עבור לתוכן העמוד
Menu

האם ערוצי התעמולה של איראן בשפות זרות בסכנת סגירה ?

המצוקה הכלכלית של הסנקציות משפיעה גם על זרועה תעמולה של איראן ברחבי העולם וגורמת לסגירה של ערוצים בשפות השונות

לאור מצבה הכלכלי הקשה של איראן וחובות מצטברים במט"ח בשל הסנקציות עליה, דווח לאחרונה כי מספר ערוצים איראניים בשפות זרות המופעלים על ידי ערוץ הטלוויזיה האיראני הממלכתי   (IRIB) עלולים להסגר בשל קשיים תקציביים גוברים וחובות לערוצי לוין מסחריים.

פיאם ג'בלי, סגן ראש ראש רשות השידור האיראנית לענייני חוץ, אמר ש Press TV, (משדרת באנגלית), אלעאלם (ערבית) וערוץ הבידור iFilm יפסיקו להופיע בקרוב בשל העדר תקציב למימונם.

בחודש שעבר ספק שירותי הלוויין Eutelsat הפסיק להעביר את שידור טלוויזיית אלכות'ר (al-Kawthar TV )  בשפה הערבית ששמה לה למטרה להפיץ את מסר המהפכה האסלאמית האיראנית בעולם הערבי,  בשל חוב של רשות השידור האיראנית. ג'בלי הוסיף, כי לאחרונה נסגרה ערוץ גם תחנת רדיו ששדרה בשפת הדרי באפגניסטאן בשל חובות רבים, גורל דומה צפוי גם לשידורים בשפת האורדו Sahar Urdu Network

 ג'בלי אמר כי גורל דומה צפוי גם לרשתות שידור איראניות  בינלאומיות אחרות בשפות זרות. הוא הביע תמיהה על ההזנחה וחוסר תשומת הלב לסוגיה מצד רשות השידור ואמר, כי "יתכן והיא מכוונת ונועדה להפעיל לחץ על השידורים הבינלאומיים של רשות השידור". הוא מתח ביקורת על הנשיא חסן רוחאני, שאינו מצליח לעמוד על מלוא חומרת מצבה של חטיבת השידורים של IRIB בחו"ל. לדבריו, הארגון לתכנון ולתקצוב, לא העביר לIRIB במשך כחצי שנה "אפילו דולר או יורו" להמשך הפעלת השידורים ולתשלום חובות לחברות המפעילות שידורי לוויין.

לדבריו, המוסדות האחראים על תקצוב רשות השידור של איראן לא מודעים לכך שלא מועברים כספים או שפשוט לא אכפת להם "כך או אחרת אנו הולכים והופכים לחסרי הגנה מפני התעמולה של  אוייביה  של איראן ומחמיצים הזדמנויות להציג את יכולותיה ואת פניה של איראן בחו"ל". זאת, לטענתו, בעוד ערוצי התעמולה הזרים מגבירים בהדרגה את איכות וכמות התעמולה השלילית נגדה בניסיון להטעות את דעת הקהל הבינלאומית ולהסיטה נגד איראן. ג'בלי אמר, כי יש באיראן גורמים המתקשים להבין את חשיבות השידורים הבינלאומיים "או שהם סתם עקשנים".

 

רשות השידור כפופה ומפוקחת על ידי מנהיג איראן, ח'אמנהאי, אך תקציבה מועבר במסגרת התקציב השנתי של הממשלה שהוא המקור העיקרי למימון פעילותה. בשנים האחרונות רשות השידור משיגה חלק מהמימון מפרסום, חסויות ופעילות מסחרית מגוונת.

סוגיית תקציב רשות השידור היא סוגיה טעונה בין הממשלה לבין רשות השידור ובכירים בה מתחו לא אחת ביקורת על אי הפניית התקציבים הדרושים  להמשך פעילות הרשות וכן על סיקור מוטה לטובת המחנה השמרני ועל ביקורת חריפה על מדיניותו של הנשיא רוחאני בתחומים שונים. כך למשל נמתחה ביקורת על הסדרה "גנדו"[1], שזכתה לפופולריות רבה,  והציגה את רוחאני וממשלתו ואת צוות ומשא ומתן שנשא ונתן על הסכם הגרעין ב-2015 כמי שמוכנים למכור את כל נכסיה האסטרטגיים של איראן.

("גאנדו" – צוות המו"מ בנושא הגרעין מכיר את נכסיה האסטרטגיים של איראן)
("גנדו" – צוות המו"מ בנושא הגרעין מכיר את נכסיה האסטרטגיים של איראן)

איראן השקיעה בשנים האחרונות מאמץ רב בהשקעה כספית אדירה לבנות מערך שידורים רחב (שידורי טלוויזיה ורדיו בלוויין) בשפות זרות במסגרת "המלחמה הרכה" שהיא מנהלת נגד "אוייבי המהפכה", כחלק מניסיונותיה להפיץ את המהפכה האסלאמית מחוץ לגבולות איראן וכן, לשיטתה, כדי להתמודד עם "המתקפה התרבותית" המתמשכת שמנהל המערב בהובלת ארצות נגדה.

הירידה בהכנסות רשות השידור האיראנית בעיקר בשל משבר הקורונה  כמו גם הצורך בהעברת תשלומים לחברות במטבע זר (דולר, יורו) בו איראן אינה יכולה לעשות שימוש נוכח מדיניות "המקסימום לחץ" של הממשל האמריקנית,  הגבירו את מצוקתה של רשות השידור ואילצו אותה לסגור מספר ערוצים. אכיפת מדיניות אמריקנית זו הגבילה במידה רבה את הנגישות האיראנית למערכת הבנקאות הבינלאומית ודלדלה במידה רבה את יכולתה של איראן  לסחור עם מדינות בעולם בעיקר בתחום האנרגיה לקבלת תמורה בדולרים.

נראה, כי למרות הקיצוצים ואפשרות לסגירת מספר ערוצי רדיו וטלוויזיה ימצא, בסופו של דבר התקציב הנדרש להפעלת הערוצים המרכזיים דוגמת PRESS TV , אלעאלם ו HISPAN TV המשדרים לקהלי יעד באנגלית, ערבית וספרדית נוכח החשיבות הרבה שרואה איראן בפנייה ישירה לקהלי יעד מעל לראשי השלטונות ולתפקיד המרכזי שמועידה איראן לתעמולה במאבק על דעת הקהל בעיקר מול ארצות הברית, ישראל ומדינות המפרץ ולהפצת רעיונות המהפכה האסלאמית ברחבי העולם.

https://tinyurl.com/y9pz4tte

[1] https://www.youtube.com/watch?v=gH0tQD87N3Q