עבור לתוכן העמוד
Menu

האם איראן הודתה בטעות כי מפקד כוח "אל קודס" כהן במסווה כשגריר בתימן?

מספר אתרים באיראן ציטטו את סוכנות הידיעות IRNA לאחר שפרסמה כי השגריר אילו הוא בעצם מבוקש ע"י ארה"ב • מאוחר יותר הפרסום נמחק • היה מקרוב מאוד לקאסם סולימאני

ממשלת ארה"ב קבעה בסתיו 2020 פרס של 15 מיליון דולר עבור מידע שיוביל ללכידתו של עבדאלרצ'א שהלאא'י, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה בתימן. שמו של הגנרל שהלאא'י הוכנס לרשימת הסנקציות האמריקאיות אז, אך אף אחד לא ידע רבות אודותיו.

בן סלמאן מתכונן לגרוע ביותר

בתחילת ינואר 2020 ארה"ב אישרה, כי במקביל להתנקשות בקאסם סולימאני, בוצע גם ניסיון התנקשות בשהלאי בתימן אך הוא נשאר בחיים. מותו, על פי הדיווח, מקורונה, של סיד חסן אירלו (Hassan Irlou) ), שגריר איראן אצל כוחות החות'ים בצנעא , בתימן, חשף ככל הנראה את אחד הסודות הכמוסים ביותר של איראן בתימן והותיר את העיתונות האיראנית מבולבלת ונבוכה נוכח זהותו ונסיבות מותו של אירלו.

הצטרפו עכשיו לקבוצת הטלגרם שלנו – לחץ כאן

מקור תמונה : ארה"ב במצוד אחרי הטרוריסט המבוקש ביותר בתימן עבד אלרצ'א שהלאא'י
מקור תמונה : ארה"ב במצוד אחרי הטרוריסט המבוקש ביותר בתימן עבד אלרצ'א שהלאא'י

IRNA , סוכנות הידיעות הרשמית של איראן, פרסמה כתבה ב- 22.12.2022 על אישיותו של סיד חסן אירלו. בכתבה צוין כי הוא היה ידוע גם כגנרל עבד אלרצ'א שהלאא'י ( (Brig-Gen Shahlai. הכתבה הדגישה כי סיד חסן אירלו היה "חברו לדרך של ק'אסם סולימאני" ומילא תפקיד מרכזי לצידו כ"אחד המפקדים של ההתנגדות" וכי נשא את הכינוי "סרדאר (גנרל) שהלאא'י". מקורות המקורבים למוסדות הצבאיים של איראן, כמו בסיס הסייבר עמאר בטהראן, ציינו כי חסן אירלו היה אחד הדמויות המקורבות ביותר לקאסם סולימאני ואחד האישים המשפיעים ביותר בשנים האחרונות בזירת ההתנגדות בתימן.

אירלו שירת לצדו של קאסם סולימאני בעיראק. אירלו היה נכה מלחמת איראן- עיראק לאחר שנחשף לנשק כימי שצדאם חוסיין הפעיל נגד הכוחות באיראן. שני אחיו של חסן אירלו, נהרגו בחזיתות של אותה המלחמה. אחיו הקטן היה בן 15 בלבד בעת מותו. גופות האחים לא נמצאו עד כה. אירלו הוברח לתימן בשנה שעברה, והוכרז כשגריר איראן בחלקי תימן הנתונים לשליטת המורדים החות'ים ומילא תפקיד מוביל בגיבוש האסטרטגיה המדינית והצבאית של החות'ים במלחמתם בסעודיה. לאיראן דפוס פעולה מוכר של פעילות אנשי כח קדס במסווה דיפלומטי בזירות שונות.

זמן קצר לאחר פרסום דבר מותו ובעקבות דיווחים ברשתות החברתיות ובכלי תקשורת נוספים באיראן לפיהן אירלו הוא למעשה עבד אלרצ'א שהלאא'י, מפקד ומתאם פעולות איראן בתימן, מחקהIRNA את המשפט שמציין כי אירלו הוא למעשה הגנרל שהלאא'י בתימן, המבוקש על ידי ארה"ב. מספר אתרי חדשות אחרים באיראן אשר ציטטו את אותה הכתבה של הסוכנות אירנ"א השאירו את דיווח המקורי של IRNA במשך מספר שעות.

סמוך למותו של אירלו נפוצו שמועות שונות ברשתות החברתיות ובכלי תקשורת איראניים כי הוא נהרג בהתקפה אווירית של סעודיה ומת מפצעיו לאחר שהועבר לאיראן. בינתיים, האתר רג'אניוז, המזוהה עם המשטר באיראן, דיווח כי מטוסי קרב סעודים הפציצו לפני מספר ימים אזור מסוים בעיר צנעא בתימן ובכך נחשף מקום הימצאו של השגריר, אך גם דיווח זה הוסר מהאתר אחרי זמן קצר . "סוכנות הידיעות של העולם האסלאמי" ISWNEWS טוענת כי אין כל קשר בין חסן איראלו לעבד אלרצ'א שהאלאא'י וכי האחרון, המכונה על ידי סוכנויות הביון המערבי שהלאא'י, "חי ובועט" וממשיך במשימותיו .

צילומי וידאו לפיהם בהלווייתו של אירלו לא נקטו בצעדי זהירות המתחייבים בהלוויות של חולי קורונה ודיווחים סעודים כי אירלו לא הפגין סימפטומים של קורונה הוסיפו לערפל הקרב סבי זהותו. סעודים לפיהם אירלו לא הראה סימפטומים של קורונה לאחרונה .

(הקטע המסומן בדיווח של הסוכנות אירנ"א המודה כי סיד חסן אירלו, השגריר האיראני בתימן אינו אלא הגנרל שהלאא'י, אירנ"א 22.12.2021)
(הקטע המסומן בדיווח של הסוכנות אירנ"א המודה כי סיד חסן אירלו, השגריר האיראני בתימן אינו אלא הגנרל שהלאא'י, אירנ"א 22.12.2021)

מנהיג איראן, ח'אמנהאי, פרסם (22.12) הודעת אבל על מותו של אירלו והדגיש כי מדובר באישיות בכירה שהקריבה את נפשה לקידום האסלאם וסיוע לכוחות ההתנגדות. אסמאעיל קאא'ני, מפקד כח קדס של משמרות המהפכה, פרסם הודעת אבל בה הדגיש כי חסן אירלו שאף למות כשהיד ומות כשהיד היה בבחינת התגשמות חלומו.

פרס 15 מיליון דולר על מידע שיוביל למעצרו של הגנרל שהלאא'י, שמאל: "השגריר" חסן אירלו.

עשרות מפקדי משמרות המהפכה השתתפו בהלוויתו של חסן אירלו אשר נטמן ב-22.12 בבית הקברות אמאם-זאדה טאהר ליד טהראן. בהלוויה השתתף גם שה"ח האיראני, אמיר עבד ללהיאן, המקורב מאד למשמרות המהפכה והיה גם מקורב לקאסם סלימאני .

 

המשטר האיראני אישר לפני מספר ימים כי שגרירה בתימן נדבק בקורונה והוחזר לטהראן באמצעות מטוס צבאי עיראקי לאחר שקיבל אישור מיוחד מממשלת סעודיה. יומיים לאחר החזרתו של אירלו לטהראן, המשטר האיראני אישר כי השגריר, בן 63, מת כי מצבו היה חמור מאוד עוד בעת החזרה למדינה. בתמורה להטסתו בקשה סעודיה לשחרר מספר סעודים העצורים בידי החו'תים.

מותו של אירלו, והדיווחים על העיכוב בטיפול הרפואי שהוגש לו, גרר גל תגובות אנטי-סעודי רחב במספר כלי תקשורת שמרניים באיראן. סוכנות הידיעות "מהאר" דיווחה כי הממלכה עכבה בזדון את הגעתו של אירלו לטיפול באיראן וזו הסיבה למותו.

חסין אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, ברמז לסעודיה, אמר כי טהראן "לא תשכח לעולם" כי מדינות מסוימות לא נרתמו מידית להצלת חיי השגריר. בתו של חסן ארילו, פאטמה, צייצה כי "בעוד נפילתו חלל של קאסם סלימאני המיטה אסון על (הנשיא לשעבר ) טראמפ, כך יביא מותו של אבי , בעזרת אללה, אסון ל (יורש העצר הסעודי, מחמד) בן סלמאן..". בחשבון הטוויטר שלה פרסמה פאטמה גם תמונות ממהלך אשפוזו של אביה בצנעא ובטהראן.

(שה"ח האיראני רוכן מעל ארונו של אירלו ).
(שה"ח האיראני רוכן מעל ארונו של אירלו ).

דובר הקואליציה הערבית בראשות סעודיה הכחיש, את הטענות האיראניות כי חל עיכוב במתן טיפול רפואי לחסן אירלו. הדובר הסעודי אמר כי ריאד ענתה בחיוב לתיווך שנעשה ע"י עומאן ועיראק ואפשרה מסיבות הומניטריות לאירלו לעזוב את תימן תוך פחות מ-48 שעות. יחד עם זאת, ברשתות החברתיות הסעודיות ובקרב מתנגדי איראן באזור שמחו על מותו של אירלו\שהלאא'י והפיצו את תמונותיו יחד עם תמונותיו של קאסם סלימאני תוך לעג ששמחה לאיד .

 

 

 

 

בתוך כך, ובצל המחלוקת הנוכחית בין איראן לבין סעודיה סביב מותו של אירלו, הודה שה"ח האיראני, במהלך פגישה (23 דצמבר) עם עמיתו העיראקי בטהראן, לעיראק על מאמציה לקיים בקרוב סבב שיחות נוסף בבגדאד בין טהראן לבין ריאד. יודגש, כי מאז 2016 איראן וסעודיה לא מקיימות יחסים דיפלומטיים רשמיים לאחר המתקפה על הקונסוליה הסעודית במשהד. עד כה קיימו איראן וסעודיה מאז ראשית השנה ארבעה סבבים של שיחות , בתיווך עיראק בבגדאד. אחד הנושאים החמים במפגשים הוא המשבר בתימן.

מותו של השגריר האיראני בתימן והמשך ירי הטילים של החות'ים לעבר סעודיה ממשיכים לחבל בשיפור היחסים בין שתי המדינות ב-25 דצמבר שגרו החות'ים 3 טילים בליסטיים לעבר אזור גזאן (Jizan) וגרמו למותם של שני אזרחים סעודים בעיר צאמטה (Samtah). דובר החות'ים טען כי הירי בוצע לעבר "אתרים רגישים".