עבור לתוכן העמוד
Menu

האם נכשל "האביב הפלסטיני"?

הרש"פ הצליחה להכיל את הפגנות הזעם הגדולות על הריגתו של ניזאר בנאת בידי אנשי הביטחון של הרש"פ ולא נשקפת כל סכנה להמשך שלטונו של מחמוד עבאס • תנועת חמאס נכשלה בניסיונה לרכוב על גל המחאה העממית ולהביא לאינתיפדה נגד הרש"פ • הציבור הפלסטיני חושש מההשלכות של הפלת הרש"פ על המצב הכלכלי בגדה

הפגנות המחאה של הציבור הפלסטיני במחאה על מותו של הפעיל הפוליטי ניזאר בנאת הולכות ודועכות. כל התחזיות וההערכות בשטחים בשבוע שעבר, לאחר היוודע דבר מותו של ניזאר בנאת, שההפגנות האלה עשויות להפלת שלטונו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ויהוו "אביב פלסטיני", על משקל תופעת "האביב הערבי" ב-2011, התבדו, הרש"פ שולטת היטב במצב ואין סכנה למשטרו של מחמוד עבאס.

התברר שהסיסמא שקראו אלפי המפגינים בכמה הפגנות בגדה "העם רוצה בהפלת השלטון", שהייתה אחת מסיסמאות הפגנות "האביב הערבי", לא הספיקה לשלהב ולסחוף אחריה מאות אלפי מפגינים.

לכאורה, הקרקע הייתה פוריה לפרוץ אינתיפאדה עממית נגד הרש"פ, הזעם ברחוב הפלסטיני נגד הרש"פ והעומד בראשה הוא עצום מכמה סיבות:

א.ביטול הבחירות הפלסטיניות באורח חד צדדי על ידי יו"ר הרש"פ מחשש שתנועת פת"ח תפסיד את הבחירות לפרלמנט לטובת חמאס ואילו הוא יפסיד את הבחירות למרוואן ברגותי.

ב.נתק בין הרש"פ לבין תושבי מזרח ירושלים,התחושה ברחוב המזרח ירושלמי היא כי הרש"פ הפקירה את תושבי מזרח ירושלים להתמודד בעצמם עם בעיות פינוי המשפחות הפלסטיניות משכונת שיח' ג'ראח ומהכפר סילוואן ועם הריסות הבתים שמבצעת עיריית ירושלים.

התחושה כי הרש"פ איבדה כל השפעה על הנעשה בהר הבית וישראל נוהגת במתחם הקדוש למוסלמים ככל העולה על רוחה, כולל חידוש ביקורי היהודים במקום.

ג. ירידה במעמדה של הרש"פ ברחוב הפלסטיני לשפל חסר תקדים בעקבות ההצלחות של חמאס במלחמה האחרונה עם ישראל ברצועת עזה.

סקר דעת קהל שפירסם ב-15 ביוני מכון מחקר פלסטיני ידוע ברמאללה, בראשות ד”ר ח'ליל שקאקי, מעיד על המצוקה הגדולה של הרש”פ והעומד בראשה מאז מבצע “שומר החומות” ברצועת עזה.

על פי הסקר, יש עליה דרמטית בשטחי הגדה והרצועה בתמיכה בתנועת חמאס לאחר מבצע “שומר החומות” וכ-53 אחוזים מהנשאלים סבורים כי ארגון חמאס הוא שצריך להוביל את הפלסטינים.

רק 14 אחוזים מהנשאלים מעדיפים את הנהגתו של יו”ר הרש”פ מחמוד עבאס.

הסקר קובע כי בעיני 77 אחוזים מהציבור הפלסטיני, חמאס הוא המנצח במלחמה האחרונה בינו לבין ישראל.

מהסקר עולה כי כשני שלישים מהפלסטינים התנגדו להחלטת עבאס לבטל את הבחירות ברש”פ, שיעור דומה טען כי הוא עשה זאת מתוך חשש מהתוצאות ולא עקב סירובה של ישראל לאפשר בחירות במזרח ירושלים כפי שהוא בעצמו טען.

ד. זעם גדול בציבור הפלסטיני על תופעות השחיתות והנפוטיזם במנגנוני הרש"פ, פרשת השחיתות האחרונה קשורה לעסקת חיסוני הקורונה הכושלת עם ישראל שמיוחסת לחוסיין א-שיח' ,בכיר הרש"פ ומקורבו של מחמוד עבאס.

למרות הנאמר לעיל, ההפגנות והמחאות העממיות על מותו של ניזאר בנאת החזיקו רק כמה ימים בלבד והצטמצמו לשתי ערים בגדה בלבד: בחברון שהיא עיר מגוריו של ניזאר בנאת וברמאללה שנחשבת לבירת הרש"פ ובה נמצאים מוסדות השלטון.

גורמים פלסטינים המעורבים בארגון ההפגנות אומרים כי הכוונה הייתה להפוך את כיכר אלמנארה ברמאללה לכיכר הפגנות שתצית את ניצוץ האינתיפאדה שיפיל את שלטון הרש"פ כפי שההפגנות בכיכר תחריר בקהיר הביאו להפלתו של משטר הנשיא מובארק.

אולם, בפועל הדבר לא קרה, המפגינים אפילו לא ניסו לצעוד מכיכר מנארה לכיוון בניין המוקאטעה שם נמצאת לשכתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שבה התקבלה, על פי פירסומים באמצעי תקשורת ערביים, ההחלטה לחסל את ניזאר בנאת.

ובכן, מדוע זה לא קרה? יש לכך כמה סיבות:

א.ארגון ההפגנות היה כושל, למרות הזעם העממי הגדול מארגני ההפגנות לא הצליחו להבעיר את השטח ולגרום להפגנות בכל ערי הגדה.

ב. פריסה נכונה בשטח של מנגנוני הביטחון הפלסטינים בעיקר ברמאללה.

ג. שימוש בכוח על ידי מנגנוני הביטחון הפלסטינים לפיזור המפגינים:פיזור בגז מדמיע ובאלות, הימנעות משימוש בירי חי שהיה מגביר את השנאה ומרחיב את מספר המפגינים.

ד. שימוש באנשי ביטחון פלסטינים בלבוש אזרחי וב"שביחה"( בעלי זרוע מתנועת פת"ח) שהיכו ועצרו את מובילי ההפגנות.

יו"ר הרש"פ החל גם להוציא את פעילי פת"ח החמושים של הזרוע הצבאית "גדודי חללי אלאקצא" לשטח והם הזהירו את התושבים בערי הגדה שלא להיגרר להשתתפות בהפגנות, אמש היו מפגני כוח כאלה של פעילים חמושים של תנועת פת"ח בעיר בית לחם ובעיר שכם.

ה. למרות השנאה לרש"פ, מרבית הציבור הפלסטיני בגדה חושש מהשתלטות תנועת חמאס על הגדה, דבר שעלול להביא לנקיטת צעדים חריפים מצד ישראל ופגיעה במצב הכלכלי שהוא הרבה יותר טוב מאשר ברצועת עזה.

החשש שנפילת משטרו של מחמוד עבאס תיצור כאוס ביטחוני ועלולה להביא גם למלחמת אזרחים פלסטינית מרתיע רבים מלהשתתף בהפגנות המוניות שיערערו את המצב הביטחוני בשטח.

כישלון הניסיון ליצור "אביב פלסטיני" בשטחי הגדה הוא בראש ובראשונה כישלונה של תנועת חמאס לרכוב על גל הזעם העממי על הריגתו של ניזאר בנאת בידי אנשי הרש"פ, למרות העלייה הגדולה בתמיכה בתנועת חמאס ברחוב הפלסטיני בגדה, הרחוב עדיין לא בשל דיו "לחצות את הרוביקון" ולהתקומם בהמוניו בכל רחבי הגדה כדי להפיל את שלטונו של מחמוד עבאס.

עם זאת, בצמרת הרש"פ ובתנועת פת"ח מודאגים מאוד מההתפתחויות האחרונות בשטח, גורם בכיר ברש"פ מאשר כי ההחלטה לחסל את נזיאר בנאת הייתה טעות גדולה וכי המגמה מעתה תהייה להקפיד יותר על השמירה על זכויות האדם מצד מנגנוני הביטחון של הרש"פ כדי להכיל את הזעם העממי, הרש"פ תשתדל להראות מעתה ואילך, בעיקר לממשל ביידן ולאיחוד האירופי, כי היא "מקפידה" על השמירה על זכויות האדם כדי שלא לאבד את התמיכה המדינית שלהם ובעיקר את המימון למנגנוני הביטחון הפלסטינים.