עבור לתוכן העמוד
Menu

האם איראן תגיב מרצועת עזה?

גורמים ב"משמרות המהפכה" באיראן מאיימים לפגוע בתל אביב במסגרת התגובה על חיסול קאסם סולימאני • הסבירות לכך נמוכה כרגע אך אסור לזלזל באיום, ישראל ערוכה היטב לתגובה על כל איום לפגוע בתל אביב מכל מקום במזרח התיכון ובפרט מרצועת עזה

צריך להתייחס ברצינות רבה לאיומים המגיעים מ"משמרות המהפכה" של איראן על כוונה לפגוע גם בתל אביב במסגרת התגובה על חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני מפקד כוח "קודס".

לאיראנים יש את המודיעין הדרוש ואת היכולת המבצעית לממש את האיום, האיראנים אינם מעוניינים במלחמה כוללת והתגובה הצבאית שלהם אמורה להיות מדודה, אולם מה יקרה אם העניינים יצאו מכדי שליטה ואיראן תהיה לחוצה עם הגב לקיר?

אם אכן תתבצע תקיפה כזו של תל אביב, האם היא תעשה משטחי איראן, עיראק או מסוריה באמצעות טילים? או אולי מרצועת עזה על ידי שלוחותיה של איראן, חמאס והג'יהאד האסלאמי?
האיראנים זהירים, מדוייקים ומחושבים בהודעות מהסוג הזה. ידוע גם היטב למודיעין הישראלי על התיאום ההדוק שקיים בין "משמרות המהפכה" האיראניים לבין ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי.

בביקורים האחרונים של משלחת חמאס בטהרן בראשות צאלח אלעארורי ומשלחת הג'יהאד האסלאמי בראשות זיאד נח'אלה סוכם בפגישות עם המנהיג העליון עלי ח'מינאי והגנרל קאסם סולימאני על אופי התגובה למקרה של עימות צבאי בין איראן לארה"ב ולישראל.

הסיכום קובע כי כל שלוחותיה של איראן הנקראות "ציר ההתנגדות", ישתתפו בהגנה על איראן מכל החזיתות, כולל מרצועת עזה.

ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי שומרים על פרופיל נמוך מאוד מאז חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני.

עיתון "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-5 בינואר כי ארגון חמאס איננו מעוניין בהסלמה ברצועת עזה בעקבות חיסולו של קאסם סולימאני, על פי הדיווח, ארגון חמאס אף הודיע לשאר הפלגים הרצועה שלא יתן להפוך את רצועת עזה לשטח בו מתקיימים עימותים בינלאומיים או שנסגרים בו חשבונות.

חמאס סיכם את העמדה הזו עם מצרים והודיע לה שהוא מעוניין להמשיך בישום הבנות הרגיעה. קודם לכן העבירה ישראל מסר לחמאס והג'יהאד האסלאמי דרך מצרים והזהירה אותם שלא להיגרר אחרי איראן ולהגיב בהתקפה על ישראל משטח הרצועה.

לפי שעה, הדברים נראים נכונים, ארגון חמאס הסתפק בפתיחת בית אבלים בעיר עזה לזכרו של קאסם סולימאני.

גורמים בחמאס אמרו כי בית האבלים נפתח "מתוך נאמנות למי שהגן על ההתנגדות ועמד לצדה של פלסטין".

ברשתות החברתיות נמתחה ביקורת קשה על החלטת חמאס לפתוח בית אבלים בעזה לזכרו של קאסם סולימאני: "איך אנו פותחים בית אבלים לאדם שרצח אלפי נשים וילדים סונים בסוריב ובעיראק"? "חמאס סוחרת בדם של עזה" נכתב בכמה תגובות.

גורמים בחמאס מסבירים כי למרות שהארגון מקבל סיוע רב מאיראן בכסף ובאמצעי לחימה, הוא מקבל החלטות עצמאיות בהתאם לאינטרסים שלו וההנהגה האיראנית מקבלת זאת. המצב שונה בכל הקשור לארגון הג'יהאד האסלאמי אשר מתנגד להסדרה עם ישראל ומנסה לטרפד את הבנות הרגיעה.

ראינו כיצד פעל במשך תקופה ארוכה בכיר הג'יהאד האסלאמי ברצועה, בהאא' אבו אלעטא, ששיגר רקטות לעבר ישראל בניגוד לעמדת חמאס עד שישראל נאלצה לחסלו.
אולם, ירי הרקטות לעבר ישראל לא פסק, לבהאא' אבו אלעטא קם יורש הממשיך את דרכו בשם ח'ליל אלבהתיני, מפקד חטיבת עזה בג'יהאד האסלאמי, האחראי לירי הרקטות האחרון לעבר אשקלון בעת ביקורו של ראש הממשלה בעצרת בחירות לפני כשבועיים.

להערכת גורמים בפת"ח ברצועת עזה, מנהיג הג'יהאד האסלאמי זיאד נח'אלה יתקשה לעמוד בלחץ איראני לשגר רקטות לעבר ישראל כדי לנקום את מותו של קאסם סולימאני, אם אכן יגיע לחץ כזה.

ישראל איננה מעורבת כרגע בעימות בין איראן לארה"ב אך בהחלט יתכן שאיראן תנסה לגרור אותה לעימות, אמיר מוסאווי, בכיר איראני אמר בסוף השבוע כי אם יתברר שלישראל היה קשר לחיסולו של קאסם סולימאני איראן תגיב ישירות כלפיה.

במקביל, מנסים גורמים טורקים לשרבב את שמה של ישראל לעימות בין ארה"ב לאיראן, העיתון "ח'בר טורק" דיווח ב-4 בינואר כי המודיעין הישראלי עקב אחר תנועותיו האחרונות של קאסם סולימאני בעיראק ובלבנון והעביר את המידע לארה"ב.

האיום האיראני לפגוע בישראל הוא רציני, אך סביר להניח שהאיראנים עלולים לנקוט בצעד כזה רק אם מצבם יחמיר מבחינה צבאית מול ארה"ב, לישראל יש את היכולת המודיעינית והמבצעית להגיב בחריפות על כל התקפה על תל אביב מכל מקום במזרח התיכון ובוודאי שמרצועת עזה, גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי התגובה הישראלית במקרה כזה תהיה קשה ביותר.