עבור לתוכן העמוד
Menu

האם החמאס משנה כיוון ?

פרסומים שונים בתקשורת הערבית מדברים על כך שהחמאס מבקש לשנות כיוון ולהגיעלהסכמה המסוימת על הודנה מול ישראל גם

פרסומים שונים בתקשורת הערבית מדברים על כך שהחמאס מבקש לשנות כיוון ולהגיע להסכמה המסוימת על הודנה מול ישראל גם בגדה • ברקע שיחות הארגונים בקהיר ו"עיסקת המאה" של טראמפ

בגדה נפוצו שמועות כי ישראל פרסמה הודעה מתונה על הסכם הפיוס הפנים פלסטיני לאחר שקיבלה הבהרות מיו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, כי חמאס התחייבה במסגרת ההסכם  לשנות את התנהלותה בשטחי הגדה ולהפסיק את פעילות הטרור נגד ישראל כדי שלא להביך את הרש"פ.

לשמועות האלה אין שום אישור, אולם עיתון "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-15 באוקטובר מפי מקורות פלסטינים מהימנים, כי פתח’ וחמאס הגיעו להסכמה על "עיקרון השותפות" בכל הקשור להחלטות גורליות עבור העם הפלסטיני כמו חתימה על הסכם שלום או עימות צבאי עם ישראל.

עפ"י הדיווח, אסור לשום צד לקבל החלטות גורליות על דעת עצמו וקיימת הסכמה כי דין רצועת עזה והגדה המערבית הינו דין אחד. דהיינו ש"תנועת חמאס תפסיק את ניסיונותיה להצית עימות בגדה המערבית בדיוק כפי שהיא עושה ברצועת עזה וזהו שינוי ברור במדיניות התנועה הדוגלת בעיקרון ההתנגדות".

מאז תום מבצע "צוק איתן" המשיכה תנועת חמאס את הפעילות הצבאית שלה בשטחי הגדה, היא עשתה פיגועים ועודדה את "אינתיפאדת הסכינים", כשעל מלאכת הטרור מנצח צאלח אלעארורי שמונה באחרונה לסגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, עמד בראש המשלחת שלה לקהיר וחתם על הסכם הפיוס עם פתח’.

גורמים בחמאס בשטחי הגדה אישרו לעיתון "א-שרק אלאווסט" כי תנועתם מתכוונת לשנות את התנהלותה בגדה כדי לאפשר את הצלחת הסכם הפיוס אולם הם התנו זאת בכך שהרש"פ תשחרר מן הכלא את כל פעילי חמאס שעצרה ותפסיק את המעצרים שעושים באופן יום-יומי אנשי מנגנוני הביטחון הפלסטינים בקרב גורמי האופוזיציה בגדה.

שינוי אסטרטגי בחמאס

הדיווחים האופטימיים באמצעי התקשורת הערביים על נכונותה של תנועת חמאס להתמתנות במסגרת הסכם הפיוס עם פתח’ סותרים את האסטרטגיה החדשה של הנהגת התנועה.

עפ"י גורמים בחמאס, הנהגת התנועה החדשה קיבלה החלטה אסטרטגית לוותר על השליטה האזרחית ברצועת עזה לטובת הרש"פ כדי שהיא תוכל להתפנות ולהתחיל בשיקום התשתית שלה בגדה המערבית לקראת המאבק להשתלטות עליה ועל מזרח ירושלים.

ישנן סיבות רבות שהניעו את הנהגת חמאס לעשות ויתור טקטי ולקבל את התנאים המוקדמים שהציב מחמוד עבאס לפיוס. ובינהם:  הרצון להקל את המצור על הרצועה, שיפור היחסים עם מצרים והסרת הסנקציות הקשות שהטילה הרש"פ על הרצועה.

להנהגת חמאס נמאס להיות האחראית על החשמל, המים, הביוב, בתי החולים והאבטלה ברצועה ולהסתכן בתופעת "האביב הערבי" שבה עלול הציבור העזתי המתוסכל  להתפרץ נגדה.

אולם הסיבה העיקרית היא שהנהגת חמאס, שעליה השתלטה הזרוע הצבאית, רואה עצמה כתנועת "התנגדות", היא חותרת להשתלט על הגדה המערבית ועל מזרח ירושלים כפי שהשתלטה ב-2007 על רצועת עזה וכשלב בדרך להשתלטות על כל "פלסטין".

הנהגת חמאס מבינה כי לא נשקפת סכנה לשלטונה ברצועה מצד ישראל  שהשלימה עם שלטונה ברצועה ואיננה מעוניינת להפילו.

לכן, מבחינתה היא צריכה לקבל מחדש את אהדת הרחוב העזתי, לשקם את הרצועה ולהעביר את המאבק לגדה המערבית שבה נמצאת החזית "האמיתית" מול ישראל שמנסה להרחיב את ההתנחלויות ולהשתלט על שטחים נוספים בגדה.

לסיכום:

עצם המהות של תנועת חמאס הינו "ההתנגדות" (מוקאוומה-בערבית) שהיא למעשה שם קוד למאבק מזויין בישראל.

תנועת חמאס מציגה את הוויתור על השלטון האזרחי ברצועת עזה לטובת הרש"פ כוויתור למען האינטרסים הלאומיים של העם הפלסטיני,היא חוזרת להיות פלג פלסטיני לוחם ב"כיבוש" הישראלי ואיננה מוותרת על נשקה.

חמאס איננה יכולה לוותר על דרך הטרור נגד ישראל אחרת תאבד את הלגיטימציה שלה ברחוב הפלסטיני, עם זאת היא בהחלט יכולה לקבל החלטה להסכים ל"רגיעה" (תהדיאה) או "הפסקת אש" (הודנה) לתקופה מוגבלת עם ישראל כפי שהסכימה להפסקת האש עם ישראל, בתיווך מצרי, לאחר מבצע "צוק איתן" הנמשכת מקיץ 2014 ועד היום מכיוון שלחמאס יש אינטרס בכך.

אין בינתיים אישור או הכחשה מצד הנהגת חמאס לדיווחים על נכונותה להפסיק את פעילותה הצבאית בשטחי הגדה ולשתף את הרש"פ בהחלטותיה על המאבק נגד ישראל, אולם, לא מן הנמנע שגם אם הדבר נכון הרי שמדובר בהסכמה זמנית בלבד לצרכים טקטיים המותנת בהפסקת מעצר פעיליה בגדה וכדי שלא להצטייר כמי שמכשילה את הפיוס ופוגעת ביחסים החדשים שלה עם מצרים.

גם חמאס ממתינה לפרסום תוכנית השלום החדשה ("עסקת המאה") של הנשיא טראמפ ולכן ייתכן שהיא רוצה באמצעות מהלך שכזה להציג את עצמה כפרטנר אפשרי ביחד עם הרש"פ שמוכן לנצור באופן זמני את האש ולהתקדם לעבר פתרון מדיני, בהקשר הזה יש גם לזכור את המסמך המדיני החדש השיא פרסמה לפני כמה חודשים ביסניון לשנות את תדמיתה בקרב הקהילה הבינלאומית.

חמאס לעולם לא תכיר בישראל ולא תוותר על נשקה ועל עיקרון "ההתנגדות", ברגע שתעשה זאת היא כבר לא תוכל להיקרא "חמאס" שפירוש ראשי התיבות שלה בערבית הוא "תנועת ההתנגדות האסלאמית".

היהפוך כושי עורו ונמר חברבורותיו?