עבור לתוכן העמוד
Menu

האם יש טעם בחזרה להסכם הגרעין מ-2015?

שיחות הגרעין בוינה נפסקו וההערכה בוושינגטון היא שהשיחות יתחדשו רק לאחר שהנשיא החדש אברהים ראיסי יכנס לתפקידו • פסימיות בקרב המעצמות לגבי הסיכויים לחתום על החזרה להסכם הגרעין • בריטניה גרמניה וצרפת מזהירות כי חתימתו איננה ודאית וזאת של המשך הפקת אורניום מתכתי על ידי איראן, הליך שמוביל לייצור פצצה גרעינית

איראן נוקטת במדיניות של עמימות לגבי כוונותיה בנושא המשך השיחות בוינה על החזרה להסכם הגרעין, ממשל ביידן והמעצמות ממתינים להחלטה של המנהיג העליון עלי ח'מינאי. שבועיים חלפו מאז הסתיים סבב השיחות השישי בוינה ועדיין לא ברור לאן פני הדברים.

ארה"ב ממתינה לתשובת איראן על ההצעות שהיא העבירה למשלחת האיראנית לשיחות וינה, האמריקנים מגלים זהירות ודובר משה"ח האמריקני נד פרייס אמר לפני כמה ימים כי "השיחות יתחדשו בזמן המתאים".

רוב מאלי, השליח האמריקני המיוחד לנושא איראן, מעריך כי השיחות בוינה נעצרו בגלל תוצאות הבחירות לנשיאות באיראן שבהן ניצח המועמד השמרני אברהים ראיסי.

גורמים אמריקנים אחרים טוענים כי השיחות הגיעו למבוי סתום ולכן נעצרו. המודיעין האמריקני מתקשה להעריך אם מדובר במהלך טקטי או אסטרטגי של המנהיג העליון ח'מינאי,האם מדובר בעצירה מוחלטת של השיחות ונטישת המשא ומתן או בהמתנה עד ה-3 באוגוסט, המועד שבו יכנס לתפקידו הנשיא החדש אברהים ראיסי, בן טיפוחיו של המנהיג העליון שמקורב מאוד ל"משמרות המהפכה" ובעל הקו הניצי.

דיווחים מגורמים איראנים הצביעו על האפשרות שעלי ח'מינאי איננו רוצה לאפשר לנשיא הנוכחי חסן רוחאני מ"הזרם הרפורמסיטי" לקצור את ההצלחה כי הוא ניהל מו"מ שהביא להסרת הסנקציות מעל איראן והוא מעדיף להמתין ולהפקיד את ניהול המשא ומתן בידי מקורבו אברהים ראיסי שבודאי ימנה צוות חדש לניהול המשא ומתן וישנה את האסטרטגיה של השיחות מבחינתה של איראן.

ההערכה בבית הלבן היא שבסופו של דבר המנהיג העליון ח'מינאי מתכוון לחזור לשיחות הגרעין בוינה בתנאים של איראן מכיוון שהוא מבין שזו הדרך היחידה להביא להסרת הסנקציות מעל איראן ולמנוע הטלת סנקציות חדשות עליה.

הדילמה של ארה"ב והמערב

על פי גורמים אמריקנים, בסביבתו של הנשיא ביידן חוששים כי האפשרות לחזור להסכם הגרעין משנת 2015 כבר הפכה לקשה להשגה, יש פסימיות רבה בסביבתו של הנשיא בקשר לאפשרות החזרה המהירה להסכם הגרעין לאחר 6 סבבים של שיחות בוינה, לכן עדיין לא ברור אם ומתי יתקיים הסבב השביעי.

הפסימיות הרבה נובעת מההתקדמות הטכנולוגית האיראנית, קצב ורמת העשרת האורניום על ידי האיראנים וכן מבחירתו של הנשיא החדש אברהים ראיסי. כל הגורמים האלה מחדדים את השאלה האם ניתן יהיה בכלל לעצור את השאיפות הגרעיניות של איראן.

הפסימיות איננה רק נחלתו של ממשל ביידן,שלוש המעצמות: בריטניה, גרמניה וצרפת הנושאות ונותנות עם איראן וארה"ב על חידוש הסכם הגרעין הזהירו בשבוע שעבר כי חתימתו איננה ודאית וזאת של המשך הפקת אורניום מתכתי (מטאלי) על ידי איראן, הליך שמוביל לייצור פצצה גרעינית.

בריטניה, גרמניה וצרפת הביעו "דאגה רבה" מהחלטתם של האיראנים להעלות את רמת העשרת האורניום המתכתי ל-20 אחוזים. בהודעה משותפת של שלוש המדינות נכתב: "לאיראן אין כל צורך אזרחי ראוי לשמו באורניום מטאלי מועשר שהינו כלי חשוב בפיתוח נשק גרעיני, הפעילות האיראנית מסכנת את המשך המשא ומתן בוינה על חידוש ההסכם ועל איראן לשים קץ לפעילות זו".

ההודעה התפרסמה אחרי דו"ח שפירסמה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) על המשך התוכנית האיראנית לייצור אורניום מטאלי מועשר יד לרמה של 20 אחוזים., לדברי הסוכנות מדובר בקטע מתוך תהליך רב שלבי.

איראן צוברת ניסיון בתחום הגרעיני שמסכן את האפשרות שהחזרה להסכם הגרעין מ-2015 תהייה יעילה כדי לעצור את איראן מלהשיג נשק גרעיני. איראן מצפצפת על העולם ובמקביל לשיחות הגרעין בוינה היא מתקדמת בפעילות הגרעין ושואטת לעבר הפצצה בצעדים שספק אם ניתן יהיה להחזיר אותה לאחור.

בחירתו של אברהים ראיסי לנשיא החדש של איראן תקשה על ארה"ב להגיע להסכם על חזרה להסכם מ-2015 ולהרחיב בהמשך הדרך את ההסכם כדי שיכלול גם את פרוייקט הטילים הבליסטיים ומגמות ההתפשטות של איראן במזרח התיכון.

ההערכה היא כי אברהים ראיסי, בעל הקו הניצי, לא יסכים לדון בשום נושא שאיננו מצא בהסכם הגרעין מ-2015.

איראן תרוויח מהחזרה להסכם הגרעין מ-2015, מרבית הסנקציות שהוטלו עליה יוסרו והיא תוכל להזניק מחדש את כלכלתה ולמכור נפט בחו"ל.

איראן הוכיחה כי עמדה בלחץ של מדינות המערב ולא נכנעה, היא החזיקה מעמד למרות הסנקציות הכבדות שהוטלו עליה ולמרות מגיפת הקורונה ובשורה התחתונה שלטון ההיאתולות לא קרס.

הסכם הגרעין משנת 2015 כיוון לכך שהמרוץ של איראן לפצצה הגרעינית יואט והיא תזדקק לשנה שלמה כדי להגיע לפצצה, אבל, כעת היא נמצאת במרחק של כמה חודשים בלבד מהפצצה, אם כך מדוע שתרצה לחזור להסכם הגרעין מ-2015?

מדיניות השקר של איראן בולטת, מנהיגיה מכחישים שיש להם כוונה לייצר פצצות גרעין, אך מאידך גיסא הם בונים צנטרפוגות מתקדמות במפעל בקראג' שהותקף לפני 3 שבועות על ידי רחפן, איראן האשימה את ישראל בתקיפה.

הצנטרפוגות המתקדמות מאפשרות לאיראן להעשיר אורניום בקצב מהיר בהרבה יותר מאשר בעבר. בשבוע שעבר אמר נד פרייס, דובר משה"ח האמריקני כי איראן יכולה "לפרוץ" לעבר הפצצה בתוך כמה חודשים.

ממשל ביידן יצטרך לעשות הערכה מחדש נוכח ההתפתחויות הללו. יתכן שהממשל ידרוש מאיראן להפקיד את הצנטרפוגות המתקדמות למשמורת עד שנת 2025 ביד הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית או שידרוש ממנה להפחית את ייצור הצנטריפוגות המתקדמות.

גם הממשלה החדשה בישראל עוקבת אחר ההתפתחויות הללו, היא קיימה כבר דיון ראשון על נושא הגרעין האיראני, על פי גורמים מדיניים בירושלים, המצב הוא מסוכן ואופציית התקיפה הצבאית של מתקני הגרעין באיראן גוברת, זה יהיה הנושא המרכזי בפגישה הצפויה בקרוב בין ראש הממשלה בנט לבין הנשיא ביידן בבית הלבן.