בריכת השילוח ועוד עשרות כנסיות. האמריקנים העניקו למעשה לישראל בתוכנית שלהם את הציון 'מעולה',  בכל הקשור לטיפול במקומות קדושים לשלש הדתות במהלך יובל השנים האחרונות. הם כתבו בין היתר, כי בהתחשב ברקורד של ישראל בתחום זה וברגישות שגילתה, על הפרקטיקה הקיימת להימשך.