עבור לתוכן העמוד
Menu

האם חמאס ידרוש מאש"פ לבטל את הפנייה להאג?

לאחר ההסכמות בקהיר ובאיסטנבול נושא חדש מעיב על ה"אחדותה פלסטינית" - חרב הפיפיות של הפנייה להאג עלולה להביא את חמאס אל מול השופטים ואף את הרש"פ

שיחות הפיוס הפלסטיני בקהיר הסתיימו בהודעה על הצלחה ועל אישור מועד הבחירות עליהן הכריז אבו מאזן במארס הקרוב. מי שמיהר לברך על המוגמר היה ,מי שעתיד להיבחר לראש השורא של חמאס, איסמעיל הנייה.

אולם מנקודת המבט של רמאללה התמונה קצת אחרת.

לאחר חגיגות השמחה בשבוע שעבר היה ברור לכולם כי יש צורך לדבר על "הפיל שבחדר" – החלטת הטריבונל בהאג לחקור את חמאס על פשעי מלחמה. חמאס דרשו מאש"ף להסיר את הפנייה מהאג הנוגעת אליהם. לא ברור איך אש"ף יעשה זאת.

בעיה רצינית, שלא באה על פתרונה, היא הדרישה להקים רשימה משותפת שתבטא את חזרת האיחוד הלאומי בקרב הפלגים הפלסטינים. הדרישה הזאת מקובלת על פת"ח וחמאס, אבל צעד זה לא סוכם במפגש בקהיר וסוכם על המשך הדיאלוג בנושא.

חמאס ימתין לראות מה יקרה בהאג, ואם הטריבונל יחליט להמשיך בתהליכים נגדו העלולים להביא לאירועי אלימות בין פת"ח לחמאס בגדה.

הסכמה על רשימה משותפת בין יריבים מקובלת בתרבות הפלסטינית וקרויה "תזכיה". רשימה כזו תתן לישראל הזדמנות להציג כי החיבור בין פת"ח לחמאס, שהמדינה הפלסטינית שבה מכיר הטריבונל בהאג, היא מדינת טרור, וחייבים לפתוח נגד ראשיה באחריות לפשעי מלחמה.

ברמאללה מחשיבים מאוד את ההישג שלהם בשיחות איסטנבול שבהם חמאס (אגף קטאר) הסכים להכיר באש"ף כנציגו היחידי של הפלסטינים, אולם עליה וקוץ בה – הדבר עלול להביא לכך שראשי חמאס כגון משעל ועארורי יוכלו לקבל לגיטימיות במירוץ על ירושת אבו מאזן.

בפת"ח עומדים בפני דילמות רבות בנוסף לאילו שהוצגו כאן, אולם שאלה נוספת שאין עליה פתרון כעת היא מעמדם של מרוואן ברגותי ומוחמד דחלאן – ספק אם עד מרץ יימצא פתרון לאותן בעיות.