עבור לתוכן העמוד
Menu

האיום חסר התוכן של הפלסטינים באלימות

הרש"פ, הפת"ח, התנזים והחמאס מבינים כי אינתיפאדה חדשה רק תערער את המצב הנוכחי שטוב לכל אחד מן הצדדים • הפתרון: הזירה הדיפלומטית

הכוונה המוצהרת של ישראל להחיל ריבונות על שטחים ביהודה ושומרון מעוררת סערה ברשות הפלסטינית ובירדן, וכן בהתייחסות מסוימת ביתר מדינות ערב. האלה העומדת על הפרק הינה מה עלול לעשות הצד הפלסטיני, אם אכן ישראל תעשה את הצעד שעליו היא מכריזה.

הרשות הפלסטינית כבר הכריזה על הפסקת התיאום הביטחוני, אבל מבדיקה שעשינו עם מקורותינו הפלסטינים, התיאום נמשך בדרכים חלופיות, וכוחות צה"ל ממשיכים לפעול בשטחי הרשות תוך עדכון כוחות הביטחון הפלסטיניים.

כל עוד ישראל מחזיקה בידיה את מעברי הירדן, אין לרשות הפלסטינית יכולת לנתק עצמה מן התיאום הביטחוני כי בלעדיו ראשי הרשות לא יוכלו לעבור לירדן, והם ינותקו מהקשר עם העולם הערבי.

האם האיום המרומז לחדש את הטרור הוא מעשי? לא.

את אינתיפאדת הטרור הגדולה בנה ערפאת כאשר היה לו עורף לוגיסטי בירדן, ומשם גם בסוריה, בסודאן ובאיראן. ירדן של היום היא לא ירדן של אז, וכעת היא חוסמת את הפעילות הטרוריסטית הפלסטינית שיצאה מתחומה.

גם תנועת "האחים המוסלמים" בירדן הקשורה בבית המלוכה מתנגדת "לחמאסיזציה" שלה בירדן, והיא מקפידה שלא להתחמש, ולא לאפשר לשום אגף שלה ללכת בדרכי חמאס.

במחנות הפליטים בגדה ובערים כמו יעבד, ג'נין, טול כרם, והמחנות של שכם, יש נשק רב, אבל זה נשק שסופק לתומכי דחלאן, והוא שמור למלחמות הירושה האלימות הצפויות בעתיד. יש לשים לב כי נגד צה"ל פועלים זורקי אבנים, אבל קני הנשק נשלפים – עד כה לפחות – בעימותים הפנימיים.  

לתנזים, שהוא אירגון פשיעה במסווה לאומי, עדיף לשמור על המצב הקיים, כי זה המצב הנוכחי טוב לעסקים- בלי התערבות של צה"ל ומבלי שאבו מאזן יתערב.  לפיכך הם אינם מכוונים את הקנים נגד צה"ל ולא נגד הרש"פ כול עוד כוחות הביטחון הפלסטינים מרחיקים עצמם מן המחנות.

גם לחמאס, למרבה הפליאה, אין עניין להפיל את אבו מאזן.  חמאס/עזה הבין כי כל עוד אבו מאזן דורש שליטה מלאה בעזה, הרי ישראל לא תפיל את שלטון החמאס בעזה, כי אל החלל הריק יישאב אבו מאזן, ופה יש  אינטרס משותף, כך חמאס מבין, עם ישראל לשמור על חמאס בעזה, כדי למנוע מדינה פלסטינית בראשות אבו מאזן עם מעבר בטוח החוצה את ישראל בין הגדה לעזה.

אם לא טרור, ולא הפסקת התיאום – אז מה כן?

יש לחצים מצד התנזים להדיח את ממשלת שתייה בגלל שניהלה בצורה טובה את משבר הקורונה, ולהחליפה "בממשלת אירגונים" כולל חמאס והחזית העממית. זה עמד במרכז השיחות בין משעל והניה מצד אחד לבין אבו מאזן מצד שני. אבל מאז חל פיצוץ בשיחות בין הרשות לחזית העממית, ותמונה שפרסמה איראן ובה נראה הנייה כמנהיג הפלסטינים באל אקסא ציננה מן הסתם את ההתלהבות, אם הייתה כזאת, מעסקה עם חמאס.

אם כך, מה שצפוי היא ממשלת פת"ח בלבד, תוך המגבלות החוסמות לנהל מלחמת טרור של ממש, ואז נצפה אולי בעוד מהדורה של "מאבק עממי" – אבנים, בקבוקי מולוטוב וכיוצא בזה, אם בכלל.

בהיעדר אופציות אלימות של ממש, הרשות תפנה למאבק דיפלומטי, והקלפים שלה הם בירדן, אירופה והמפלגה הדמוקרטית בארצות הברית.