עבור לתוכן העמוד
Menu

האם צפויה התקרבות בין סעודיה לקטאר?

ביקורו הקרוב של קושנר באזור מבשר אולי הצעדים האחרונים של ממשל טראמפ במזרח התיכון • "ניקוי השולחן" כולל אולי סיום החרם של מדינות המפרץ ומצרים מעל קטאר, נורמליזציה עם ישראל של מדינות נוספות ואולי צעדים נוספים

יועצו המיוחד של נשיא ארה"ב טראמפ, ג'ארד קושנר, צפוי לבקר בשבוע הבא בערב הסעודית ובקטאר, כך דווח בסוכנות הידיעות רויטרס ב-29 לנובמבר.
קושנר ימריא עם בכירי צוותו, ביניהם היועץ אבי ברקוביץ', ויפגש עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן-סלמן בעיר החוף ניאום, שם על פי הדיווחים נפגש בן-סלמאן עם רה"מ נתניהו ושר החוץ האמריקאי מייק פומפאו.

לפי הדיווח קושנר צפוי להעלות שוב את נושא הנורמליזציה בין ערב הסעודית וישראל על הפרק, אך מרב ההערכות הן כי תשובתו של בן-סלמן תישאר שלילית.

עניין נוסף שצפוי לעמוד על הפרק בפגישה בין השניים היא הסדרת סוגיית הטיסות של חברות תעופה ישראליות מעל שמי סעודיה. יחסיו של ג'ארד קושנר עם מנהיגי מדינות ערב היו הכרחיים לקידום תהליכי השלום של ישראל עם איחוד האמירויות, בחריין, וקטאר.

ב"אל ערביה" דווח כי ערב הסעודית מבקשת למצוא דרכים להסיר את הסגר על קטאר שהחל ביוני 2017, כאשר סעודיה, איחוד האמירויות הערביות, בחריין ומצרים ניתקו את הקשר עם דוחא בשל תמיכתה בטרור.

כיום מוטל סגר אווירי, יבשתי וימי על חצי האי.

"זו מתנה לביידן", אמר עלי שיהאבי, אנליסט סעודי המקורב לחצר המלוכה, על פי הפיננסישל טיימס.

הוא הוסיף כי נסיך הכתר מוחמד בן סלמאן "מרגיש שהוא בקו האש" לאחר ניצחונו של ביידן, ורוצה להתמודד עם קטאר כ"אות לכך שהוא מוכן לנקוט בצעדים ".
"במשך זמן מה הם עובדים על קצוות פתוחים שעדיין חמים וברור שזה אחד", הוסיף.

להעכרת פרשנים החלטה על הסרת ההסגר מעל קטאר עשויה להביא לריחוק הקשר עם ממשל ביידן הנכנס זאת ברגע ההביוקרת על MBS אודות משבר זכויות האדם במדינה וחיסולו של חגשוגי והמלחמה בתימן.

היועץ לביטחון לאומי של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, רוברט אובראיין, אמר כי וושינגטון פועלת על לפעולה דיפולמטית שתביא פתרון למשבר ב-ימים הנותרים לכהונת טראמפ.
"הייתי רוצה לראות את זה מסתיים לפני סיום תפקידי ויש לכך אפשרות" אמר אובריין לעיתון "הייל" בשבוע שעבר.

"האינטרס של אמריקה לקיים מערכות יחסים הרמוניות בתוך [המועצה לשיתוף פעולה במפרץ] כי זה מהווה איזון נגד חשוב לאיראן", אמר אובראיין.

"זה יפתח את ההזדמנות ליחסי שלום נוספים עם ישראל וליצור אזור הזדמנויות כלכליות אמיתיות ברחבי המזרח התיכון ואף להיות מסוגל לחלקים אחרים של העולם המוסלמי והערבי."

אך לפי שיהאבי, מתווכים כוויתיים שעבדו לפתרון המשבר הבטיחו עסקה חדשה והביאו להחלפת 13 דרישות שהוצגו לדוחא במטרה לפתור את הסכסוך.

שר החוץ הסעודי, הנסיך פייסל בן פרחאן, אמר בשבועות האחרונים כי הממלכה "מחויבת למצוא פיתרון".

עם זאת, בראיון לתקשורת הישראלית אמר שגריר איחוד האמירויות בוושינגטון כי אין סיכוי קטן שהסגר יוסר בקרוב.

"אני לא חושב שזה ייפתר בקרוב פשוט כי אני לא חושב שהייתה התבוננות פנימית", אמר יוסף אל-אוטיבה בחדשות 12 בישראל.