עבור לתוכן העמוד
Menu

האיש שחשף את פניו של אדוארד סעיד

ג'סטיס ריד ויינר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, הלך לעולמו • במסגרת עבודתו ערך מחקר רב משמעות אודות שקריו של סעיד והיה ממחברי  הפניה נגד נשיא איראן אחמדינג'אד באשמת ההסתה

המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה מרכין את ראשו לאחר פטירתו של ג'סטיס ריד ויינר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי שהתווה את הדרך לרבים מאתנו בנושא זכויות האדם ודין בינלאומי.

ויינר,  עורך דין לזכויות אדם וסופר. הוא נהג להרצות במדינות שונות ובבית הספר למשפט באוניברסיטת בוסטון. ויינר עלה לישראל בשנת 1981 ושימש גם כעו"ד בכיר במשרד המשפטים בישראל עד לשנת 1993 שם עסק בעיקר בחקירת טענות של ארגוני זכויות אדם וארגוני תקשורת על התנהלות ישראלי נגד הפלסטינים. כמו כן  התמחה בזכויות אדם ובהיבטים אחרים של המשפט הבינלאומי הציבורי.

במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה נהג לחקור את נושא  המשפט הבינלאומי וזכויות האדם בחברה הפלסטינית בעיקר. ויינר היה גם המחבר העיקרי של הפניה לנשיא איראן אחמדינג'אד באשמת ההסתה לביצוע רצח עם, ביחד עם ד"ר דורי גולד, נשיא המרכז ואלי ויזל ז"ל.

בשנת 1999 פרסם ויינר מאמר בו האשים את האינטלקטואל הפלסטיני-אמריקאי אדוארד סעיד בחוסר יושר בקשר למוצאו.

לאחר פגישה עם כומר נוצרי בשנת 1997 שטען כי הפרות זכויות אדם כלפי מוסלמים שהתנצרו, התעניין ויינר בנושא, ובעקבות כך ערך מחקר והוא פורסם ועורר הדים רבים.

המאמר פורסם במגזין היוקרתי commentary ואח"כ בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" תחת הכותרת "נביא השקר הפלסטיני ". טען ויינר כי משפחתו הקרובה של אדוארד סעיד לא התגוררה לצמיתות בטלביה ולא גרה שם בחודשים האחרונים של המנדט הבריטי, ולכן אינם נחשבים כפליטים.

ויינר סיפר כי דודתו של סעיד החזיקה בית בטלביה בו ביקרה משפחתו של סעיד וכי הטענות השונות שהתגוררו במקום בשנת 1942 אינם נכונים. במאמרו העמיד את הנרטיב של סעיד שגורש על ידי הישראלים אינו נכון. עוד טען כי בתעודת הלידה של סעיד כתבו הוריו כי המגורים הקבועים שלהם בקהיר וכי שם המשפחה נצמא במדריך הטלפונים המצרי וכי הטענה שלמד באוניברסיטת סנט ג'ורג בירושלים אינה נכונה.

במאמריו נהג לכתוב על אודות הפרות זכויות האדם הרבות במזרח התיכון נגד האוכלוסייה הנוצרית והלא מוסלמית ובייחוד ברש"פ וכן על נושא הסגר על עזה.

ד"ר דורי גולד, נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ספד לווינר: " ג'סטיס ייזכר לעד בזכות מאמריו המבריקים שחשפו את אחת מהדמויות האנטי-ישראליות המסוכנות ביותר, אדוארד סעיד, שהפך לדמות פולחן לשמאל הקיצוני במלחמה האידיאולוגית נגד ישראל. המורשת של ג'סטיס הייתה כי ישראל והוא עשה זאת המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. זו המורשת שלו".