עבור לתוכן העמוד
Menu

האוטוסטרדה של "ציר ההתנגדות"

פתיחת מעבר הגבול "אלקאים-אלבוכמאל" על גבול עיראק-סוריה מהווה גשר יבשתי שיאפשר לאיראן להעביר משלוחי נשק גדולים לכוחותיה בסוריה ולחזבאללה בלבנון • מדובר בניצחון איראני בדרך למימוש התוכניות הצבאיות נגד ישראל • ישראל חייבת להמשיך ולפעול באזור

למרות הלחצים האמריקנים על ממשלת עיראק ולמרות התקיפות האוויריות המיוחסות לישראל באזור, נחנך ונפתח ב-30 בספטמבר מעבר הגבול בין עיראק לסוריה המכונה אלקאים-אל-בוכמאל. מדובר במעבר גבול שנמצא סמוך לגשר מרכזי על נהר הפרת.

המעבר היה סגור מאז 2012 ובפתיחתו יהיו 3 מעברי גבול פעילים בין סוריה לעיראק, דבר שיש לו משמעויות מדיניות, כלכליות ואסטרטגיות.

על פי גורמי מודיעין מערביים, איראן בונה מתחם חדש כ-2 ק"מ מהמעבר שנפתח באל-בוכמאל כדי להשתמש בו להעברות נשק וציוד צבאי לסוריה ולחזבאללה בלבנון, על פי הגורמים האלה, ישראל תקפה באחרונה מהאוויר מטרות איראניות באזור כדי לשבש את הקמת המסדרון היבשתי החדש מאיראן דרך עיראק ועד לחופי סוריה ולבנון שדרכו מתכננים האיראנים להעביר טילים מדוייקים ואמצעי לחימה לכוח "קודס" והמליציות השיעיות בסוריה ולכוחות חזבאללה בלבנון כדי לתקוף את ישראל בעתיד.

האיראנים מקימים באזור מעבר הגבול אל-בוכמאל מובלעת צבאית באחריות כוח "קודס" שבפיקודו של הגנרל קאסם סולימאני שבה ירוכזו אמצעי הלחימה שיגיעו מאיראן לעיראק לקראת העברתם לסוריה ולבנון.

פתיחת המעבר באל-בוכמאל מחזקת את השפעת איראן באזור, מדובר בניצחון של איראן ושלוחותיה ובאיראן רואים בה "סטירת לחי" לארה"ב וישראל.
המאמצים של ישראל וארה"ב לבודד את איראן ולמנוע ממנה חיבור יבשתי אל הים התיכון נכשלו, למעשה נפתח ציר יבשתי חדש: טהרן-בגדאד-דמשק- ביירות שמקבל את הכינוי "האוטוסטרדה של "ציר ההתנגדות".

פתיחת המעבר התאפשרה לאחר שכוחות צבא עיראק הצליחו למגר את כוחות דאע"ש באזור ולאחר סוריה הצליחה להשתלט מחדש על שטחים גדולים בגבולה המזרחי.

העיתון הלבנוני אל-אח'באר המזוהה עם חזבאללה דיווח ב-1 באוקטובר כי ראש ממשלת עיראק עאדל עבד אלהאדי דחה לחצים ופיתויים אמריקנים שלא לפתוח את מעבר הגבול החדש.

שבירת המצור האמריקני על סוריה

לדברי גורמים סורים, פתיחת עבר אלקאים-אלבוכמאל הביאה לשבירת המצור האמריקני על סוריה ועכשיו תוכל סוריה לחדש את קשרי הכלכלה, המסחר והתיירות עם עיראק.

ראש מנהלת המעברים העיראקי כאט'ם אלעקאבי אמר ב-30 בספטמבר כי "המעבר הנוכחי הוא זמני" וכי קיימת תוכנית להרחיב את המעבר על פני שטח של 400 דונמים במרחק של 2 ק"מ מהמיקום הנוכחי שלו כדי שיוכל לקלוט יותר אנשים וכלי רכב.

לפני כשנה נפתח מחדש מעבר "נציב" בין סוריה לירדן, ופתיחת המעבר באלקאים-אלבוכמאל בגבול עיראק-סוריה תאפשר להגדיל את שיתוף הפעולה המסחרי בין עיראק לסוריה, עיראק מהווה את העומק המסחרי העיקרי של סוריה והיא תוכל עכשיו לייצא סחורות דרך עיראק למדינות המפרץ ולטורקיה.

לאן פני הדברים?

ישראל הצליחה לעכב רק במידת מה את פתיחת מעבר אלקאים-אלבוכמאל כדי למנוע את הקמת האוטוסטרדה מטהרן לסוריה וללבנון דרך עיראק.
אין ספק שמדובר בניצחון חשוב של הגנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח "קודס" של "משמרות המהפכה" שפיקח אישית על ההכנות לפתיחת המעבר ואף סייר בשטח מספר פעמים.

 

ביקורו של קאסם סולימאני בגבול סוריה-עיראק
ביקורו של קאסם סולימאני בגבול סוריה-עיראק

המעבר הזה אמור לסייע לאיראן לחזק את נוכחותה צבאית בסוריה ותגבורה באמצעי לחימה מתקדמים וגם לחזק את כוחו הצבאי של חזבאללה בלבנון, לכן פתיחת האוטוסטרדה הזו מסכנת את ביטחון ישראל.

הנחת העבודה של "ציר ההתנגדות" היא שפתיחת המעבר יוצרת עובדה מוגמרת שתקשה על ישראל להמשיך בתקיפות האוויריות באזור, אולם,ישראל חייבת להמשיך בכל הכוח בתקיפות האוויריות כדי למנוע את הקמת המתחם האיראני של כוח "קודס" באזור ומעבר של כל משלוח נשק מאיראן לסוריה ולבנון דרך האוטוסטרדה החדשה.

איראן ממשיכה בתוכניות שלה להדק את המצור על ישראל וליצור איום ביטחוני מסוכן של עשרות אלפי רקטות וטילים מדוייקים המקיפים אותה מכל עבר והיא גם מצליחה לקבוע עובדות חדשות בשטח ולממש את תוכניותיה,ישראל חייבת לשמר את ההרתעה והאיראנים מבינים רק את שפת הכוח, לכן התקיפות בעיראק ובסוריה חייבות להימשך וביתר עוצמה.