עבור לתוכן העמוד
Menu

האם הפת"ח ייצא נגד מנגנוני הביטחון?

במוקטעה חוששים כי המהומות במספר ערים יביאו לכך שארגון הפת"ח יחל לפעול נגד מנגוני הביטחון שהם האשמים במותו של הפעיל החברתי • דחלאן ממתין על הגדר

ההפגנות ברמאללה ובחברון במחאה על מותו של הפעיל נגד הרשות הפלסטינית, ניזאר בנאת, שונות מהפגנות קודמות בכך שלראשונה מפגינים מאשימים את אבו מאזן אישית ברצח הדיסידנט. בעבר התקיימו בעיקר הפגנות על רקע כלכלי חברתי – הפגנות מורים גדולות על רקע שכר, או עיכובי שכר, הפגנות כפריים על רקע הפסקות מים ולאחרונה הפגנה גדולה ברמאללה נגד כוונת הרשות לקחת לרשותה מישראל את קרן הפנסיה השמורה אצלה.
המפגינים ידעו שאצל ישראל הקרן שמורה, אבל כאשר תעבור לידי הרשות הפלסטינית היא תיגנב.

הפגנות ברמאללה המתקרבות בתוכנן להפגנות שהתקיימו נגד שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל, ומה שמפריע למוקאטעה עכשיו שלנסיבות מותו של ניזאר בנאת אין שום קשר לשיתוף הפעולה הביטחוני וכל האירוע כולו הוא מעשה ידיו של מנגנון הביטחון הפלסטיני.

חרף ההפגנות שפרצו, רמאללה לא התייחסה עד לתחילת השבוע וזאת בגלל עמדת אירופה שקיבלה את האירוע בהלם. אירופה היום היא המממן העיקרי של הרשות, לאחר שמדינות ערב ברובן הפסיקו את הסיוע.

למען האמת גם בכירים סביב אבו מאזן קיבלו את האירוע קשה וגם הם דרשו מאבו מאזן למהר להקים את וועדת החקירה לפני שהאירועים ייצאו מכלל שליטה.

אבל ספק אם הוועדה שהקימה הרשות תעצור את ההפגנות, מכיוון שהיא העמידה בראשה את… שר המשפטים. כלומר: הוועדה לא עצמאית ולא בלתי תלויה ואבו מאזן מבקש לשלוט על התוצאות.

משיחות שקיימנו עם רמאללה מסתמן קוו ההסברה ואולי גם תוצאות הבדיקה. ראשית, יחזירו את ישראל כמטרה להאשמה. איך? ההפגנות משרתות את מטרת ישראל לפורר את הרשות, ולפיכך ידיה הארוכות בחשו בקדרה.

אחד הדברים שיש לעקוב אחריו זה ראשית קרע בין אירגון פת"ח לבין כוחות הביטחון הפלסטיניים. ארגון פת"ח יצא בהודעות שהוא מגן העם, ואיננו מדכא העם, כלומר: הוא מבדיל עצמו מכוחות הביטחון אשר עומדים מול המפגינים כדי לעצור את התקדמות ההפגנות.

עד לרגע זה ההפגנות מתרכזות בחברון וברמאללה, ולא התפשטו לערים אחרות. זה נותן לרשות פתח של תקווה שאולי גם בחברון וברמאללה ההפגנות ידעכו, אבל אם ההפגנות יימשכו, מה שעלול להתפתח זה שארגון פת"ח יצטרף למפגינים וכאן תיפתח בעיה גדולה למוקאטעה ששני הגופים החמושים שתחת חסותה יילחמו אלה באלה.
אירוע מסוג זה פותח פתח לכוחות החמושים של דחלאן במחנות הפליטים להצטרף למהומה. אגב, מעצרו של ניזאר בנאת היה במסגרת גל מעצרים נגד תומכי דחלאן, מה שיצר רושם שגם הוא נמנה עליהם.
בסך הכל ההפגנות הן עממיות וספונטניות, אבל יש לשים שבחברון נספחו אליהם יסודות של המפלגה האיסלאמית הקיצונית, מפלגת השיחרור האיסלאמית, וברמאללה יסודות של החזית העממית הפועלים היום במסגרת ה NGOS של רמאללה.
מדוע "הרחוב" מאשים את אבו מאזן ברצח הפעיל הפוליטי? לא ברור. יותר מנסיבות המעצר האלים, ומן המהירות שבה הוא נעצר עד שמת. אולי החיבור עם דחלאן נראה למוקאטעה חיבור מסוכן? לא ברור, אבל מבחינת דעת ההמון- הוא נרצח וזאת העובדה הקובעת.