עבור לתוכן העמוד
Menu

האולטימטום של חמאס לישראל

חמאס נותן לישראל אורכה של חודשיים ימים לבצע את הבנות הרגיעה שהתחייבה אליהן אחרת יחדש את הטרור בגבול הרצועה • הבנות החדשות והתפשטות מגיפת הקורונה ברצועה יוצרת חלון הזדמנויות לקדם עסקת חילופי שבויים חדשה עם חמאס

חמאס וישראל הגיעו להבנות חדשות על רגיעה בגבול הרצועה באמצעות תיווך קטארי לאחר 3 שבועות של טרור בלונים ורקטות מרצועת עזה לעבר ישראל.

 

את המהלך יזם מנהיג חמאס ברצועה, יחיא סינוואר, מהלך שהיה מתוכנן זמן רב מראש והמתין לשעת הכושר המתאימה. המטרה של סינוואר הייתה לשפר את מצבה של רצועת עזה מבחינת הגדלת הסיוע הכספי החודשי שהיא מקבלת מקטאר ולזרז את ביצוע הפרוייקטים ההומנטאריים שישראל והאו"ם התחייבו לעשות במסגרת הבנות הרגיעה הקודמות.

 

ברקע הדברים גם הבחירות הפנימיות להנהגת חמאס, יחיא סינוואר, הנהנה מתמיכת הזרוע הצבאית של התנועה "עז א-דין אלקסאם", רוצה למקסם את הישגיו ולשפר את תדמיתו בעיני הציבור העזתי.

 

על פי הסיכומים שהושגו עד כה עם ישראל והאו"ם, באמצעות המתווך הקטארי מוחמד אלעמאדי, נראה כי הוא השיג חלק מהיעדים שקבע לעצמו. יחיא סינוואר יתחרה בבחירות הקרובות על תפקיד יו"ר הלשכה המדינית מול אסמעיל הניה,יו"ר הלשכה הנוכחית ומול ח'אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית לשעבר.

 

לכן, ניהל יחיא סינוואר באופן אישי את המשא ומתן עם ישראל באמצעות השגריר הקטארי.

 

גורמים בחמאס טוענים כי סינוואר מכיר היטב את דרך החשיבה הישראלית לאחר שהיה אסור בכלא הישראלי במשך 23 שנים ושוחרר במסגרת "עסקת שליט", הוא גם קיבל בעצמו, ללא התייעצות עם אסמעיל הניה, את ההחלטה להחזיר באופן זמני את השקט לגבול הרצועה ולהסתפק בינתיים בהבנות החדשות שהושגו.

 

המתיחות בינו לבין אסמעיל הניה גוברת, יחיא סינוואר מנצל את שהותו של אסמעיל הניה בחו"ל כדי לקבל החלטות עצמאיות ולהראות כי הוא בעל הבית האמיתי ברצועת עזה, העובדה שיש לו תמיכה מלאה של הזרוע הצבאית מחזקת מאוד את מעמדו בתנועת חמאס.

 

ההישג של יחיא סינוואר, שכבר אפשר להצביע עליו ,הוא שרצועת עזה תקבל החודש מקטאר, בהסכמת ישראל, סכום של 34 מיליון דולר שיחולקו לפי הפירוט הבא:

 

10 מיליון דולר עבור דלק ומשכורות לפקידי חמאס

10 מיליון דולר שיחולקו למשפחות נזקקות

7 מיליון דולר לנפגעי מגיפת הקורונה

 

שאר הסכום ישמש להעסקתם של 5,000 פקידים חדשים למשרדי הבריאות והפנים לתקופה של 3 חודשים,יועבר גם כסף לעיריות, אוניברסיטאות, חתונות של זוגות צעירים ופרוייקטים לבנייה.

 

האולטימטום החמאסי

 

סיום סבב הלחימה הנוכחי שנמשך בעצימות נמוכה מכיוון שצה"ל ניסה להכיל את המצב ולא להסלים, איננו מבשר רגיעה לזמן ארוך על גבול הרצועה. מדובר בשקט מדומה וזמני.

 

מייד לאחר שהשגריר הקטארי מוחמד אלעמאדי הודיע על השגות הבנות הרגיעה, הופיע ח'ליל אלחייה, סגנו של יחיא סינוואר ב-1 בספטמבר בערוץ הטלוויזיה "אל-אקצא" של חמאס ושיגר אולטימטום לעברה של ישראל.

 

"אם ישראל לא תמלא את התחיבויותיה היא תיכנס לסבבים נוספים של בלונים וכדומה" הזהיר אלחיה.

 

אלחיה הבהיר כי מבחינת חמאס לישראל יש חודשיים ימים לבצע את ההתחייבויות שסוכם עליהן.

 

ישראל ביטלה את כל הסנקציות שהטילה על רצועת עזה בעקבות טרור הבלונים, פתחה את מעברי ארז וכרם שלום, איפשרה הכנסת דלק לרצועה ופתחה את מרחב הדיג למרחק של 15 מייל ימיים.

 

במקביל יש האצה בהקמת בית חולים שדה אמריקני באזור ארז וזירוז הסבת תחנת החשמל בעזה כדי שתעבוד על גז טבעי.

 

השגריר מוחמד אלעמאדי סיפר כי נפגש עם ראש חברת "דלק" הישראלית כדי לדון באספקת גז טבעי לרצועה לצורך קו 161 שיספק חשמל לרצועת עזה.

 

אלעמאדי אמר גם כי ישראל הסכימה לכניסת 17 אלף פועלים מהרצועה לעבודה בישראל, אך הדבר מתעכב בגלל התפשטות הקורונה ברצועת עזה.

 

 

ההבנות שהושגו בין ישראל לחמאס עומדות על כרעי תרנגולת. חמאס כידרר את הכדור למגרשה של ישראל והעניק לה חודשיים ימים לעמוד בהתחייבויותיה. החמאס טוען כי ישראל ניסתה לשנות את כללי המשחק אך לא הצליחה.

 

ההרתעה הישראלית עברה שחיקה נוספת רק בגלל מדיניות האיפוק וההכלה של ישראל המעדיפה להתמקד בזירה הצפונית ולהילחם בהתבססות הצבאית האיראנית בסוריה, בשבוע שעבר בוצעו 2 תקיפות של יעדים איראניים בסוריה שיוחסו לישראל.

 

חמאס פירסם בפומבי את האולטימטום שהוא נתן לישראל כדי להעצים את כוחו של יחיא סינוואר וכדי להזהיר את המתווכים שיפעילו לחץ בשבועות הקרובים על ישראל כדי שתעמוד במה שסוכם.

 

עם זאת, ההבנות החדשות בין ישראל לחמאס פותחות שוב את הדלת לחידוש המשא ומתן על עסקת חילופי שבויים עם חמאס לאחר שהמשא ומתן נקלע למבוי סתום.

גם התפשטות מגיפת הקורונה ברצועת עזה יוצרת חלון הזדמנויות לקידום העסקה. גורמים בחמאס אומרים כי יחיא סינוואר חושש שהאשם על התפשטות המגיפה יושלך לפתחו בתוקף היותו מנהיג הרצועה, הוא רוצה הישגים לקראת הבחירות הפנימיות בחמאס.

 

לדברי גורמים בחמאס, הארגון עשה שימוש מועט בירי רקטות במהלך המתיחות האחרונה עם ישראל כדי לאותת שהוא מעוניין להגיע להבנות ולא בעימות צבאי כולל.

 

גם ישראל נערכת לאפשרות חידוש המו"מ על עסקת חילופי שבויים חדשה. הקבינט הביטחוני אישר את בקשת שר הביטחון בני גנץ שלא למסור יותר גופות מחבלים לפלסטינים כדי להפעיל לחץ על חמאס בעניין החזרת גופות חיילי צה"ל,הצעד הזה בא מאוחר מדי וספק רב אם הוא יסייע בהגברת הלחץ על חמאס.