עבור לתוכן העמוד
Menu

האם עיראק תוגש "על מגש של כסף" לאיראן?

הנשיא ביידן וראש ממשלת עיראק סיכמו על שינוי אופי פעילות צבא ארה"ב בעיראק, אך הכוחות הצבאיים ישארו במדינה ולא יסוגו ממנה • המהלך נועד לסייע לראש ממשלת עיראק להתמודד עם לחצי איראן והמליציות שלה • איראן מאוכזבת וההתקפות על מטרות אמריקניות בעיראק ימשכו

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש ממשלת עיראק מוצטפא אל-כאט'מי סיכמו בפגישתם בבית הלבן ב-26 ביולי על סיום הפעילות המבצעית האמריקנית בעיראק עד סוף השנה, יותר מ-18 שנה חלפו מאז נשלחו חיילי צבא ארה"ב לעיראק.

"התפקיד שלנו בעיראק יהיה להיות זמינים, להמשיך לאמן, לסייע, לעזור ולהתמודד עם דאע"ש ככל שיידרש, אבל אנחנו לא נהיה עוד, בסוף השנה, באזור לחימה", אמר ביידן לכתבים בפגישה עם ראש ממשלת עיראק בבית הלבן.

המהלך האמריקני נתפס כניסיון לעזור לראש הממשלה העיראקי בעקבות הלחצים הגוברים עליו מצד איראן והמליציות השיעיות הפרו איראניות שמוסיפות לתקוף את השגרירות האמריקנית בבגדאד ואת הבסיסים הצבאיים שבהם שוהים חיילים אמריקנים באמצעות רקטות ומל"טים ממולכדים. איראן לוחצת כי החלטת הפרלמנט העיראקי על סיום נוכחות כל הכוחות הזרים בעיראק תיושם לאלתר, היא רואה בכך מהלך שנועד לנקום ולהשפיל את ארה"ב על חיסולם של קאסם סולימאני ואבו מהדי אלמוהנדס על אדמת עיראק, העונש ,על פי התפיסה האיראנית, צריך להיות גירושם של כל החיילים האמריקנים מעיראק עד האחרון שבהם.

בשורה התחתונה, חיילי צבא ארה"ב , על פי הסיכום בין הנשיא ביידן לראש הממשלה כאט'מי, לא יסוגו מעיראק.

כיום יש 2,500 חיילים אמריקנים בעיראק המסייעים לכוחות המקומיים להילחם נגד שנותר מארגון דאע"ש.

מסוף השנה הנוכחית, הכוחות האמריקנים לא יילחמו עוד ויעסקו רק בהכשרה וייעוץ לצבא העיראקי. לשינוי לא צפויה להיות השפעה משמעותית מכיוון שצבא ארה"ב כבר עבר מזמן להתמקד באימון הכוחות העיראקיים.

"אין עוד צורך בכוחות זרים על אדמתה של עיראק", אמר אל-כאט'מי בתום הפגישה עם הנשיא ביידן והוסיף כי לוח הזמנים לנסיגת הכוחות האמריקניים יהיה מותאם לצרכים של עיראק. לדבריו, צבא עיראק כבר הוכיח שהוא "מסוגל להתמודד לבדו עם תאי דאע"ש שנותרו בשטח. המלחמה בדאע"ש וההיערכות של הכוחות המיוחדים של צבאנו דורשת לוח זמנים מיוחד. זה תלוי במגעים עם וושינגטון".

כאט'מי הוסיף כי ארצו "מחזיקה במערכות נשק אמריקניות שדורשות תחזוקה והכשרה מקצועית. נבקש מארה"ב להמשיך ולתמוך בכך".

ההודעה המשותפת של הנשיא ביידן וראש ממשלת עיראק כאט'מי באה במקביל להשלמת הנסיגה של ארה"ב ושל כוחות נאט"ו מאפגניסטן אחרי 20 שנה, בתום מלחמה שהפכה לארוכה ביותר בהיסטוריה האמריקנית. בתחילת החודש עזבו אחרוני החיילים האמריקנים את בסיס חיל האוויר בגראם, הבסיס הראשי ששימש אותם ב-20 שנות המלחמה, ושבשיא שהו בו כ-100 אלף חיילים אמריקנים.

רוסיה מרוצה ממהלכי הנסיגה האמריקנים, היא מעריכה כי הנשיא ביידן יבצע גם נסיגה או פריסה מחדש של כוחות צבא ארה"ב בסוריה והיא מנסה לנצל זאת כדי לטרוף את הקלפים מחדש ולהביא להפסקת ההפצצות האוויריות של ישראל בשטח סוריה.

מכה לאיראן

מסתבר שממשל ביידן מבין היטב את המשמעות של נסיגה מוחלטת של כל כוחות צבא ארה"ב מעיראק, הממשל לא מתכוון למסור את עיראק על מגש של כסף לאיראן אשר נוקטת סחבת בשיחות הגרעין בוינה ובינתיים שואטת לעבר הפיכתה ל"מדינת סף" גרעינית.

ההסכם החדש בין הנשיא ביידן לבין ראש ממשלת עיראק כאט'מי על סיום הפעילות המבצעית של צבא ארה"ב בעיראק בסוף השנה מהווה את סיום הדיאלוג האסטרטגי בין 2 המדינות שהחל עוד בתקופתו של הנשיא טראמפ ונערך ב-4 סבבים.

שני הצדדים נכנסים לשלב חדש של תיאום צבאי, בפועל לא ישתנה שום דבר וזו מכה לאיראן שקיוותה לנסיגה מלאה של צבא ארה"ב מעיראק.

האיראנים מתרצים את הכישלון בכך שהופעלו לחצים כבדים על הנשיא ביידן מצד הקונגרס, אולם איראן והמליציות שלה בעיראק לא יעברו על כך בשתיקה, הן רואות בכך התחכמות והונאה ועקיפה של החלטת הפרלמנט העיראקי על נסיגה מלאה לאלתר של כל הכוחות הזרים מעיראק.

המליציות השיעיות הפרו איראניות בעיראק צפויות להמשיך בהתקפות על מטרות אמריקניות בעיראק ואף להסלימן כאילו שום דבר לא השתנה.

הדבר יהווה אתגר לממשל ביידן שכבר תקף פעמיים בסיסים של המליציות הפרו איראניות בגבול סוריה עיראק כדי להעביר מסר לטהראן להפסיק את ההתקפות על מטרות אמריקניות בעיראק.

הנקודה החשובה היא שארה"ב איננה מוותרת, למרות כל הספינים שהופצו באמצעי התקשורת, על נוכחותה הצבאית בעיראק ועל השליטה המלאה שלה במרחב האווירי העיראקי, האמריקנים מנסים ליצור את הרושם כי צבא ארה"ב יעסוק בפעילות הדרכה בלבד כדי להביא להפסק ההתקפות עליו אבל האיראנים אינם קונים את הסיפור החדש.