עבור לתוכן העמוד
Menu

האם איראן נערכת לשלב הבא בנקמה על חיסול סולימאני?

איראן החלה להתאושש מחיסולו של קאסם סולימאני ומתכננת גל של תגובות צבאיות ופיגועי טרור על מותו • איראן חוששת מהיחלשות כוחה בעיראק והיא מחזקת את המליציות הפרו שיעיות במדינה כדי להבטיח את שליטתה ואת המאבק נגד הנוכחות הצבאית האמריקנית בה

התגובה האיראנית על חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני בחודש שעבר, שבאה לידי ביטוי במתקפת טילים במהלכה נורו 16 טילים לעבר בסיס הצבא האמריקני ב"עין אלאסד" בעיראק, שבה נפגעו יותר מ-100 חיילים אמריקנים, לא הייתה סוף פסוק, מדובר בתגובה ראשונית והאיראנים מתכננים באמצעות שלוחותיהם שורה של פיגועי נקמה.

ב-16 בפברואר נערך בכפר מארון א-ראס בדרום לבנון טקס הסרת הלוט מעל פסלו של הגנרל קאסם סולימאני מפקד גיס "קודס" ב "משמרות המהפכה" האיראניים שחוסל ע"י ארה"ב סמוך לשדה התעופה בבגדאד בחודש שעבר.

בטקס השתתפו מפקדים של חזבאללה בדרום לבנון והפסל אמור להוות מקום עליה לרגל של תומכי איראן בלבנון. ליד הפסל הענק של קאסם סולימאני, שמצביע לעבר הגליל, הוצב דגל פלסטין כדי לציין את המטרה חשובה ביותר במאבקו של סולימאני:חיסולה של מדינת ישראל והקמת "פלסטין" במקומה.

במקביל לעריכת הטקס, שיגרו המליציות הפרו איראניות בעיראק 3 רקטות לעבר בסיס הקואליציה הבילאומית הסמוך לשגרירות ארה"ב בבגדאד ועוד כמה רקטות לעבר הבסיס האמריקני בכרכוכ. באותו בסיס נהרג לפני חודשיים קבלן אמריקני מירי רקטות שכוון לעבר הבסיס והאירוע הזה היה הקטליזטור להחלטתו של הנשיא טראמפ לחסל את קאסם סולימאני.

לאיראן יש סבלנות רבה, יותר מ-40 ימים חלפו מאז חיסולו של קאסם סולימאני והנקמה בארה"ב ובישראל בוא תבוא, מדובר רק בשאלה של זמן, האיראנים מתכננים שורה של הפתעות שיבואו בדמות פיגועי נקם על מותו של סולימאני.

מנהיג חזבאללה חסן נצראללה הבהיר היטב את הדברים, בנאום שנשא ב-16 בפברואר לזכרם של מפקדי "ציר ההתנגדות" הוא אמר:

"אנחנו עדיין בשלב התגובות האיטי וגם המאוחר בתגובה על חיסול המפקדים".

שיגור הרקטות בתחילת השבוע לעבר הבסיסים האמריקנים בעיראק מעיד על כך שאיראן לא שינתה את ההחלטה שקיבלה אחרי חיסולו של קאסם סולימאני להביא לסוף הנוכחות הצבאית האמריקנית במזרח התיכון. השלב הראשון יהיה בעיראק, שבה יש לאיראן מליציות שיעיות רבות הנאמנות לה, לאמריקנים יש יותר מ-5000 חילים הפרוסים ב-18 בסיסים בעיראק, הפרלמנט העיראקי קיבל כבר את ההחלטה לגרש את החיילים האלה מהמדינה.

הגנרל חוסיין סלאמי, מפקד "משמרות המהפכה" האיראניים, אמר בראיון לערוץ "אלמיאדין" ב-17 בפברואר כי התקפת הטילים האיראנית על הבסיס האמריקני ב"עין אלאסד" בעיראק הייתה רק תחילת התגובה האסטרטגית על חיסולו של קאסם סולימאני.

הוא הדגיש כי "מטרותיה של איראן ממוקדות במיטוט הישות הציונית וחיסולה ובנוכחות האמריקנית באזור".

הכבוד האיראני ספג מהלומה כבדה בעקבות חיסולו של קאסם סולימאני ואיראן לא תעבור על כך בשתיקה. היא איבדה את אדריכל ההתפשטות שלה במזה"ת ונחלה גם מפלה מבצעית גדולה שהחלישה את גיס "קודס". סולימאני נחשב גם כדמות פוליטית בכירה וביקורו בעיראק נעשה על פי הזמנה רשמית של ראשי מליציות "אלחשד א-שעבי" ואיראן צפויה להגיב צבאית כדי להגביר את כוח ההרתעה שלה וכדי שחיסולים של בכיריה במדינות האזור ע"י ארה"ב וישראל לא יהפכו לדבר שבשגרה.

ההתקפות של המליציות הפרו איראניות על הבסיסים האמריקנים בעיראק והמגמה להרחיב את ההתקפות האלה על מטרות אמריקניות נוספות באזור נועדו לנקום את מותו של קאסם סולימאני אך גם גם להביא לסילוק הכוחות האמריקנים מהאזור כדי לבודד את ישראל ולהשאירה ללא שום תומך בעת שאיראן תחליט לתקוף אותה.

העמקת מעורבות חזבאללה בעיראק

סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה ב-11 בפברואר כי מוחמד אלקוות'רני, נציג חזבאללה בעיראק נכנס זמנית לנעליהם של הגנרל קאסם סולימאני ושל אבו עלי אלמהנדס בעיראק בכל הקשור להדרכת המליציות השיעיות.

איראן איננה רוצה להשאיר חלל ריק שיביא לקריסת כל מבנה המליציות הנאמנות לה שהקימה בעיראק. אלו הן היחידות הצבאיות המשמרות את כוחה במדינה והן אמורות כעת להוות את חוד החנית נגד הנוכחות הצבאית האמריקנית בעיראק.

ארגון חזבאללה עוזר לאיראן למלא את הוואקום שנוצר בעיראק עד שמפקד כוח "קודס" החדש הגנרל אסמעיל קאני יכנס לנעליו של קאסם סולימאני בעיראק.

האיראנים רוצים להמשיך ולמשוך בחוטים בעיראק ולשמור על השפעתם בה לאחר האינתיפאדה שפרצה בה לפני כמה חודשים והביאה להתפטרותו של ראש ממשלת עיראק עאדל עבד אלמהדי.

לסיכום: איראן מתחילה להתאושש מחיסולו של קאסם סולימאני ומשקמת את מאחזיה שנפגעו כתוצאה מהחיסול, ההצהרות של ראשי "משמרות המהפכה" ומנהיג חזבאללה מעידות כי מבחינתם הנקמה על חיסול סולימאני רק החלה,ההתקפות על הבסיסים האמריקנים בעיראק ימשכו ועל פי גורמי מודיעין במערב, איראן מתכננת גם פיגועים נגד מטרות אמריקניות וישראליות בעולם,ביצוע פיגועים כאלה הינו תהליך לא קצר אך ניתנה כבר ההוראה להוציאם אל הפועל.

 

 

.