עבור לתוכן העמוד
Menu

"המייקאפ" של החמאס: נטישה (זמנית) של המאבק המזוין ?

חמאס מאמצת אסטרטגיה חדשה למאבק נגד ישראל כדי להשיג הישגים מדיניים בזירה הבינלאומית * חמאס רותמת למערכת התעמולה שלה דמויות של לוחמי זכויות אדם ידועים כדי לשנות את תדמיתה כתנועת טרור.

הנהגת החמאס יודעת היטב כי קמפיין "צעדת השיבה" שהשיקה באחרונה לא יאפשר את מימוש "זכות השיבה" של הפליטים לתחומי מדינת ישראל, בעקבות לחצים מהרחוב הפלסטיני היא הרחיבה את הסיסמא של הקמפיין בימים האחרונים לסיסמא מעודכנת יותר "צעדת השיבה ושבירת המצור" כדי להפוך אותו ליותר ריאלי.

תנועת חמאס הינה תנועת טרור שמטרתה להשמיד את מדינת ישראל,מטרותיה לא ישתנו אך היא יודעת לגלות גמישות ופרגמטיות ברגע שזה משרת את מטרותיה.

לכן, היא אימצה בחודשים אחרונים את האסטרטגיה האיראנית החדשה מבית מדרשו של הגנרל קאסם סולימאני לחמם את גבול רצועת עזה עם ישראל, מבלי להביא לעימות צבאי כולל, כדי לנסות לשבור את המצור הישראלי ובעיקר כדי לחמם את האזור במטרה להכשיל את התוכנית המדינית החדשה של הנשיא טראמפ המכונה "עסקת המאה".

במסגרת האסטרטגיה החדשה היא אימצה את "אסטרטגיית ההתנגדות העממית בדרכי שלום" שאותה כבר ניסה מחמוד עבאס בשטחי הגדה ונכשל.

חמאס שיכללה אותה ובגלל תנאי השטח הנוחים ברצועת עזה ושליטתה המלאה בכל צירי התנועה בה, היא הצליחה להביא המונים לגדר הגבול עם ישראל.

בניגוד למחמוד עבאס, הנהגת חמאס הצליחה להעניק את הנופך העממי הנרחב לקמפיין "צעדת השיבה" תוך כדי שהיא מסבירה לתומכיה כי היא לא ויתרה על "ההתנגדות המזויינת" נגד ישראל, אך השלב הנוכחי מחייב את שינוי האסטרטגיה של המאבק כדי להשיג  הישגים.

כדי להשיג תמיכה באסטרטגיה החדשה של התנועה,בכירי חמאס הסבירו בראיונות לאמצעי התקשורת כי ישראל מנסה להכניס את חמאס למלכודת ולגרור אותה לעימות צבאי נרחב ברצועת עזה.

"המטרה של "צעדת השיבה" היא בין היתר להראות את גודל האסון ההומניטארי ברצועה בעקבות המצור ולהשמיע את זעקת העם הפלסטיני, אם ניגרר למלחמה חדשה עם ישראל הקהילה הבינלאומית לא תשמע את זעקת העם הנאנק תחת המצור",כך הסבירו מנהיגי חמאס לציבור העזתי.

ויתור זמני על אופציית המלחמה בישראל

חיזוק לאימוץ האסטרטגיה החדשה של חמאס אפשר למצוא בדברים שאמר בכיר חמאס ראזי חמד בראיון שהעניק ב-9 באפריל לעיתון "אלחיאת" היוצא לאור בלונדון.

חמד אמר בראיון כי "ההנהגה המדינית והצבאית של חמאס קיבלה החלטה אחרי המלחמה ב-2014 (מבצע "צוק איתן") שלא להיכנס לעימות צבאי כולל עם ישראל ".

הוא שיבח את "צעדות השיבה" שלדעתו השיגו מטרות חשובות עבור תושבי הרצועה ותנועת חמאס כמו אחדות לאומית והעברת מסר לכל מי שצר על הרצועה כי היא לא תמרוד בתנועת חמאס ולא תיכנע.

"חמאס לא תוותר על נשקה ועל אופציית "ההתנגדות", הסביר ראזי חמד,אולם הנסיון מראה גם את חשיבות השימוש בנשק "ההתנגדות העממית".

אפשר למצוא כמה הסברים לשאלה מדוע אימצה חמאס את אסטרטגיית "ההתנגדות העממית".

א.כישלון פרוייקט המנהרות-חמאס איבדה נשק אסטרטגי חשוב של פרוייקט המנהרות החודרות לשטח ישראל שבאמצעותו תכננה להפתיע את ישראל ולהשיג הישגים צבאיים.

ב.התנגדות הרחוב העזתי לסבב לחימה חדש מול ישראל בעוד הרצועה עדיין מלקקת את פצעיה מהמלחמה האחרונה.

ג.העדר נשק נ"מ ברצועה,דבר שמאפשר לישראל שליטה מוחלטת במרחב האווירי ויכולת לפגוע בכל מטרה.

ד.הרקטות שבידי חמאס אינן מרתיעות את ישראל מלתקוף את רצועת עזה.

ה. חוסר יכולת להביא את ישראל לבית הדין הבינלאומי בהאג באשמת "פשעי מלחמה" לאחר כישלון דו"ח גולדסטון.

יש לציין כי בשבועיים שחלפו מאז החל קמפיין "השיבה", שמרה הנהגת חמאס על איפוק, היא הכילה את מספר הנפגעים הרב מירי צה"ל על גדר הגבול ולא הגיבה בירי רקטות לשטח ישראל.

 

 

גיוס מנהיגי זכויות אדם לקמפיין "השיבה"

 

מנהיג חמאס אסמעיל הניה מגדיר את אימוץ האסטרטגיה החדשה של "ההתנגדות העממית" כ"שלב מדיני חדש שחותם את פרק המשא ומתן והתיאום הביטחוני עם ישראל".

את הדברים הוא אמר בנאום שנשא באחד ממחנות "השיבה" על הגבול עם ישראל לאחר שחנך כרזת ענק שעליה תמונותיהם של 3 מנהיגים ולוחמים למען זכויות האדם, מרטין לותר קינג, נלסון מנדלה ומהטמה גנדי.

הניה התרברב ואמר כי "צעדת השיבה השיגה מטרות אסטרטגיות ובראשן החזרת הבעיה הפלסטינית לחזית הזירה הבינלאומית, הכשילה את הניסיונות לסחור בבעיה הפלסטינית והעלתה לראש סדר היום את סוגיית הפליטים ו"זכות השיבה".

הנהגת חמאס עושה שימוש ציני בדמויותיהן של נלסון מנדלה,מהטמה גנדי ומרטין לותר קינג, מרבית חברי הלשכה המדינית של חמאס הינם חברים בכירים בזרוע הצבאית של חמאס עם "דם על הידיים", אולם השימוש בדמויות אלה הוא ניסיון של חמאס לשפר את תדמיתה בעולם ולהקשות על מאמצי מערכת ההסברה הישאלית.

תנועת חמאס היא תנועת טרור שמוגדרת כך ע"י הרביעייה הבינלאומית, היא דוגלת בג'יהאד נגד ישראל, השמדתה והקמת ח'ליפות אסלאמית.

אימוץ אסטרטגיית "ההתנגדות העממית" הוא רק טקטיקה זמנית כדי להפיק ממנה את המירב עבור תנועת חמאס.

"היהפוך כושי עורו ונמר חברבורותיו?"