עבור לתוכן העמוד
Menu

האיום מתימן על ישראל

ראש המודיעין של המורדים החות'ים בתימן מזהיר כי לתנועתו יש בנק של מטרות בישראל • איראן העבירה טילים מדוייקים למורדים החות'ים בתימן והיא עלולה להשתמש בהם במסגרת פעולת התגמול על הפיצוץ במתקן הגרעיני בנתנז

האם איראן נערכת לתגובה צבאית נגד ישראל בעקבות הפיצוצים שהיו במתקן הגרעין בנתנז ובמתקן הטילים הבליסטיים בפארצ'ין?

צריך לשים לב להסלמה המילולית והמעשית של איראן ושלוחותיה בימים האחרונים לאחר שנחתם ב-9 ביולי הסכם צבאי חדש בינה לבין סוריה שעל פיו ישודרג מערך ההגנה האווירית הסורי במערכת טילי קרקע אוויר חדישה מתוצרת איראן מסוג "ח'רדאד 3".

דובר משרד החוץ האיראני הזהיר ב-13 ביולי כי "איראן תגיב באופן נחרץ כלפי כל מדינה שיוכח כי היא מעורבת בפיצוץ במתקן הגרעיני בנתנז".

במקביל חידשו המורדים החות'ים בתימן הנאמנים לאיראן,את ההתקפות שלהם על סעודיה באותה השיטה  של ההתקפה שלטענתם עשו על מתקני הנפט של חברת "אראמקו" ב-14 בספטמבר בשנה שעברה.

המאבק על השליטה באגן הים התיכון: טורקיה בלוב – חלק א'

אז הם טענו כי הם אלה שביצעו את ההתקפה, אך על פי מידע מודיעיני אמריקני וישראלי את ההתקפה ביצעה הזרוע האווירית של "משמרות המהפכה" מתוך שטח איראן.

בתחילת שבוע שעבר הם שיגרו 4 טילים בליסטיים ו-8 מל"טים ממולכדים לעבר שדות התעופה ג'יזאן ונג'ראן שבסעודיה,לעבר מערכת טילי "הפטריוט" בח'מיס משיט ולעבר מתקני הנפט בג'יזאן, דובר הקואליציה הערבית נגד המורדים בתימן הודיע רשמית באמצעות סוכנות הידיעות הסעודית כי היא הצליחה ליירט אותם.

 

 

האיום על ישראל

בהודעה חריגה, הודיעו המורדים החו'תים בתימן, לראשונה, כי יש להם בנק מטרות הכולל את תל אביב.

מדובר בבנק מטרות שאותו הכין אגף המודיעין שלהם.

עבדאללה יחיא אלחאכם, מפקד אגף המודיעין של המורדים החות'ים בתימן, הודיע ב-13 ביולי כי למורדים החות'ים "יש בנק מטרות חשובות וחיוניות בסעודיה, איחוד האמירויות ותל אביב ואפילו מעבר לכך".

העובדה שהמורדים החות'ים הכינו בנק מטרות בישראל צריכה להדאיג מאוד, לישראל אין כל סכסוך עמם, אבל ברור כי הם שלוחה של איראן שמתכננת להפעיל אותם נגד ישראל בעיתוי המתאים מבחינתה.

 

 

 

 

המורדים החו'תים כורכים את ישראל ביחד עם סעודיה ואיחוד האמירויות, שאיתה הם טוענים שיש לה נורמליזציה ושיתוף פעולה ביטחוני,כל 3 המדינות הינן בנות ברית של ארה"ב.

איראן מתכננת התקפה על ישראל מכמה חזיתות

איראן איננה מסתירה את כוונותיה לתקוף את ישראל מכמה חזיתות ברקטות, טילים בליסטיים ומל"טים ממולכדים תוך שימוש בשלוחותיה מסוריה, עיראק, חזבאללה מלבנון, חמאס והגי'האד האסלאמי מרצועת עזה וגם המורדים החו'תים מתימן. היו כבר ניסיונות איראנים לתקוף את ישראל משטח סוריה, אך הם סוכלו בהצלחה על ידי צה"ל. 

את האיום הראשון לתקוף את ישראל משטח תימן השמיע מנהיג ארגון “אנצאר אללה”, שהינו ארגון המורדים החות’ים בתימן,עבד אלמאלכ אלחות’י, נשא נאום ב-9 בנובמבר 2019 לרגל חג הולדת הנביא, שבו שיגר לראשונה איום לעבר ישראל בנוסף לאיום על סעודיה.

בנאום ששודר בערוץ הטלוויזיה “אלמסיירה” של המורדים החות’ים, דחה עבד אלמאלכ אלחות’י את דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי איראן החלה לספק טילים מדוייקים לתימן ואיים לתקוף את ישראל אם היא תתקוף את תימן.

שובו של הסכסוך אסד – מח'לוף

“עמנו לא יהסס להכריז על ג’יהאד נגד האוייב הישראלי ולהנחית את המכות הקשות ביותר נגד המטרות הרגישות בישות של האויב אם הוא יסתבך במעשי טיפשות נגד עמנו, העמדה העויינת שלנו נגד ישראל היא עמדה עקרונית,אנושית, מוסרית וחובה דתית”, אמר אלחות’י.

במסיבת עיתונאים משותפת עם שר האוצר האמריקני סטיב מנוצ’ין ב-19 באוקטובר 2019 אמר ראש הממשלה נתניהו:

“איראן שואפת כעת להשיג נשק מדוייק שיכול לפגוע בכל מטרה במזרח התיכון בדיוק של 10-5 מטרים, הם שואפים לפתח את זה וכבר הכניסו אותם (את הטילים המדוייקים) לתימן במטרה לפגוע בישראל גם משם”.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו חשף אז את עובדת הימצאות טילים מדוייקים איראניים בתימן כדי לשגר אזהרה לאיראן כי ישראל עוקבת אחרי הכנותיה לתקוף את ישראל וכי יש לה מודיעין מדוייק על כל הכנותיה למתקפה כזו מכל הגזרות, כולל מתימן.

איראן עסוקה כעת בתכנון התגובה הצבאית שלה על הפיצוצים במתקני נתנז ופארצ'ין גורמים ביטחוניים בישראל אינם שוללים תגובה צבאית איראנית גם משטח תימן.

גורמי המודיעין בישראל מעריכים כי מתקפה איראנית לעבר ישראל יכולה להגיע משטח סוריה או עיראק באמצעות המליציות השיעיות הפרו איראניות או כוח “קודס” של “משמרות המהפכה” בפיקודו של אסמעיל קאא'ני, אך גם משטחה של תימן ניתן לבצע תקיפה של מטרות ישראליות.
הנקודה הישראלית הקרובה ביותר לתימן היא העיר אילת אך המרחק הוא גדול מאוד, גם עבור טילי השיוט האיראניים.

אולם, האיראנים בהחלט יכולים לספק למורדים החות’ים טילים בליסטיים ארוכי טווח או לסייע להם לפתח טילים כאלה בעצמם, הם יכולים להשתמש בתימן כבסיס לתקיפת אוניות ישראליות השטות במצרי באב אלמנדב לנמל אילת באמצעות טילי חוף ים, או באמצעות ספינות נפץ ממולכדות שיבצעו פיגועי התאבדות על הספינות הישראליות.

נזכיר כי ארגון חזבאללה, הפרו איראני, שיגר ב-14 ביולי 2006, במהלך מלחמת לבנון השנייה, טיל חוף ים מדגם C-802 נגד ספינות לעבר אוניית חיל הים הישראלי שהייתה מול חופי לבנון, האונייה נפגעה ו-4 לוחמי חיל הים נהרגו בהתקפה, האונייה ניזוקה ונגררה בהמשך לבסיס חיל הים בחיפה.

החשיפה של ראש המודיעין של המורדים החות'ים בתימן,עבדאללה יחיא אלחאכם, כי הם הכינו בנק מטרות בישראל לצורך תקיפה מעידה על איסוף מודיעין והכנות צבאיות מבצעיות לפעולה, יש בכך גם אישור עקיף על כך שיש להם כבר טילים ארוכי טווח שאותם קיבלו מאיראן.

איראן משדרגת את מאגר הרקטי המדויק

לישראל יש יכולות מודיעיניות גבוהות וראש הממשלה נתניהו הפתיע בעבר  את האיראנים והמורדים החות’ים כשהודיע על כך ישראל מודעת לכוונותיהם לפעול נגדה משטח תימן.
ישראל הוכיחה כבר בעבר כי ביכולתה לסכל מראש מתקפות נגדה, כפי שחיסלה את חוליית הרחפנים האיראנית של כוח “קודס” בסוריה שתכננה פיגוע נגדה באזור רמת הגולן בחודש אוגוסט 2019.

עם זאת, יש לעקוב בקפדנות מבחינה מודיעינית אחרי הנעשה בתימן ולנקוט בצעדים הדרושים לאבטח את הספינות הישראליות המפליגות באזור באב אלמנדב, האיום של המורדים החות'ים  הוא רציני ולא מן הנמנע שהאיראניים ינסו להשתמש במורדים החות’ים כדי לפגוע במטרות ישראליות כפי שהם משתמשים בהם לפגוע במטרות סעודיות.