עבור לתוכן העמוד
Menu

האיום של איראן ודרכי הפעולה האפשריים

ארה"ב פרסה טילי "פטריוט" מתקדמים באזור המזה"ת אל מול כוננות למקרה של תקיפה איראנית על כוחות ארה"ב או על בני בריתה

המשבר המתפתח בין ארה"ב לאיראן על רקע הקשחת הסנקציות נגד איראן ומידע מודיעיני על כוונה איראנית לפגוע ביעדים אסטרטגים ממשיך להעסיק את העולם ומעמיד במתח את כלל הגורמים במזרח התיכון. סא"ל במיל. מיקי סגל, ראש ענף איראן לשעבר באמ"ן וחוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה התראיין הבוקר ל"רדיו דרום" והתייחס לעניין.

עד כמה האיום הזה של האיראנים ושל האיראנים נראה רציני?

לגבי האיראנים יש הרבה דברי רהב ולא ברור עד כמה איראנים יכולים לסכן את הכוחות האמריקנים באזור. צריך לציין כי האיראנים על כל "זרועות התמנון " שלם פועלים כל הזמן בבני הברית של ארה"ב בסעודיה על ידי ירי טילים, בעירק ועוד.

כך פעלו גורמי ה-BDS נגד תחרות האירווויזיון

איראן כלה זמן פועלת נגד אינטרסים של ארה"ב באזור. מה ששונה היום הוא שארה"ב מחזירה לאיראן באותה מטבע ,בניגוד לממשל הקודם , שדי העלים עין מההצקות האיראניות אם זה כאן בעזה או בלבנון או בסוריה או מקומות אחרים.

הפעם הממשל מתייצב בצורה מאוד רצינית כולל צעדים בשטח: הכבדת הסנקציות, הנפט, הפלדה, הברזל והבנקים.

מעבר לדברי הרהב של האיראנים אולי איראן נערכת לתת מכה כלשהי?

בלי שום קשר למידע על העברת הטילים מאיראן , יש לזכור כי רק בעימות האחרון בעזה את טיל הקורנט שנורה לעבר רכב ישראלי , הוא גם טיל שסופק על ידי איראן כמו רובה הצלפים שירה על חייל צה"ל. איראן מעבירה כל הזמן נשק ל"אזורים חמים" במזה"ת. יכול להיות שהמידע הקשור לתימן ולפגיעה באזור באב אל מנב. בתקופת אובאמה רחפניים איראנים וכלי שיט איראנים הציקו כל הזמן לכוחות של ארה"ב ללא תגובה. טראמפ העביר מסר כי עליהם להפסיק את הדברים אחרת תבוא תגובה – וכך היה.

הפעם בניגוד לעבר כל האופציות על השולחן, ארה"ב באמת מתכוונת לזה ולכן שלחו את קבוצת הקרב השונות – מפציצים כבדים כמו B52 ועוד.

עד כמה האיראנים יכולים להזיק לכלי השייט האמריקאים?

מבחינה סימטרית הם יכולים מעט מאוד בצורה סימטרית. מה שכן הן משתמשים בטקטיקות מלחמה א-סימטריות הם ישתמשו באלפי ספינות נפץ מהירות חלקם מאוישות וחלקם במטרה לפגוע בספינות של ארה"ב . ארה"ב אכן חושש מצורת תקיפה כזו. יש דרך להתמודד אתה, אבל בעזרת השיטה של אלפי ספינות לעבר מטרה אחת מוגדרת, אתה יכול לפגוע במטרה אחת. חשוב לזכור כי צבא ארה"ב מתורגל גם לעמוד בפני תסריט כזה.

כמובן יש גם את המזל"טים התוקפים כמו שראינו בתימן. תימן משמשת כשדה ניסוים קרבי של איראן והם הצליחו לפגוע בעזרת מזל"ט בראשי הצבא של תימן.

עוד נושא יכול להיות אסדות הגז שהאיראנים ינסו לפגוע בהם על ידי ספינות מונחות GPS בסעודיה ובמפרץ.

עד כמה זה עשוי להשפיע עלינו?

אני חושב שעימות ארה"ב – איראן יכול להשפיע עלינו. ראינו את הדברים של רוחאני שאמר על האתרים החדשים של מאגרים של מים כבדים ואורניום מעושר, הוא הזכיר את הציונות ואיפא"ק שדחפו את טראמפ לצאת מההסכם והאשים בכך גם את ישראל.

אני חושב שבשלב ראשון נראה כי אירן פועלת בשטחים , בעזה וחיזבאללה בצפון יעמוד למבחן שאיראן מכינה אותו כל הזמן באלפי רקטות וטילים.

הסנקציות יעזרו להחזיר את האיראנים למו"מ ?

ישנה מחלוקת חריפה בתוך איראן בין רוחאני וזריף הדוחפים לשימור ההסכם לבין אנשי משמרות המהפכה . העם האיראני למעשה לא הרוויח שום דבר מההסכם. אני לא חושב כי איראן תחזור אל ההסכם. אבל אם נראה פגישות של טיסות מוגברות של בכירים איראנים ואמריקאים לעומאן, בדומה למו"מ החשאי עם ממשל אובאמה, ונראה התפתחות מעניינת והישגים בתחום הטילים וההשפעה האיראנית במזרח התיכון – זה יהיה הישג גדול של הנשיא טראמפ.