עבור לתוכן העמוד
Menu

האם איראן באמת נסוגה מסוריה?

תא"ל במיל. יוסי קופרווסר התייחס לדברים שגורמים ישראלים פרסמו אתמול בדבר צמצום הכוחות האיראנים בסוריה

ברקע הדיווחים אודות עליה במספר התקיפות הישראליות בסוריה של כוחות איראנים, אמרו אתמול (שלישי) גורמים ביטחוניים כי "לראשונה מאז שאיראן נכנסה לסוריה, היא מצמצמת את כוחותיה ומפנה בסיסים". עוד אמרו הגורמים בתדרוך לכתבים שנערך בקריה בתל אביב כי "איראן הפכה מנכס עבור סוריה – לנטל". לדבריהם, סוריה משלמת מחירים הולכים וגוברים בשל הנוכחות האיראנית בשטחה, על מלחמה שאינה שלה.

אותם גורמים הוסיפו כי ישראל תגביר את הלחץ על איראן עד ליציאתה מסוריה. בישראל מעריכים כי סוריה משלמת מחיר רב, בשל ההתבססות של איראן במדינה. בנוסף, בישראל מזהים ירידה משמעותית בהיקף טיסות המטען המשמשות להברחת אמצעי לחימה מאיראן לסוריה בחצי השנה האחרונה.

 

שר הביטחון נפתלי בנט אמר כי "אנחנו נחושים יותר. בשביל איראן, סוריה זו הרפתקה רחוקה אלף קילומטרים מהבית, בשבילנו זה החיים. החיילים האיראניים שבאים לאדמת סוריה ופועלים בה, דמם בראשם. הם מסכנים את חייהם, משלמים בחייהם וימשיכו ביתר שאת. אנחנו לא נוותר ולא נאפשר הקמת בסיס איראני קדמי בסוריה".

אתמול עדכן מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם כי בתקיפה האחרונה שנטען כי ישראל ביצעה אותה, באזור אל-מיאדין שבמזרח המדינה, נהרגו לפחות 14 בני אדם בעלי אזרחות איראנית ועיראקית, בהם גם כאלה המשתייכים למיליציות הנאמנות לאיראן בסוריה.

להערכתו של תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה אין שום שינוי בתפיסתה של טהראן את חשיבותה של סוריה ואין שום שינוי בסוריה בתפיסתה את איראן. לדברי רח"ט המחקר של אמ"ן לשעבר, איראן רואה בסוריה כמו עיראק וכמו לבנון, כעומק אסטרטגי שלה במטרה לשמר את היכולת לפגוע בנכסים של ארה"ב ובישראל במקרה של תקיפה שלהם את איראן.

 

 

"עוד מוקדם להגיד לומר שאיראן מוציאה את כוחותיה אלא עושה היא שינויים בהערכות שלה בסוריה. האיראנים כבר מזמן הוציאו את הכוחות שלהם מסוריה עצמה ופועלים בעזרת המליציות הזרות ובעזרת החיזבאללה".  

"איראן מפקחת על הפעילות של המליציות אבל ממשיכה ביתר שאת את הפרויקטים האחרים שלה – פרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה והעברת אמל"ח דרך עיראק וסוריה אל החיזבאללה באמצעות טיסות", אמור קופרווסר.

להערכתו של קופרווסר דווקא בגלל הקושי הפנימי שחווים האיראנים כעת – הסנקציות, ההפגנות, משבר הקורונה, ירידת מחירי הנפט, המצב הלחוץ בלבנון עיראק וסוריה , דווקא בשל כך איראן רואה באותם מקומות כנכסים שיש לשמר אותם.