עבור לתוכן העמוד
Menu

האם הושגה 'הרתעה בירושלים'?

נתוני השב"כ לסיכום 2018 מלמדים על ירידה דרסטית במספר ניסיונות הפיגוע בבירה, בהשוואה לכל אחרת מארבע השנים הקודמות • גם ביהודה ושומרון יש ירידה בטרור • לעומת זאת בגזרת עזה נספרו 1,119 נפילות של עזה של רקטות ופצצות מרגמה, המספר השנתי הגבוה ביותר בעשור האחרון (למעט מבצע “צוק איתן”)

האם הצליחו השב"כ והמשטרה בירושלים לייצר את ה'הרתעה', הכה מדוברת מול פעילות טרור פלסטינית בשטחי הבירה? לפחות על פי נתוני השב"כ, הרי שבשנה היוצאת – 2018 – חלה ירידה דרסטית במספר ניסיונות הפיגוע ביהודים – 198 בלבד,  וזאת בהשוואה לכל אחת מארבע השנים הקודמות: ב-2017 -368  ניסיונות פיגוע; ב-2016 – 328 ניסיונות כאלה; ב-2015 ( שהייתה שנת טרור בירושלים) – 1208 ניסיונות פיגוע, ובשנת 2014 – 346 ניסיונות פיגוע. בהגדרה ניסיונות פיגוע נכללים: ירי, זריקת מטענים, בקבוקי תבערה, דריסות ודקירות.

2018 הייתה שנה 'מוצלחת' במיוחד גם מבחינת מספרם המועט יחסית של  הפיגועים המשמעותיים בירושלים שלמרות הסיכולים הרבים יצאו  אל הפועל – רק שמונה, לעומת 20 שנה הקודמת. בנוסף – לא יצא בשנה שחלפה (2018) אף לא פיגוע משמעותי אחד מאיזור ירושלים עצמו, לעומת חמישה כאלה ב-2017.

ירידת המדרגה במספר ניסיונות הפיגוע בירושלים בשנה שחלפה מוסברת בפעילות מבצעית ומודיעינית שיטתית של המשטרה והשב"כ בשכונות מזרח ירושלים, אולם גורמי בטחון אומרים שאין להסיק מכך לגבי הבאות, וכי השטח עודו 'דליק', ומושפע ועלול להיות מושפע ממשתנים רבים ושונים.

גם הנתונים הכללים לגבי שנת 2018, שמסר לפני ימים אחדים  'מרכז המידע למודיעין וטרור' מלמדים על ירידה במספר פיגועי הטרור העממי. בשנה שחלפה עמד מספר הפיגועים המשמעותיים על 55 פיגועים לעומת 82 פיגועים משמעותיים בשנת 2017. עם זאת בחודשים ספטמבר-דצמבר אותרה עליה בהיקף הפיגועים. שיא הפיגועים היה בחודש דצמבר במהלכו בוצעו תשעה פיגועים. בשנת 2018 נהרגו בפיגועי הטרור העממי 12 בני אדם, אזרחים ואנשי כוחות הביטחון, לעומת 18 בני אדם, שנהרגו בפיגועי הטרור העממי בשנת 2017.

ירי רקטות מרצועת עזה בחתך רב-שנתי // מתוך אתר מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית he - עברית
ירי רקטות מרצועת עזה בחתך רב-שנתי // מתוך אתר מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית

על פי נתוני 'מרכז המידע למודיעין וטרור', בשנת 2018 בלטו שתי מגמות מרכזיות בטרור הפלסטיני: ברצועת עזה חלה עלייה חדה ברמת האלימות והטרור, לאחר כשלוש וחצי שנים של שקט יחסי מאז מבצע “צוק איתן”. אחד הביטויים לכך היה 1,119 נפילות של רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל, המספר השנתי הגבוה ביותר בעשור האחרון (למעט מבצע “צוק איתן”). ביהודה ושומרון נמשך הטרור העממי על ביטויו השונים (בעיקר פיגועי דקירה, דריסה וירי).

פיגועי טרור בחתך רב שנתי // מתוך אתר 'מרכז המידע למודיעין וטרור'
פיגועי טרור בחתך רב שנתי // מתוך אתר מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית

בראייה רב-שנתית היקפו של הטרור נמצא במגמת ירידה (מאז השיא של 2015) אולם בחודשים האחרונים של שנת 2018 חלה עלייה במספר פיגועי הטרור העממי. לכך יש להוסיף את המספר הגבוה של הסיכולים ומעצרי המנע שבוצעו במהלך 2018: על פי ראש שירות הביטחון הכללי הצליח השירות לסכל 480 פיגועים משמעותיים, קרי – קרוב לתשעה סיכולים משמעותיים על כל פיגוע שיצא אל הפועל. הסיכולים והמעצרים הרבים שביצע שירות הביטחון הכללי מעידים, לדברי ראש השירות, על פוטנציאל גדול של טרור הרוחש מתחת לפני השטח (מתוך סקירה של ראש שירות הביטחון הכללי בפני ועדת חוץ וביטחון של הכנסת, נובמבר 2018).