עבור לתוכן העמוד
Menu

האויב מדרום – תימן

חשש בדרג המדיני בישראל כי תימן תהפוך לחזית נוספת במאבק נגד איראן בגלל הנשק המתקדם שאיראן סיפקה למורדים החות'ים • בירושלים חוששים כי היחס הפייסני הצפוי של ממשל ביידן כלפי איראן יעודד את המורדים החות'ים להגביר את פעילות הטרור שלהם בים סוף

גורמי הביטחון בישראל מתייחסים בדאגה רבה להתגברות כוחם של המורדים החות'ים (שיעים) בתימן. המורדים המאוגדים במסגרת ארגון "אנצאר אללה" ונתמכים על ידי איראן. הם הפכו לשלוחה שלה בתימן בדומה לחזבאללה בלבנון, המליציות הפרו איראניות בעיראק וארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה.

תהליך ההתעצמות הצבאית של המורדים החות'ים בתימן נמשך כבר כמה שנים. איראן מבריחה כמויות גדולות של נשק לתימן דרך הים, וגם שולחת אליה מומחים צבאיים, כדי לשפר את טכנולוגיית היצור של טילים ארוכי טווח מדוייקים וגם מל"טים מדוייקים של המורדים החות'ים בתימן.

הנשק הזה מופנה כעת כנגד סעודיה, אך המורדים החות'ים כבר איימו בעבר להפעיל אותו נגד ישראל.

 

 

 

כמו כן הם משתמשים במוקשים ימיים ובסירות נפץ קטנות המבצעות פיגועי התאבדות על כלי שיט גדולים.

ישראל וארה"ב פועלות במשותף ובחשאי בלב ים, תוך החלפת מידע מודיעיני ביניהן, כדי לסכל הברחות נשק איראני דרך הים עבור המורדים החות'ים בתימן.

העובדה שישראל שיגרה לפני כשבועיים צוללת לים סוף כדי לתת מענה צבאי לאיום הנשקף מצד המורדים החות'ים בתימן לקראת אירועי יום השנה הראשון לחיסולו של קאסם סולימאני, מעידה על החשש הגדול במערכת הביטחון מפתיחת חזית חדשה מול איראן בתימן עצמה.

איראן שולטת למעשה בצנעא באמצעות המורדים החות'ים כפי שהיא שולטת בעוד בירות ערביות כמו דמשק, ביירות ובגדאד באמצעות שלוחותיה.

"לבנון לעולם לא תהיה קו חזית לעימות מטעם איראן"

האיומים של החו'תים

הפירסומים באמצעי התקשורת הישראלים והזרים על הצוללת הישראלית שנשלחה למימי ים סוף ואח"כ לאזור המפרץ הפרסי הקפיצו את המורדים החות'ים.
"מטה המודיעין" של ארגון "אנצאר אללה" החות'י הודיע כי הוא "עוקב אחרי כל התנועות של ישראל באזור ואחרי כל התוכניות העויינות שלה כלפי תימן".

ראש המטה,הגנרל עבאללה יחיא אלחאכם,אמר כי ארגון "אנצאראללה" במצב של מוכנות, ביטחונית , צבאית ומורלית כדי לבצע את כל "הפעולות האיכותיות" כדי להתעמת עם התוקפים ושכירי החרב ועם האויב הציוני הכובש, "עליו להבין את האזהרות שלנו ולא לבצע מעשים טיפשיים, נמהרים או הרפתקנים".

ארגון "אנצראללה" החות'י פירסם בתחילת השבוע שעבר הודעה שבה איים להגיב בתקיפות כלפי ישראל ולפגוע באינטרסים שלה ושותפיה בים סוף אם היא תבצע פעילות כלשהי שתפגע בתימן.

האיום החו'תי בא בעקבות ראיון של דובר צה"ל הדי זילברמן לעיתון הסעודי "אילאף" שבו הוא הודיע כי ישראל עוקבת אחרי הפעילות האיראנית בתימן ובעיראק.

האם ארה"ב תכריז על החות'ים כארגון טרור?

המורדים החות'ים בתימן הדגימו לפני כמה ימים את יכולות הטרור שלהם בפיגוע טרור שעשו נגד הממשלה החדשה של תימן כדי לטרפד את "הסכם ריאד" שהושג בסעודיה וכדי להראות את כישלונה של סעודיה במלחמה, הנמשכה כבר חמש שנים, וכי היא איננה מושכת עוד בחוטי המשחק בתימן.

הפיגוע בוצע בשדה התעופה בעדן בעת ששרי הממשלה התימנית החדשה הגיעו בטיסה מסעודיה ונחתו בשדה.

בכמה פיצוצים בשדה התעופה נהרגו 26 בני אדם ו-100 אחרים נפצעו, שרי הממשלה החדשה לא נפגעו מכיוון שלא הספיקו לרדת מן המטוס.

הממשלה החדשה התכנסה בבירה הזמנית עדן כדי לדון בהתקפה וראש הממשלה ד"ר מועין עבד אלמאלכ האשים את המורדים החות'ים ואת איראן באחריות להתקפה.

הוא אמר כי ההתקפה בוצעה באמצעות 3 טילים מדוייקים וכי "יש מידע מודיעיני כי מומחים איראניים שהו באזור הם שביצעו את ההתקפה".

הוא האשים את איראן כי היא נוקטת בטרור באזור ומאיימת על השיט הבינלאומי וסוחטת את העולם באמצעות המליציות שלה.

הפיגוע בשדה התעופה בעדן יגביר כנראה את הדרישה של בית המלוכה הסעודי מממשל טראמפ להזדרז ולהכריז על המורדים החו'תים וארגון "אנצאר אללה" כארגון טרור לפני שהנשיא עוזב את הבית הלבן ולהטיל עליהם סנקציות.

על פי גורמים אמריקנים, ארה"ב סיכמה עם סעודיה על הגברת הלחץ על המליציות הפרו איראניות עד לסיום כהונתו של טראמפ. ארה"ב החלה לבחון את האפשרות להכריז על המורדים החו'תים בתימן כ"ארגון טרור" אולם מופעלים עליה לחצים מצד גורמים שונים שלא לצעוד בכיוון הזה.

גרמניה, שבדיה, האו"ם וארגוני זכויות אדם דורשים מארה"ב להימנע מהמהלך הזה שיביא לטענתם להחרפת המצב ההומניטארי ולרעב בצפון תימן.

לדבריהם, הטלת סנקציות על המורדים החות'ים, עלולה להקשות על חלוקת המזון והסיוע הרפואי, ארגוני זכויות האדם טוענים כי פעיליהם לא יוכלו לפעול בשטח והציוד הרפואי והמזון לא יגיעו באמצעות קבלנים מקומיים.

הדרישה הבינלאומית המתגבשת כעת מארה"ב היא להחריג את כל נושא הסיוע ההומניטארי מכל סנקציות שינקטו נגד המורדים החות'ים בתימן כדי גם לשמור על האופציה להשיג הפסקת אש.

המורדים החות'ים בתימן מגבירים את ההתקפות שלהם על סעודיה באמצעות טילים ארוכי טווח ומל"טים מדוייקים. ההתקפות נועדו להפעיל לחץ על סעודיה בכל משא ומתן לסיום המלחמה כדי להשיג הישגים בשליחותה של איראן, למשל, להתקדם לעבר אזורים החיונים לביטחונה הלאומי של סעודיה בסמוך לגבולה כמו באזור מארב.

המלחמה של הסעודים בתימן נועדה להמשיך ולשמור על השלטון החוקי בתימן של הנשיא עבד רבו מנצור האדי, המורדים החות'ים הפכו לשחקן איראני בחצר האחורית של סעודיה בתימן כדי "לדקור אותה בגבה".

הסעודים מתקשים מאוד מבחינה צבאית להכריע במלחמה בתימן לטובתם. כעת הם נמצאים במירוץ נגד הזמן מול הממשל האמריקני בכל הקשור להכרזה על החות'ים כ"ארגון טרור", החות'ים משליכים יהבם על ג'ו ביידן שאיננו אוהד את בית המלוכה הסעודי ורוצה , על פי הצהרותיו, לסיים במהירות את המלחמה בתימן.

המדיניות של ג'ו ביידן כלפי תימן והמורדים החות'ים תשפיע גם על ישראל, להערכת גורמים מדיניים בירושלים, ישראל תתקשה לפעול נגד החות'ים בתימן במקרה שהם יתקיפו מטרות ישראליות בים סוף ללא הסכמה של ממשל ביידן. המדיניות הפייסנית הצפויה של הנשיא החדש ג'ו ביידן כלפי איראן רק תעודד, להערכת גורמים מדיניים בירושלים, את פעילות הטרור של שלוחותיה של איראן במזרח התיכון, מה שיהפוך את תימן לחזית נוספת שבה ישראל תצטרך להתמודד מול איראן, על אף המרחק הגיאוגרפי הגדול.