עבור לתוכן העמוד
Menu

האם רוסיה משנה את כללי המשחק בסוריה?

רוסיה מאותתת לישראל בפומבי כי איננה מרוצה מהתקפות חיל האוויר הישראלי בסוריה וכי המצב השתנה • התיאום הצבאי בין ישראל לרוסיה בנושא סוריה נמשך וגורמים מדיניים בירושלים אומרים כי ישראל תמשיך לפעול נגד ההתבססות הצבאית של איראן בסוריה

הנשיא פוטין וראש הממשלה נפתלי בנט שוחחו בטלפון בתחילת החודש. הם דנו בנושאים ביטחוניים ומדיניים, בהם גם סוגיית 4 השבויים והנעדרים הישראלים ברצועת עזה, ובנט הודה לפוטין על שמירת היציבות האזורית בזכות רוסיה. כמו כן, סוכם כי הם ייפגשו בקרוב.

בירושלים העריכו כי מערכת היחסים הטובה שהייתה לנשיא פוטין עם ראש הממשלה לשעבר נתניהו תימשך גם עם ראש הממשלה בנט בגלל האינטרסים המשותפים של 2 המדינות.

אולם, עתה נראה כי רוסיה חוששת כי הפעילות הצבאית הישראלית בסוריה פוגעת באינטרסים שלה והיא עומדת לשנות את כללי המשחק שהיו נהוגים עד כה בפעילות האווירית הישראלית נגד ההתבססות הצבאית של איראן בסוריה, נגד פעילות חזבאללה בסוריה ונגד פרוייקט הטילים המדוייקים.

בסוף השבוע שעבר פירסם משרד ההגנה הרוסי 2 הודעות נפרדות המתייחסות ל-2 תקיפות ישראליות, האחת באזור א-ספירה במחוז חלב והשניה באזור אל-קוצייר במחוז חומס.

לאחר מכן, יצא גנרל רוסי לעיתון "א-שרק אלאווסט" ותדרך כי מערכות ההגנה האווירית של ארצו סייעו לסכל את תקיפות חיל האוויר הישראלי באזורים האלה.

הגורם רוסי אמר לעיתון כי בשיחות הפסגה בז'נבה בחודש שעבר בין הנשיא ביידן לנשיא פוטין הבהירה ארה"ב כי היא מתנגדת לתקיפות הישראליות המתמשכות בסוריה. דבר זה גרם לרוסיה לצאת אף היא בגלוי נגד כל פעילות צבאית ישראלית שפוגעת בריבונות של סוריה.

האם הדיווח הזה נכון או שמדובר בלוחמה פסיכולוגית רוסית שמטרתה לחבל ביחסי ממשל ביידן עם הממשלה החדשה בישראל בכל הקשור לפעילות הישראלית בסוריה? הדברים יתבררו כנראה בפגישה הצפויה בקרוב בין הנשיא ביידן לראש הממשלה בנט בבית הלבן.

הגנרל הרוסי ואדים קוליט, סגן מפקד המרכז הרוסי לפיוס בין הפלגים השונים בסוריה אמר לסוכנות הידיעות הרוסית "טאס" ב-24 ביולי כי מערכות ההגנה האווירית של רוסיה שסופקו לצבא סוריה מדגם "בוק" ו"פנציר-1"S הוכיחן את יעילותן ויירטו את מרבית הטילים ששיגרו מטוסי חיל האוויר הישראלי בתקיפות באזורי חלב וחומס.

הוא הדגיש כי הטילים שוגרו מהמטוסים הישראלים שטסו במרחב האווירי של לבנון.

הגורם הרוסי שתדרך את עיתון "א-שרק אלאווסט" הדגיש כי ישראל קיבלה מסרים ישירים על כך שהמצב השתנה, גם בכל הנוגע לתקיפת יעדים איראניים בשטח סוריה, שעל תקיפתם רוסיה נהגה להעלים עין בעבר.

לדברי העיתון, בתחילת השנה שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, הציע לישראל לעדכן אותם על איומים אפשריים שמגיעים מסוריה – אולם המשך התקיפות הישראליות בסוריה מעיד על כך שלא הושג מנגנון עדכון שכזה בסופו של דבר.

בין ישראל לרוסיה קיים תיאום צבאי בנושא הטיסות הישראליות במרחב האווירי הסורי, ישראל מקפידה מאוד על התיאום הזה במיוחד לאחר התקרית ב-2018 שבה הפילו מערכות ההגנה האווירית של סוריה בטעות מטוס רוסי שטס בים התיכון בעת שמטוסי חיל האוויר הישראלי תקפו מטרות בסוריה, הרוסים האשימו את ישראל בנפילת המטוס דבר שהוביל למתיחות של כמה חודשים ביחסים בין 2 המדינות.

יכולים להיות כמה הסברים מדוע רוסיה מנסה כעת לשנות את כללי המשחק שהיו נהוגים עד כה:
א.הקמת הממשלה החדשה בישראל- רוסיה סבורה שהממשלה הזו חלשה יותר מקודמתה והיא מנסה להרתיע אותה מהמשך התקיפות בסוריה כפי שעשתה ממשלת נתניהו.

פרשנים ערבים מעריכים כי אזור חלב חשוב מאוד לרוסיה והיא מאותתת לישראל שלא לתקוף מטרות באזור המפוקח על ידי יועצים רוסים ולא לתקוף מטרות סוריות שאינן קשורות ישירות לאיראן.

ב.רוסיה מאותתת לישראל כי מערכות ההגנה האווירית החדישות שהיא סיפקה לסוריה הן יעילות מאוד ואין טעם בהמשך התקיפות הישראליות מכיוון שהן מיירטות את מרבית הטילים הישראלים.

ג.ניסיון רוסי לסייע בשיקום מעמדו של הנשיא בשאר אסד אשר "נבחר" לתקופת כהונה נוספת ולקראת פתיחת דיאלוג בין הנשיא אסד לקהילה הבינלאומית. התקיפות הישראליות בסוריה מגחכות את הנשיא הסורי ומציגות אותו כחלש וכבובה של רוסיה.

ד. הערכה רוסית כי ארה"ב תסיג בקרוב את כוחותיה מסוריה, אפילו באופן חלקי, והיא רוצה לטרוף את הקלפים מחדש בגלל ההשלכות הביטחוניות של הדבר.

משפע הדיווחים באמצעי התקשורת הרוסיים והערביים עולה בבירור כי ישראל זהירה מאוד והתקיפות האוויריות בשטח סוריה מתבצעות מהמרחב האווירי של לבנון או מהמרחב האווירי באזור משולשת הגבולות סוריה-ירדן עיראק, כדי שלא להסתבך עם הכוחות הרוסים המוצבים בסוריה.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי ישראל תמשיך בפעילות נגד ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה, הנושא ילובן כנראה בפגישה הראשונה שתהייה בין ראש הממשלה בנט לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין.