עבור לתוכן העמוד
Menu

דרישת עבאס: חזרה לסטטוס קוו שלפני האינתפידה השנייה

הרש"פ העבירה לממשל ביידן מסמך ובו 30 דרישות מישראל לצורך חידוש המשא ומתן עמה שיבוצעו באופן הדרגתי • בדרישות: הקפאת הבניה בהתנחלויות ובמזרח ירושלים, שמירה על הסטטוס קוו בהר הבית, פתיחת המוסדות הפלסטיניים במזרח ירושלים ושחרור מחבלים

השליח האמריקני, האדי עמרו, נפגש השבוע ברמאללה בנפרד עם ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה ועם שר האוצר הפלסטיני שוכרי בשארה ודן עימם בשורה של נושאים הקשורים למצבה של הרש"פ על התחזקות כוחה של תנועת חמאס בגדה על חשבון עבאס, הריגתו של הפעיל הפוליטי ניזאר בנאת ושיקום רצועת עזה.

כמו כן נדונה החלטת הקבינט הביטחוני הישראלי לקצץ סכום של 597 מיליון שקלים מכספי המיסים שישראל מעבירה לרש"פ מדי חודש. מדובר בסכום הכסף שהרש"פ שילמה כמשכורות למחבלים ולבני משפחותיהם, מדובר ביישום "חוק הקיזוז" שחוקקה כנסת ישראל.

כמו כן נדונה האפשרות לחידוש המשא ומתן בין ישראל לרש"פ, נוכח הקמת הממשלה החדשה בישראל וחילופי הממשל בארה"ב. הפלסטינים מרוצים מאוד מהסתלקותו של ממשל טראמפ ומה שהם מכנים "קבורתה הסופית של תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ."

חוסיין א-שייח
חוסיין א-שייח

לקראת הדיונים הצפויים עם ממשל ביידן בנושא, הסמיך יו"ר הרש"פ את חוסיין א-שיח', השר הממונה על העניינים האזרחים ברש"פ, למלא באופן זמני את מקומו של צאיב עריקאת שהיה אחראי על המשא ומתן עם ישראל.

חוסיין א-שיח' העביר לממשל ביידן מסמך הכולל דרישות ל"צעדים בוני אמון" מצד ישראל לקראת אפשרות חידוש המשא ומתן עם הרש"פ.

את המסמך גיבשה ועדה פלסטינית בראשותו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שבה חברים: חוסיין א-שיח', מאג'ד פרג' ראש המודיעין הכללי הפלסטיני ושוכרי בשארה שר האוצר הפלסטיני.

גורם בכיר ברש"פ אומר: " ברגע שישראל תסכים לצעדים האלה נדע שהיא מעונייינת במשא ומתן עם הרש"פ".

המסמך כולל "30 צעדים בוני אמון" שישראל נדרשת אליהם, בינהם, הפלסטינים דורשים שישראל תחזור למצב היחסים שהיו לה עם הרש"פ עד ה-28 בספטמבר 2000, דהיינו, לפני פרוץ האינתיפאדה השנייה.

להלן כמה מהדרישות הפלסטיניות:

א.הקפאת ההתנחלויות בשטחי הגדה והפסקת הבניה במזרח ירושלים.

ב.שמירה על הסטטוס קוו בהר הבית, ביטול ביקורי יהודים במתחם.

ג.אי הריסת בתים במזרח ירושלים ובגדה, הימנעות מפינוי משפחות פלסטיניות בשכונות במזרח ירושלים (שיח' ג'ראח, סילוואן).

ד. שחרור אסירים ביטחוניים של תנועת פת"ח.

ה.הפסקת כניסת כוחות צה"ל לשטחי A בגדה.

ו.שינוי ההסכם הכלכלי ("הסכם פאריז") בין ישראל לרש"פ.

ז.חידוש פעילות הרש"פ במזרח ירושלים: פתיחת "האוריאנט האוס" ושאר המוסדות הפלסטינים במזרח העיר.

גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי הרש"פ דורשת שישראל תיישם את הצעדים האלה באופן הדרגתי.

הדרישות החדשות של עבאס והרש"פ סותרות את העקרון הישראלי של משא ומתן ללא תנאים מוקדמים. הפלסטינים לא יסתפקו בצעדים בוני אמון מינוריים מצד ישראל והם מצפים שממשל ביידן יפעיל ברגע המתאים את הלחץ על הממשלה החדשה בישראל לבצע כמה מהדרישות הפלסטיניות.

ממשל ביידן איננו ממהר בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני, הוא עסוק בניסיון לייצב את הפסקת האש ברצועת עזה ולקדם את שיקום הרצועה באמצעות מצרים שמשמשת כ"קבלן הביצוע"  של ממשל ביידן.

עבאס ממשיכת בפגישות
עבאס ממשיכת בפגישות

הממשל מודע למצב הפוליטי הרגיש של הממשלה החדשה בישראל ורוצה לתת לה זמן להתייצב ולהעביר את תקציב המדינה, רק אח"כ אמורות להגיע הדרישות של הממשל בנושא הפלסטיני מממשלת ישראל.

על פי גורמים אמריקנים, הפלסטינים יקבלו בינתיים פיצוי זמני, בעוד כמה שבועות תפתח מחדש הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים שנסגרה בתקופת ממשל טראמפ. הפלסטינים מייחסים חשיבות רבה למהלך הזה ורואים בו סימן להכרה אמריקנית במזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית העתידית.