עבור לתוכן העמוד
Menu

האיש שינסה להציל את לבנון מעצמה

חידה שרבים לא יודעים לענות עליה - מי אתה המועמד לראשות הממשלה של לבנון, מוסטפה אדיב ?

אתר "אל ערביה" מפרסם כתבת פרופיל על המועמד להיות ראש הממשלה החדש של לבנון, מוסטפה אדיב בה הוא מנסה לחקור לעמוק אודות האיש בעל האתגר החדש והגדול ביותר , שיקום המדינה השסועה והחבוטה כלכלית וחברתית.

אדיב, יליד טריפולי, בעל תואר דוקטור למשפטים ומדעי המדינה, הוא שגריר לבנון בגרמניה מאז שנת 2013. הוא שימש כיועץ לאיש העסקים המיליארדר וראש ממשלת לבנון לשעבר נג'יב מיקאטי, מאז שנת 2000, כאשר האחרון היה שר התחבורה והעבודות הציבוריות ושימש כחבר קבינט וראש ממשלה.
אדיב כיהן במספר תפקיד לאורך השנים. פרופסור באוניברסיטה וראש המרכז למחקרים אסטרטגיים במזרח התיכון, ארגון לא ממשלתי ומרכז מחקר בטריפולי שהתמקד בסוגיות דמוקרטיה וממשל.

ראש הממשלה לשעבר, סעד חרירי, אשר מינה את אדיב, דיבר על הצורך בקהילה הבינלאומית "להחזיר את תמיכתה ללבנון כדי לשלוט בקריסה הכלכלית … ולחזור לצמיחה."

רבות מההערות על מינויו התמקדו בכך ששם משפחתו הוא אנגרמה של קודמו קצר הימים, חסן דיאב. גם דיאב, אקדמאי, לא היה ידוע יחסית לפני שמונה לראש הממשלה בדצמבר האחרון.

מקאטי אמר בהצהרה כי אדיב נבחר כמי שיכול לבצע "עבודות ממשלתיות רציניות ופרודוקטיביות".

לאחר מינויו ביום שני, סייר אדיב מיד באזורים שהושפעו מפיצוץ הנמל בארבעה באוגוסט. מפגינים שהיו במקום צעקו לעברו מהפכה!" ו"אנחנו לא רוצים אותך! אתה לא מהעם, אתה מהשלטונות השולטים. " והוא ענה בנימוס כלפיהם.

אדיב ניסה להרגיע את הספקנים לאחר הסיור. "אני אחד מכם, ואנחנו מקווים להקים ממשלה חדשה בהקדם האפשרי … אנו מקווים שנשלב ידיים לבנות מחדש את מה שהפיצוץ הרס," אמר.

 

 

לפני מינויו, אדיב הופיע לעיתים נדירות בתקשורת, אך בעקבות פיצוץ ביירות – לפני התפטרותו של דיאב – הוא הופיע בראיון וידאו לערוץ החדשות הגרמני DW באנגלית. בראיון פנה אדיב בבקשה לסיוע הומניטרי למען לבנון בעקבות הפיצוץ.

המראיין המשיך ושאל האם לבנון תקבל סיוע מישראל, ואליו השיב אדיב: "אנחנו עדיין במלחמה עם ישראל. זה בכלל לא אפשרי – אנו מבקשים מישראל לעזוב את אדמתנו, זה מה שאנו מבקשים מישראל ולכבד את ההחלטה הבינלאומית ואת החוק הבינלאומי."

בגרמניה היו שהתלוננו כי השגרירות אינה נענת לבקשותיהם. עמוד הפייסבוק "לבנון קמה – גרמניה" העלה צילומי מסך של ביקורות מקוונות שהתלוננו על שירות לקוי בשגרירות.

נאדים האורי, מנכ"ל היוזמה הרפורמית הערבית, אמר ל"אל ערביה" בשפה האנגלית כי העובדה שאדיב נתפס כ"לא מתנגד " על ידי המפלגות הפוליטיות הגדולות בלבנון היא ככל הנראה הסיבה לכך שמלכתחילה הוא מונה לתפקיד השגריר.

"אנשים שמכירים אותו אומרים שהוא בחור נחמד, בחור עדין, אבל הוא מישהו שהקריירה שלו הייתה … קריירה של 'לא לנדנד את הסירה' של הממסד הפוליטי אלא למעשה להיות יועץ לה ולעבוד בה", אמר . "… הבעיה היא … שלבנון זקוקה לתוכנית אמיתית להצלת המדינה, מה שכנראה יכלול השתלטות על המעמד הפוליטי, ואין שום דבר בקריירה של האדם עד כה … שיעיד על נטייה לקחת על עצמו את המעמד הפוליטי."

האוורי הוסיף כי חוסר השקיפות בקריטריונים החלים על תהליך הבחירה אינו מעורר אמון.

האורי אמר כי מי שבחר בו לא הבהיר ולא תיאר את המשימה והמנדט אליו נבחר. "מבחינתי הכל עשן ומראות והם מנסים להרוויח זמן", אמר.