עבור לתוכן העמוד
Menu

האיום על אסד: "חוק קיסר" – סנקציות משתקות מטעם ארה"ב

בעוד כמה ימים יכנס לתוקף "חוק קיסר" האמריקני המאפשר את הרחבת הסנקציות על המשטר הסורי ותומכיו • הכלכלה הסורית במצב קשה בגלל השחיתות ונזקי המלחמה, הנשיא בשאר אסד נמצא בפני אתגר מדיני-כלכלי חדש המאיים על שלטונו

העיתונות המזרח תיכונית מלאה בדיווחים על כך שהנשיא הרוסי בשאר אסד מעוניין להחליף את נשיא סוריה בשאר אסד ולא יעזור לו להתגבר על קשייו לקראת הבחירות בסוריה בשנה הבאה, בעיקר בגלל השחיתות האישית שלו ושל מקורביו וחוסר רצונו להגיע להסדר פוליטי עם האופוזיציה הסורית.

הנשיא פוטין מעוניין ביציבות פוליטית בסוריה כדי שהיא תוכל להשתקם במהירות מנזקי מלחמת האזרחים והוא יוכל לקטוף את פירות השקעתו שהתבטאה בכך שסייע לנשיא בשאר אסד מבחינה צבאית לנצח במלחמה והגן עליו מדינית בזירה הבינלאומית.

הקרמלין משחק משחק כפול ,מצד אחד הוא מכחיש את הדיווחים האלה. אמצעי התקשורת ברוסיה הפסיקו את המתקפה על בשאר אסד שיתכן שנועדה לרכך אותו כדי שייענה לדרישותיו של הנשיא פוטין.

בכל מקרה, הנשיא בשאר אסד נכנס לתקופה קשה שבה יצטרך להתמודד עם המצב הכלכלי המתדרדר ועם סנקציות אמריקניות בעוד הסכסוך שלו עם בן דודו המיליארדר ראמי מח'לוף בעיצומו.

”חוק קיסר"

שערה של הלירה הסורית שוב התדרדר בסוף השבוע ומחירו של הדולר נסק למעלה. שער הלירה הסורית התנדנד בשבועות האחרונים בגלל הסכסוך בין משפחת אסד למשפחת מח'לוף השולטת בכ-60 אחוזים מהכלכלה בסוריה אולם הפעם קשור הדבר כנראה לכניסתו הקרובה לתוקף של החוק האמריקני שמאפשר להרחיב את הסנקציות על המשטר הסורי המכונה"חוק קיסר".

ג'יימס ג'פרי,השליח האמריקני לסוריה אמר אמש כי התדרדרות הלירה הסורית בימים האחרונים קשורה לצעדים שנקטה ארה"ב,"המשטר הסורי לא יוכל להלבין את כספיו בבנקים בלבנון" הוא הבטיח.

ב-15 בחודש יכנס שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו את נציגי ככל המדינות העוסקות בטיפול בנושא הסורי כדי לדון עמם במשמעויות "חוק קיסר" שיכנס לתוקף יומיים לאחר מכן.

גוברת המעורבות התורכית בירושלים

חוק "קיסר" מוגדר כ"חוק להגנה על האזרחים הסורים" שמאפשר להטיל סנקציות על משטרו של בשאר אסד וכל מי שמסייע לו, דהיינו איראן ורוסיה וכמובן ארגון חזבאללה בלבנון.

החוק קרוי על שמו של הצלם הצבאי הסורי שהבריח למערב אלפי תמונות המתעדות את העינויים בבתי הכלא בסוריה.
החוק מרחיב את משטר הסנקציות ומכוון נגד מוסדות ואישים במשטר הסורי, הבנק המרכזי של סוריה יהיה חשוף אף הוא בפני הסנקציות וגם חברות זרות הקשורות לסוריה.

ממשל טראמפ צפוי להודיע ב-17 בחודש על חבילה של סנקציות כלכליות נגד המשטר הסורי, בנות בריתו ואישים במשטר הסורי עצמו, הסנקציות יבוצעו בהדרגה.
גורמים אמריקנים מעריכים כי הסנקציות ישתקו את הכלכלה הסורית מכיוון שהן מכוונות לתשתית הכספית של סוריה.

 

חוק "קיסר" הוכלל בשנה שעברה במסגרת תקציב משרד ההגנה האמריקני, הוא אושר בקונגרס ובסנט והנשיא טראמפ חתם עליו, החוק מגדיר קבוצה של אישים שמוצע להטיל עליהם סנקציות:

הנשיא הסורי, ראש הממשלה וסגנו, מפקדי הצבא, בכירים במשרד הפנים והאחראים על מנגנוני הביטחון ובתי הכלא.
החוק מאפשר לנשיא ארה"ב להקפיא את הסנקציות ולהשאיר את הדלת פתוחה למשא ומתן רציני למציאת הסדר פוליטי בסוריה.
לקהיליה הבינלאומית יש שורה של דרישות מסוריה.

א.הפסקת ההפצצות על אזרחים, על מרכזים רפואיים,על בתי ספר ועל אזורי מגורים.
ב. הסרת המצור מעל אזורים נצורים.
ג.שחרור עצורים פוליטיים.
ד.הכנסת ארגוני זכויות אדם למתקני המעצר.

המשטר הסורי בלחץ והוא נערך לסנקציות האמריקניות הצפויות, שר הכלכלה הסורי סאמר ח'ליל אמר כי הממשלה ממשיכה לחזק את שיתוף הפעולה הכלכלי עם המדינות התומכות בה כשהוא מתכוון לאיראן ורוסיה.

ברור שהאזרח הסורי הפשוט יפגע מהמהלך האמריקני, האינפלציה גואה כבר עכשיו ויש עלייה גדולה במחירי מוצרי המזון והתרופות.

 

איראן :משט המכליות סמן את קריסת מדיניות הסנקציות וייתר את הצורך בשיחות עם ארה”ב

הסכסוך עם המיליארדר ראמי מח'לוף

הסכסוך המתוקשר בין הנשיא אסד למיליארדר ראמי מח'לוף נמשך והוא גורם נזק תדמיתי רב לנשיא הסורי בתוך ארצו ובקהיליה הבינלאומית, הפרשה חשפה רק טפח מהשחיתות השלטונית והמיליארדר ראמי מח'לוף מטפטף באופן יום יומי, בצורה מתוחכמת, מידע חדש באמצעות דף הפייסבוק שלו כדי להשאיר את הנושא בסדר היום בניסיון להפעיל לחץ על הנשיא אסד שיפסיק להתנכל לו.

המשטר הסורי הטיל עיקול על כל הכספים של ראמי מח'לוף ובני משפחתו, עצר עשרות פקידים בחברת התקשורת שלו SYRIATEL והפסיק את המסחר בבורסה הסורית במניות החברה, אך הוא מתנהל בזהירות מכיוון שעל פי מקורות שונים, ההערכה היא שראמי מח'לוף מסתיר בחשבונות סודיים בבנקים בחו"ל מיליארדי דולרים שהבריח לחו"ל שהם כספי השותפות העסקית בינו לבין הנשיא אסד, כל פגיעה בו תביא לכך שהכספים ירדו לטימיון.

לכן, נוכח הסנקציות האמריקניות הצפויות נגד המשטר הסורי גובר הצורך של הנשיא אסד לשים יד על הכספים האלה.

האם הנשיא אסד ישרוד?

המטרה של "חוק קיסר" היא להדק את החנק הכלכלי על המשטר הסורי דבר שיפגע במאמצים לשקם את סוריה, זוהי כנראה אחת הסיבות לכך שהנשיא פוטין ממהר לגזור את הקופון שלו בסוריה ולהקים בסיסים נוספים בה.

גורמים בממשל האמריקני מביעים אופטימיות לגבי תחילת הפעלת "חוק קיסר" ומעריכים כי תהיה לו השפעה גדולה בהצרת צעדיו של הנשיא הסורי בשאר אסד וכי הוא יחליש אותו ואת שלטונו.

המצב הכלכלי בסוריה צפוי להחריף,המשטר הסורי זקוק בדחיפות לכסף וכנראה שלא יוכל לסמוך על איראן בנושא הזה, האיראנים במצב כלכלי קשה בגלל הסנקציות האמריקניות ומשבר הקורונה.

האזרחים הסורים איבדו את כל חסכונותיהם במהלך עשר השנים האחרונות בגלל מלחמת האזרחים וחקלאים לא יכלו לאבד שטחים גדולים בגלל המלחמה.
אולם, פרשנים המקורבים למשטר הסורי, לאיראן ולחזבאללה מעריכים כי הנשיא הסורי יצליח להתגבר על המכשול החדש.

להערכתם, לסוריה ולאיראן יש במשך שנים רבות ניסיון בהתמודדות עם סנקציות שהטיל עליהן המערב והן יצליחו להתגבר עליהן גם הפעם.
בנוסף לכך, כיום יש גשר יבשתי בין איראן ללבנון דרך עיראק וסוריה, דבר שמאפשר הברחות כספים מזומנים וסחורות.

הישרדותו של הנשיא בשאר אסד בשלטון, הרוצה לקבל תמיכה מאיראן ומרוסיה, תלויה גם בבחירות לנשיאות בארה"ב.

ההערכה היא שאם הנשיא טראמפ ינצח בבחירות יגבר הלחץ הכלכלי על המשטר הסורי ועל איראן, לעומת זאת, ניצחון של המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן, עשוי מבחינת איראן וסוריה לפתוח מחדש את המשחק ביניהן לבין הממשל האמריקני החדש, הם ינסו לנהל משא ומתן עם הנשיא החדש, להרוויח זמן ולהביא להקפאת הסנקציות נגדן.