עבור לתוכן העמוד
Menu

לרש"פ אין אינטרס לסיים את ה"כיבוש"

הרש"פ ממש לא רוצה לשנות את הסטטוס ברצועת עזה

עמדת הרשות הפלסטינית בנוגע למעבר רפיח מלמדתכי האינטרס העליון שלה אינו שימת קץ ל"כיבושהישראליאלא דווקא המשך "הכיבושהישראלי של רצועת עזה אף שבפועל ישראל נסוגה באופן מלא מרצועת עזה ב-2005.

ממשלת הרשות הפלסטינית, המכונה ממשלת ההסכמה הלאומית, הודיעה על קבלת סמכויות הניהול של רצועת עזה מידי רשויות חמאס במסגרת הסכם הפיוס (הנוסף) שנחתם בין הצדדים בקהיר ב-12 באוקטובר 2017.

הסכם זה קבע את השלבים הראשונים לבניית אמון בין הצדדים האמורים להוביל להמשך השיחות בין הצדדים על יישום הסכם הפיוס מ-2011, ובמוקדו שילוב חמאס והג'יהאד האסלאמי במעגל קבלת ההחלטות ועריכת בחירות חדשות למוסדות אש"ף והרשות הפלסטינית בהשתתפות הארגונים האסלאמיים.

ב-21 בנובמבר 2017 אמורה להתקיים ישיבה נוספת בקהיר במסגרת הפיוס הלאומי כדי לדון בבעיות העומדות על הפרק ביישום השלב ראשון של הסכם הפיוס וביישום צעדים נוספים בדרך ליישום מלא של הסכם הפיוס מ-2011.

האווירה האופטימית ששידרו שני הצדדים בעת חתימת ההסכם בקהיר באוקטובר ומחויבותם המוצהרת לפתוח דף חדש ביחסים לא הביאו עדיין ליישוב המחלוקות בנושאי המהות, ובראשן דרישת הרשות הפלסטינית לפרוק המליציות החמושות, התיאום הביטחוני עם ישראל, השליטה במעברי הגבול, העסקת עובדי המגזר הציבורי שמונו בתקופת ממשלת חמאס ועוד.

סוגית הניהול של מעבר רפיח המחבר את רצועת עזה למצרים חושפת פעם נוספת את השניות במדיניות של של הרשות הפלסטינית ברצועת עזה.

העיתון אל-חיאת דיווח (7 בנובמבר 2017), כי גורמים ברשות הפלסטטינית דורשים ליישם את הסכם המעברים עם ישראל שנחתם ב-2005 זמן קצר לפני נסיגת ישראל מרצועת עזה.1 הסכם זה קבע בין היתר, כי מעבר רפיח ינוהל ע"י הרשות הפלסטינית, בשיתוף עם מצרים, ובפיקוח כוח של האיחוד האירופי והוא יהיה תקף ל-34 חודשים.2

הגורמים הפלסטינים טענו, כי ישראל מסיבות מדיניות מרחיקה עצמה מהמגעים המתנהלים לפתיחתו מחדש של מעבר רפיח, וזאת כדי לחמוק מאחריותה כמדינת כובשת. עזאם אל-אחמד, האחראי על נושא הפיוס הלאומי בתנועת 'פתח' אמר בהקשר זה, כי הרשות הפלסטינית ומצרים הסכם על הפעלתו מחדש של מעבר רפיח בהתאם להסכם המעברים מ-2005, וכי התחמקות ישראל מההסכם נועדה להתנער מאחריותה כמדינה כובשת של רצועת עזה. העיתון אל-חיאת ציטט דיפלומט מערבי שאמר את הדברים הבאים: "ישראל מנסה לומר שאין לה אחריות על רצועת עזה, וכי עזה עצמאית ויכולה לקבוע את הסידורים הנדרשים עם מצרים".

חמאס וארגונים פלסטיניים נוספים מביעים התנגדות נחרצת לעמדת הרשות הפלסטינית הדבקה בהסכם המעברים מ-2005. "הסכם המעברים מבטא פגיעה בריבונות הלאומית הפלסטינית ומחזיר אותה לתקופת המנדט הזר",נאמר בהודעה משותפת (8 בנובמבר 2017) החתומה ע"י חמאס, הג'יהאד האסלאמי, החזית העממית, החזית הדמוקרטית, החזית העממית המפקדה הכללית, חזית השחרור הפלסטינית, ארגון אל-סאעיקה, תנועת היוזמה הלאומית ומפלגת פידא.3

חבר הפרלמנט מטעם חמאס, יחיא אל-עבאדסה, שלל את הדרישה לשלב את ישראל והאיחוד האירופי בפיקוח על מעבר רפיח. "ברור באופן מוחלט כי הסכם המעברים מ-2005 מציב את הכיבוש במעבר באופן שהוא השליט במעבר ודבר זה פסול מבחינה לאומית… ההסכם הזה הוא שירות לכיבוש באופן מלא ועל פיו אין לפלסטינים תפקיד והוא מחזיר את המעבר לשליטת הכיבוש".4

מוחמד פרג' אל-ר'ול, ראש הוועדה המשפטית של הפרלמנט והנמנה על שורות חמאס, אמר כי הסכם המעברים מ-2005 בטל ומבוטל. "מעבר רפיח במיוחד הוא מעבר גבול ריבוני פלסטיני מצרי ואסור לוותר על הריבונות בו,כיוון שהוויתור על הריבונות משמעותו בגידה על פי החוק, והסכם זה פסול מבחינה חוקית, פוליטית, ביטחונית ולאומית, והוויתור בנושא זה הוא השבת הכיבוש למעבר רפיח, וכיבוש חדש, ומצור בלבוש אחר על העם הפלסטיני בעזה", אמר ר'ול שהוסי, כי ההסכם נחתם לתקופה מוגבלת והסתיים.5

אתגרים רבים ניצבים בדרך לפיוס לאומי אמיתי במחנה הפלסטיני, שבו שני הצדדים העיקריים – 'פתח' וחמאס – הינם יריבים מרים החותרים להשיג יעדים שונים בתכלית (ריסון חמאס על פי תנאי הרש"פ לעומת השתלטות חמאס על אש"ף).

המחלוקת בסוגית מעבר רפיח מלמדת, כי האינטרס העליון של הרשות הפלסטינית אינו שימת קץ ל"כיבוש" הישראלי, אלא דווקא המשך "הכיבוש" הישראלי של רצועת עזה אף שבפועל ישראל נסוגה באופן מלא מרצועת עזה ב-2005 וחמאס ביסס באזור זה שלטון עצמאי. הרש"פ מעוניינת למנוע הכרה ברצועת עזה באזור משוחרר ועצמאי מחשש שהדבר יוביל לניתוקה משטחי הגדה המערבית ולהסדר בשלבים של הבעיה הפלסטינית במסגרת פתרונות חלקיים או זמניים להם היא מתנגדת נחרצות.

1https://tinyurl.com/ybw3hk5f

2http://www.mfa.gov.il/mfa/foreignpolicy/peace/mfadocuments/pages/agreed%20documents%20on%20movement%20and%20access%20from%20and%20to%20gaza%2015-nov-2005.aspx

3http://felesteen.ps/newspaper/pdf/10058

4http://felesteen.ps/newspaper/pdf/10058

5http://felesteen.ps/newspaper/pdf/10058