עבור לתוכן העמוד
Menu

האם איראן נערכת לאפשרות חידוש המהומות בטהראן ?

בשל המצב הכלכלי ומגיפת הקורונה עולה החשש בקרב ההנהגה באיראן כי ההפגנות בבירה וברחבי המדינה עלולות לחזור

חסין נג'את, מונה על ידי מפקד משמרות המהפכה, לסגן המפקד המבצעי של בסיס ת'אראללה בטהראן, האחראי על אבטחת הבירה של איראן. נג'את החליף את אסמאעיל כות'רי. נג'את שירת בשורה של תפקידים בכירים בשורות משמרות המהפכה ובהם סגן מפקד משה"מ לענייני תרבות וחברה (תפקידו האחרון בו כהן מאז 2016), סגן ראש מנגנון הביטחון והמודיעין של משה"מ. נחשב כמקורב מאד למנהיג ח'אמנהאי ולבנו מג'תבא.

מטה ת'אראללה  בטהראן, אחראי על יישום תוכנית הביטחון בטהראן רבתי, ובין היתר על דיכוי מחאות עממיות ברחבי הבירה בפרט ובמחוז טהראן בכלל. בין היתר, אמונים הכוחות על הגנת מוסדות מפתח ומשרדי הממשלה. על הבסיס מוטל גם לסכל איומים זרים וגם פנים מקומיים על הבירה.

במקרה של מהומות והפגנות בטהראן מטה ת'אראללה מתאם את פעילותם של כוחות אחרים כמו המשטרה,  כוחות ביטחון הפנים, יחידות  הבסיג' – זרוע המתנדבים של משמרות המהפכה ויחידות מודיעין שונות בבירה  ובעבר שמשה היחידה כלי  מרכזי בדיכוי הפגנות  גדולות נגד  המשטר ב- 2009, 2018 ו -2019 בטהראן ובעיירות הקטנות סביב בירה.

יתכן כי ברקע למינוי דמות בכירה במשה"מ ומנוסה לתפקיד סגן מפקד בסיס ת'אראללה בטהראן עומד חשש איראני כי נוכח העמקת המשבר הכלכלי והמשך משבר הקורונה  עלולות להתחדש ההפגנות והמהומות רחבות ההיקף בטהראן בפרט וברחבי איראן בכלל.

 

רוסיה נגד מאהר אלאסד

 

חוסין נאג'ת, ששמו המלא הוא מוחמד חסין זיבאא'אי-נז'אד  משרת במשה"מ מזה 40 שנה והיה תחת פיקודו של מחסן רצ'אא'י, לשעבר מפקד משה"מ,  ביחידת המודיעין של משה"מ וכן עם עלי שמח'אני. הוא שמש במשך זמן רב מאבטח של בכירי משה"מ וכן (2000 – 2010) במשמר המיוחד  של המנהיג, ח'אמנהאי (ולי עמר). נג'את גם היה אחראי על ארגון אבטחת טקסי הארבעין בעיראק בנג'ף ובכרבלאא' שם מאבטח משה"מ את עשרות אלפי עולי הרגל האיראנים המגיעים לעיראק.

במהלך מלחמת איראן-עיראק , כיהן נג'את כראש המודיעין הנגדי של ח'אתם אלאנביאא', המטה החשוב ביותר באיראן במהלך המלחמה שהפך עם סיומה לזרוע הבינוי והשיקום של משמרות המהפכה.