עבור לתוכן העמוד
Menu

האם אסד מבין את אזהרות ישראל?

ישראל החריפה את התקיפות בסוריה ושיתקה את פעילות שדה התעופה בדמשק כדי להמריץ את הנשיא בשאר אסד להפסיק את הברחות אמצעי הלחימה מאיראן לסוריה באמצעות התעופה האזרחית • הנשיא הסורי חייב למשטר בטהראן את הישארותו בשלטון וספק רב אם הוא ייכנע ללחץ הישראלי

המשטר הסורי אישר בשבוע שעבר לאיראן להקים 13 חברות איראניות בסוריה שכל המשקיעים שלהן הם איראניים. צעד זה המחזק את ההשקעה הכלכלית האיראנית בסוריה בא לאחר ביקורו של הנשיא בשאר אסד בטהרן שם הוא  חידש את מסגרת האשראי לייבוא חומרים וסחורות מסוריה.

איראן מרחיבה את השפעתה בהדרגה על הכלכלה הסורית, לא מדובר רק על הרחבת ההתבססות הצבאית של בתוך סוריה אלא גם השקעות איראניות רחבות בסוריה בתחומי הנדל"ן החשמל והחקלאות, סוריה זקוקה לשיקום דחוף מנזקי מלחמת האזרחים האחרונה.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

הנשיא בשאר אסד חייב לאיראן ולרוסיה את המשך שלטונו, הן אלה שהצילו אותו במהלך מלחמת האזרחים על ידי כך ששלחו כוחות צבא ומליציות לסייע לצבא סוריה במלחמתו נגד המורדים והוא מכיר להן תודה.

ישראל יודעת היטב כי איננה יכולה לנתק את הקשר והתלות של הנשיא בשאר אסד באיראן, אבל היא מנסה לשמור על כללי המשחק שהיו נהוגים עד כה.  15  ההפצצות החריגות של ישראל באזור דמשק בתקופה האחרונה, שכתוצאה מהן שותקה פעילות שדה התעופה בדמשק עד ה-20 ביוני, נועדו להעביר מסר לנשיא בשאר אסד שלא לעבור את הגבול ולנסות ליצור כללי משחק חדשים.

על פי גורמים מדיניים בכירים בישראל, המטרה היא להבהיר לנשיא בשאר אסד באמצעות התקיפות הישראליות כי סוריה תשלם מחיר יקר על המשך ההתבססות הצבאית האיראנית, לא מדובר בכוונה ישראלית להפיל את שלטונו של בשאר אסד אבל המשטר וסמליו ישלמו את המחיר הדרוש.

חיל האוויר הישראלי הצליח לפגוע במסלולי ההמראה בשדה התעופה בדמשק ולשבש את נחיתת והמראת המטוסים לאחר שהאיראניים השתמשו במטוסים אזרחיים להברחת אמצעי לחימה לשטח סוריה.

ישראל פגעה ביעילות רבה בשיירות הנשק שהגיעו דרך היבשה מאיראן לסוריה או המשלוחים שהגיעו דרך הים בספינות איראניות לנמל לאד'קיה, לכן האיראנים שינו את שיטת ההברחה.

טילים המוברחים לסוריה לפי מקורות של מרכז המעקב הסורי
טילים המוברחים לסוריה לפי מקורות של מרכז המעקב הסורי

ההברחות  מאיראן לסוריה באמצעות התעופה האזרחית כללו הברחת רכיבים מתקדמים לפרוייקט דיוק הטילים של חזבאללה וגם רכיבים מתקדמים אחרים שהוסתרו בתוך מזוודות והועלו למטוסים ביחד עם הכבודה האזרחית.

המודיעין הישראלי איתר  את ההברחות האלה, האזהרה הועברה לסוריה באמצעות תדרוכים של צה"ל לכמה אמצעי תקשורת ישראלים’ אך הסורים המשיכו להתעלם מהאזהרות האלה דבר שחייב נקיטת פעולה צבאית.

צה"ל תדרך את התקשורת הישראלית כי מי שמופקד על ההברחות האלה הוא רזא צאפי א-דין, בכיר בארגון חזבאללה שנשוי לבתו של הגנרל האיראני קאסם סולימאני, מפקד כוח "קודס" שחוסל ע"י צבא ארה"ב בעיראק.

ישראל איננה יכולה ליירט מטוסים  אזרחיים שטסים מאיראן לסוריה אבל היא בהחלט יכולה לשבש את מסלולי ההמראה והנחיתה בשדה התעופה בדמשק כדי למנוע את הגעת אמצעי הלחימה לסוריה ומשם לחזבאללה וגם לפגוע במחסנים באזור דמשק שבהם מאוחסנים אמצעי הלחימה האלה.

רוסיה פירסמה הודעה חריפה המגנה את התקיפה הישראלית על שדה התעופה הבינלאומי בדמשק ודרשה להפסיק את הפגיעה בתשתיות אזרחיות.

הרוסים יודעים היטב כי הברחות אמצעי הלחימה המתקדמים מאיראן לסוריה עוברות דרך התעופה האזרחית אבל הם חייבים לשחק את המשחק מול הנשיא בשאר אסד אשר איפשר להם להקים בסיסים צבאיים, נמל ימי ושדה תעופה צבאי בסוריה.

ההערכה בישראל היא כי כל עוד ישראל איננה פועלת להפיל את משטרו של בשאר אסד ההבנות, חביבו של הנשיא פוטין, ושומרת על ההבנות עם רוסיה, הרוסים יעלימו עין מהתקיפות הישראליות ויסתפקו בהודעות גינוי אבל גם זה צריך להיעשות באופן מדוד ולא למתוח את החבל מול מוסקבה יתר על המידה.

ישראל מנסה באמצעות החרפת התקיפות בסוריה להמריץ את הנשיא בשאר אסד לדרוש מאיראן להפסיק את הברחת אמצעי החימה דרך התעופה האזרחית, ספק רב אם הדבר הזה יועיל אבל אפשר לנסות.

האיראנים נחושים להמשיך בתוכניתם לכתר את ישראל מכל החזיתות בעשרות אלפי רקטות וטילים מדוייקים לקראת תקיפתה בהמשך, בעיתוי הנוח מבחינתם, הם לא יתקפלו מול ישראל במיוחד נוכח הפעולות המוצלחות של המוסד הישראלי בלב טהראן.