עבור לתוכן העמוד
Menu

האם ערב הסעודית מוכנה לרפורמות של מחמד בן סלמאן?

האתגר שהציב סלמאן למדינתו הוא גדול ויכול להוביל אותה לשינוי הגדול ביותר שנראה במדינה ערבית מזה זמן רב

ממשלת סעודיה בראשות המלך סלמאן קיימה ב-31 ביולי את ישיבתה השבועית בפעם הראשונה בעיר "ניאום" – המגה-עיר שיורש העצר מוחמד בן סלמאן הודיע על הקמתה באוקטובר 2017 כחלק מחזונו "סעודיה" 2030. נראה שהמטרה הייתה להפגין קבל עם ועדה את ההתקדמות בתכניות. שר התקשורת הסעודי פרסם על כך הודעה מיוחדת בה הדגיש כי הממשלה הביעה את הערכתה לקרן המטבע הבינלאומית אשר שיבחה את מאמצי סעודיה לביצוע הלכה למעשה את תכניות הרפורמות למימוש חזון 2030. ההודעה הדגישה את "ניהולם הקפדני" של התכניות ע"י יורש העצר מחמד בן סלמאן. בהתאם להודעת קרן המטבע הרפורמות כבר תרמו לשיפור המצב הכלכלי של הממלכה בצמצום הגירעון. בנוסף  צופה הקרן כי התוצר הלאומי הגולמי יצמח ב- 2018 ב- 1.9%. יצוין כי בארבע השנים האחרונות הצמיחה גלשה אל מתחת לאחוז אחד על רקע הירידה במחירי הנפט.

יורש העצר הסעודי, מחמד בן סלמאן, הוגה החזון והאחראי על הביצוע, הוא ללא ספק דמות החורגת מן המציאות המוכרת בעולם הערבי. בשלוש השנים האחרונות הוא לא רק ביצע הלכה למעשה רפורמות חברתיות חשובות לקידומה של סעודיה לעבר המודרנה אלא גם הודיע על שורה של תכניות עוצרות נשימה האמורות לשנות לחלוטין את אופייה של ארצו. במידה מסוימת עיני העולם נשואות אליו היום כמי שעשוי לעורר שביב של תיקווה במזרח התיכון השקוע במלחמות אחים רצחניות ובמשברים כלכלים וחברתיים חמורים. יוזמותיו האמיצות בתחומי הפנים מלוות במדיניות חוץ נמרצת במטרה לחזק את מעמדה של ארצו ולהכיל את מדיניותה החתרנית של איראן הפועלת להחלשת סעודיה, מנהיגת העולם הסוני, בדרכה לקידום שאיפתה להקמת סהר שיעי מן המפרץ הפרסי ועד הים התיכון.

השאלה העומדת לדיון היא האם סעודיה כמדינה שמרנית מבחינה חברתית ודתית ושכלכלתה מבוססת בעיקר על הפקת נפט ויצואו יכולה תוך שנים ספורות לכונן כלכלה מודרנית שתגרום לשינויים מהותיים בדרך החיים של תושביה. מדובר כאן באתגרים העלולים לקומם את האוכלוסייה שהיא ברובה שבטית ואת מערכת הממסד הדתי שהיא מבין המחמירות באסלאם. בשלב זה, עד כמה שידוע, אין מתוכננות רפורמות פוליטיות שהמציאות הכלכלית החברתית החדשה תכתיב ותחייב כפי שזה קרה בכל מדינות המערב עם התפתחות התיעוש. זהו בהחלט ניסיון מעניין ביותר שתוצאותיו אינן ברורות מראש.

מחמד בן סלמאן יליד 1985 היה איש אמונו הקרוב ביותר של אביו המלך סלמאן בן עבד אלעזיז עוד בהיותו של זה האחרון מושל ריאד. עם הכתרתו למלך ב- 2015 מינה סלמאן את בנו מחמד לשר הגנה ויורש העצר השני ואת מחמד בן נאיף שהיה מבוגר ממחמד ליורש העצר. שנתיים לאחר מכן הוא הדיח את מחמד בן נאיף ומינה את בנו מחמד ליורש העצר וסגן ראשון לראש הממשלה (המלך עצמו הוא גם ראש הממשלה). נראה שנמרצותו של מחמד ורעיונותיו לקידום סעודיה תאמו את דעתו של המלך והוא הבין כי מחמד הוא האיש המתאים לרשת אותו.

גולת הכותרת של פעילותו הייתה הכרזת חזון סעודיה 2030 כבר באפריל 2016 – תכנית שאותה הגה עוד בהיותו יורש העצר השני. מדובר בתכנית שאפתנית המכוונת לצמצם מאד את תלותה של סעודיה בנפט – המהווה כ- 40% מן התוצר הלאומי הגולמי שלה, 75% מההכנסות לתקציב ו-90% מן היצוא – ולגוון את כלכלתה באופן שהסקטור הפרטי המצומק יהיה מקור ההכנסות המרכזי למדינה.

שינוי יסודי זה אמור להתרחש אחרי שהסקטור הפרטי אכן יתפתח כמתוכנן וירחיב את פעילותו בתחומי התעשייה לסוגיה, המכרות, התיירות והבידור ויביא לאוצר הסעודי באמצעות ההשקעות והמיסים את המימון הדרוש לממשל  כדי להרחיב ולחדש את השירותים לאזרחים בכל התחומים כגון חינוך, בריאות, תחבורה, עידוד סקטורים כלכלים חשובים ועוד. בהתאם לתכנית תקטן תלותם של אזרחי סעודיה בסקטור הממשלתי הגדול שהוא עדיין הספק העיקרי של עבודה תמורת משכורות גבוהות ושל סובסידיות נדיבות למצרכים החיוניים. התכנית המעשית לקידום יעדים אלה המכונה "התכנית למהפך לאומי" אושרה ביוני 2016 ע"י מועצת השרים של הממלכה והיא כוללת 80 תכניות גדולות בכל התחומים הנ"ל לביצוע בכל מחוזות המדינה עד 2030 שימומנו ע"י קרן ההשקעות הציבורית של סעודיה. ניהול 80 הפרויקטים בשטח, הביצוע והפיקוח הוטלו על תריסר ארגונים חדשים שהוקמו במיוחד לשם כך ועל כמה משרדי ממשלה שעוצבו מחדש. שם התכנית מרמז בבירור על כוונתו של יורש העצר לעשות מהפך במעמדה של סעודיה באזור ובעולם.

קרן ההשקעות תתבסס על מכירת חמישה אחוזים של חברת הנפט הלאומית עראמקו לשוק הפרטי על בסיס שווייה המוערך בכ- 2 טריליון דולר שמחמד בן סלמאן הודיע עליה עוד בינואר 2016.

בשלב ראשון האמור להתבצע עד סוף 2020 צפוי כי סעודיה תשתחרר מהתלות בנפט ע"י השקעות גדולות ברכישת חברות שונות ברחבי העולם במטרה לגוון את הכנסות המדינה במקביל לעידוד הסקטור הפרטי להקמת מפעלים ולהיכנס לשותפויות עם חברות בינלאומיות כדי ליצור תשתית תעשיית בר קיימא במדינה.

במסגרת ועידת "יוזמות לעתיד" שהתקיימה בריאד באוקטובר 2017 לקידום חזון 2030 הכריז מחמד בן סלמאן, כאמור לעיל, על הקמת ניאום (שילוב מילים של חדש ביוונית – ועתיד בערבית), עיר ענקית בצפון מערב סעודיה – לאורכו של מפרץ עקבה וצפון הים האדום – שתשתרע על פני 26.500 קמ"ר בהשקעה של 500 מיליארד דולר בשיתוף עם מצרים וירדן. העיר אמורה להיות בעלת שלטון ליברלי נפרד עם מערכות מיסוי ומשפט שונות מזו הקיימות בסעודיה. בהתאם לאתר האינטרנט של ניאום תהיה זו עיר של חדשנות ויפותחו בה תשעה תחומים של תעשיות אוונגרדיסטיות. יהיה בה שימוש נרחב ברובוטיקה ואנרגיה ירוקה – סולארית ורוח. כן יוקמו בה מתקני רפואה משוכללים ומרכזי בידור מודרניים ו"הנשים תוכלנה להשתזף בחוף בביקיני."

התכנית כוללת גם שותפות בפיתוח מיזמים עם מצרים וירדן. במהלך ביקורו של מחמד בן סלמן במצרים במרס השנה הוקמה קרן מצרית – סעודית ייעודית בסך 10 מיליארד דולר למימון הקמת אזור תעשייתי בסיני על פני 1000 קמ"ר. מצרים תחובר לסעודיה ע"י גשר שיעבור דרך האי סנפיר.

המטרה הסופית של תכניות אלה היא ביצוע הלכה למעשה של חזון סעודיה 2030, שאמור לשנות באופן רדיקלי את מעמדה של סעודיה ולהציב אותה כלב העולם הערבי אסלאמי, מרכז עולמי להשקעות ומוקד החיבור בין שלוש היבשות אסיה אפריקה ואירופה – כך בהתאם לתכנית ולהצהרותיו של מחמד בן סלמאן.

במקביל לפרסום תכניותיו פעל בן סלמאן לשינוי תודעתי בממלכה. בכך הוא המשיך את הרפורמות שבהן התחיל המלך עבדאללה שנפטר בינואר 2015 ואשר קידם רפורמות במוסדות הדת והחינוך. עבדאללה הפקיד את משרד החינוך בידי אנשים צעירים, הכניס שיעורי ספורט לבנות בבתי הספר, התיר לשני המינים ללמוד יחד באוניברסיטה החדשה למדעים שחנך בג'דה ואף הסכים להצבעת נשים והגשת מועמדותן לבחירות למועצות המקומיות.

מחמד בן סלמאן פעל בשלושה מישורים – צמצום הסמכויות של הגופים האסלאמיים, ביטול מגבלות על הנשים ומאבק נגד השחיתות. בתחום הדתי הוגבלה פעילות משטרת הצניעות והוטל פיקוח על דרשות יום השישי במסגדים. מעכשיו הדרשה היא אחידה. היא מנוסחת במשרד ההקדשים ונשלחת לאימאמים המקריאים אותה במסגדים בפני המאמינים בימי ו'. השינויים לגבי הנשים הם בהחלט מרשימים. לנשים הותר להיכנס לאצטדיונים למופעי ספורט, ולבתי קולנוע שנפתחו זו פעם הראשונה במדינה. גם הותרה עריכת קונצרטים באוויר הפתוח בנוכחות נשים. גולת הכותרת היא אולי ביטול האיסור לנשים לנהוג במכוניות שהיה יחידי מסוגו בעולם כולו.

פעולה נוספת לשינוי התודעה הייתה הכרזת מלחמה על השחיתות שהכתה את הממלכה בהלם. השלטונות עצרו 381 מעשיריה ובכללם בני משפחת המלוכה ובתוכם בן וואליד בן טלאל המפורסם, הבעלים של קרן ההשקעות חובקת עולם קינגדום הולדינג. הם הואשמו במתן שוחד וניצול מעמדם להוצאת כספים במרמה מקופת המדינה. אחרי מו"מ ארוך רובם הסכימו לשלם או להחזיר לאוצר סכומי עתק המוערכים במאה מיליארד דולר. בכך העמיד בן סלמאן את עצמו בעימות עם חלקים נרחבים של החברה הסעודית וגם עם חלק ממשפחת המלוכה, אם כי נראה שמעשיו היו עדין בגדר "רעה שניתן לחיות עימה".

יוזמותיו של יורש העצר נתקבלו בשמחה ואף בהתלהבות במערב שרצה לראות בו כמבשר של שינוי בעולם הערבי המסוכסך והכושל. בחודש מרס שעבר הוא יצא למסע של שלושה שבועות בארה"ב להציג ולקדם את תכניותיו ובמיוחד למשוך משקיעים. הוא התקבל ע"י הנשיא טראמפ ונועד עם אישים פוליטיים מרכזיים, ראשי חברות גדולות כגון ג'ף בזוס, ביל גייטס ואחרים, אומנים ושחקני קולנוע מן המפורסמים ביותר כגון אופרה וינפרי, מייקל דאגלס, מורגן פרימן וסעד על שולחנו של רופרט מרדוך. היה זה מעין מסע ניצחון שהשתקף בכותרות נלהבות בתקשורת – כגון מחמד בן סלמאן מביא את עמק הסיליקון לסעודיה, או ריפוי בהלם לסעודיה וכו'.

יחד עם זאת ככל שעובר הזמן כן גדלים הספקות ביחס לאפשרות יישום תכניות הענק האלה. אומנם לאמביציה האישית של מחמד בן סלמאן יש חלק חשוב בייזומן, אבל נראה שהמניע המרכזי של הממלכה הוא קשייה להתמודד עם הירידה בהכנסות מן הנפט שהביאה לגרעון כרוני בתקציב המדינה, נטילת חובות וצמצום מתמשך ביתרות מטבע החוץ שלה המוערך בשנים האחרונות המוערך בכ-150 מיליארד דולר. סעודיה ניסתה למצוא פתרון בגיבוש מספר תכניות חומש לקידום וגיוון הכלכלה החל מ-2003, אך ללא הצלחה ובשנים האחרונות הגידול בתוצר הלאומי היה כאמור פחות מאחוז אחד – תוצאה חלשה בקרב המדינות המתפתחות. במקביל גדלה האבטלה העומדת כיום על 11-12%  וכ- 35% בקרב הצעירים בני ה- 30 ומטה. אלה מהווים 70% מן האוכלוסייה ועלולים להפוך לגורם של חוסר יציבות המדאיג ללא ספק את משפחת המלוכה.

בשלב מוקדם זה של התכנית הנפט הוא המקור העיקרי למימונה ואם מחירו יירד תהיה לכך השפעה גם על קידומה והנושא דורש התייחסות מיוחדת. לסעודיה, בעלת רזרבות הנפט הגדולות ביותר בעולם – כ- 268 מיליארד חביות – והיצואנית השנייה בעולם (אחרי רוסיה), עם כ-10 מיליון חביות ביום, השפעה מרכזית על קביעת מחיר הנפט (לאחרונה נטען שלארה"ב ולרוסיה יש יותר רזרבות מוכחות).

עם זאת בשנים האחרונות עם ירידת המחירים התאפיינה מדיניותה של סעודיה בחוסר החלטיות. לפני שנה וחצי חודש הפתיע מוחמד בן סלמאן כאשר פיטר את שר הנפט הוותיק עלי אלנעימי שדגל באי צמצום ייצור הנפט למרות ירידת המחירים. זאת, הן כדי לשמור על מקומה של סעודיה באופק והן כדי לפגוע בהפקת נפט מפיצלי שמן, המשתלמת רק מעל מחיר מסוים ומהווה אתגר תחרותי למדינות אופ"ק. עם הדחתו של נעימי הגיע בן סלמאן להסכם עם רוסיה על צמצום היצוא וקביעת מכסות במטרה להעלות מחירים. סעודיה הייתה אמורה לצמצם את הפקת הנפט שלה בכחמש מאות אלף חביות ליום. בעקבות מדיניות זו אכן עלו המחירים, אבל גם התגברה הפקת נפט מפיצלי שמן בארה"ב. בשבועות האחרונים לאחר שהמחירים עלו הפך שוב בן סלמאן את המדיניות והסכים בכינוס האחרון של אופק בוינה במחצית יוני לחזור ולהגדיל את ההפקה במיליון חביות ליום כדי למנוע "מצוקה בעולם והתחממות השוק" הצפויה במחצית השנייה של 2018 – כך ע"פ התחזיות הסעודיות. נראה שסעודיה מניחה שהיא תוכל לספק את מירב הדרישה על רקע הרזרבות הגדולות שלה, קלות ההפקה ומתקניה המודרניים ותגביר את הכנסותיה. בהקשר זה נזכיר כי עדין לא ברור כיצד תתבצע מכירת חמשת האחוזים של עראמקו ובאיזה מחיר. בהתאם לשמועות בחוגי הנפט יתכן שתשלובת סינית תרכוש את כל החלק המוצע ובכך תימנע מסעודיה התמודדות עם מגוון חברות ושינויי מחירים בהתאם לתנודות בשוק.

מלבד בעיית המימון מצפים לבן סלמאן אתגרים לא קלים הטמונים בקשיים לפתוח את הכלכלה השמרנית והמסוגרת של הממלכה ולהתאימה לכללי השוק של הכלכלה המודרנית, התחרותית והגלובלית. כאמור לעיל האזרחים התרגלו לכך כי המדינה דואגת לפרנסתם ולעיקר צרכיהם ועל רקע זה לא התפתחה תרבות של יזמות שהיא חיונית לצורך פיתוח סקטור פרטי דינמי האמור להחליף את הסקטור הציבורי כספק עבודה וכמקור עיקרי להכנסות המדינה. ביטול סובסידיות, ופיטורין בקנה מידה גדול בסקטור הנפט עלולים לערער את האמונה בשלטון ולהביא לאי יציבות. הסעודים יתקשו לעמוד בתחרות להשיג עבודה בסקטור הפרטי ללא הכישורים המתאימים ועבור משכורות שכנראה תהיינה נמוכות יותר. הממלכה תאלץ לייבא פועלים ומומחים במספרים גדולים שיזכו למשכורות שמנות – מה שיביא להגברת העוני בקרב השכבות הנמוכות. תעשייה מייצרת פרולטריון המתארגן באיגודים מקצועיים מול המעסיקים והדורש השתתפות בקבלת ההחלטות במישורים הפוליטי והכלכלי. אלה התפתחויות שחלק גדול מן הציבור החי במסגרת שבטית או חמולתית לא יוכל לקבל והעשויים לגרום לעימותים חריפים בחברה הסעודית. למשפחת המלוכה אין שום ניסיון במצבים אלה להוציא שימוש בכוח – מה שעלול דווקא לחנוק את היזמות ואת יישום התכנית. אמנם בן סלמן ימצא בצעירים בוגרי האוניברסיטאות המובטלים בני ברית המצפים בקוצר רוח לראות את ביצוע התכנית, אך הקמת כלכלה חדשה ומודרנית היא מהפכה שצריכה לגרור עימה את מרבית הציבור ואת תמיכתו וכאן יהיה מבחנה האמיתי.

יתרה מכך בתכנית חזון סעודיה 2030 אין שום התייחסות לרפורמות פוליטיות. אולם המצב הכלכלי והפוליטי שיווצר עם יישום התכנית יחייב שינויים במבנה השלטון השבטי הפטריארכלי האמור להתבטא בהקמת מפלגות, ארגוני החברה האזרחית ובעיקר בית נבחרים והפרדת רשויות. שינויים אלה אמורים להפוך את סעודיה לממלכה חוקתית ובשלב זה לא נראה שהם מקובלים על משפחת המלוכה שהבסיס לשליטתה היא חוק יסוד הקובע כי רק בני אבן סעוד וצאצאיו ישלטו בממלכה. התפתחויות אלה יתקלו גם בהתנגדות של הממסד האסלמי הוואבי שעליו מבוססת בחלקו הגדול נאמנות אזרחי המדינה למשפחת המלכות.

השאלה הגדולה היא כמובן כיצד יוכל בן סלמאן להתמודד עם הבעיות המורכבות שהועלו לעיל.

אומנם בן סלמאן הצליח ליישם רפורמות חשובות לשחרור האישה ולצמצם את סמכויות אנשי הדת, אך כבר נראה שאינו מתכונן להמשיך במהירות בדרך זו ולהתנגש עם החברה הסעודית השמרנית. בן סלמאן עצמו אמר בראיון תקשורתי במהלך ביקורו בארה"ב כי עליו להתחשב באופיים השמרני של תושבי המדינה ולפעול בזהירות. סימנים ראשונים לכך כבר נראו לפני כמה שבועות כאשר התובע הכללי פירסם הודעה על ביצוע מעצרים של מספר אנשים שהואשמו בעברות המסכנות את הביטחון והיציבות של הממלכה. עד כמה שידוע נעצרו 17 אנשים ביניהם לפחות חמש נשים שהיו פעילות ידועות במאבקם למתן זכות הנהיגה לנשים וכן פעילים אסלאמיים הדוגלים באסלאם מתון יותר. חלק מהם שוחרר עד להשלמת החקירה, אבל יתכן שבכך רצה בן סלמאן להעביר מסר לציבור השמרני כי הוא ער ליסודות התרבות, הדת והמסורת וכי אין בכוונתו להביא למהפכות נוספות בתחום הדתי – חברתי לפחות בשלב הנוכחי.

באיזה שלב עומד כיום ביצוע התכנית? התכנסות ממשלת סעודיה השבוע בניאום באה לרמז כי התוכניות אכן מתקדמות, אך בינתיים אין מידע ברור. נראה כי מדובר בשלב התחלתי המתרכז בעיקר בהתקשרויות עם חברות בינלאומיות, בהשגת המימון ובתכנון של עשרות הפרויקטים השונים בכל מחוזות המדינה. נצטרך להמתין עוד זמן מה כדי להבין מה מתרחש בשטח.

בינתיים אין אינדיקציה שבן סלמאן מכין תכנית להתמודד עם הבעיות הפוליטיות והחברתיות של חזונו. יתכן שנרתע במידה מסוימת מגודל האתגר והוא יאט את הקצב. נוכל להבין יותר את כוונותיו כאשר יצליח למכור את חמשת האחוזים של עראמקו שהם הבסיס למימון תכניותיו.

בל נשכח גם כי עליו להתמודד עם בעיות חוץ מורכבות. קודם כל האיום האיראני ובמיוחד לעשות כל מאמץ לסיים בניצחון את המלחמה בתימן נגד החות'ים הנתמכים ע"י איראן והמפציצים מפעם לפעם ערים סעודיות בטילים איראניים. לאחרונה תקפו החות'ים גם שתי מכליות נפט סעודיות בים האדום מול חופי חודידה צפונית למיצר באב אל מנדב. בתגובה הודיעה סעודיה כי היא משהה שיגור נפט דרך הים האדום. זאת כנראה במטרה להפעיל לחץ על הקהילייה הבינלאומית המתעלמת מן המלחמה עם החות'ים וחלקה של איראן. מלחמה זו היא נטל כבד על התקציב. נסיגה ללא ניצחון תהווה השפלה שבן סלמאן לא יוכל קבלה. הבעיה השנייה במדיניות החוץ היא החרם שסעודיה הטילה על קטר בשיתוף עם מדינת האמירויות, בחריין ומצרים בטענה (נכונה) כי היא מממנת אירגוני טרור אסלאמיים ופוגעת בביטחון המפרץ. בן סלמאן יצטרך למצוא את הדרך לסיום הפרשה ולאחד מחדש את מדינות המפרץ. נראה שבעיות אלה ואחרות גורמות להאטה בביצוע חזון 2030. ימים יגידו.

 

פורסם ב-7 באוגוסט 2018