עבור לתוכן העמוד
Menu

דעה: אין דבר כזה עסקת שבויים עם החמאס

עו"ד אלן בייקר מזהיר כי התייחסות לחמאס כגוף לגיטמי למו"מ אינו קביל במשפט הבינ"ל

עו"ד אלן בייקר מבקש להתריע אודות השיח הציבורי שהחל בזמן האחרון אודות אפשרות לעסקת שבויים מול ארגון הטרור • בייקר: כל התבטאות כזו הינה נזק ועלולה להתפרש כהכרה בחמאס ככוח לגיטימי

לאחרונה אנו עדים לדיון הציבורי על סוגיית החזרת גופותיהם של החיילים הישראלים המוחזקים בידי החמאס בעזה מאז מבצע "צוק איתן" בשנת 2014 וכן של האזרחים הישראלים שחצו את הגדר ומוחזקים על ידי החמאס.

על רקע סירוב החמאס להחזיר את גופות החללים והאזרחים לישראל, ודרישות הארגון לשחרור מאות מחבלים בתמורה, מתבטאים בנושא שרים, חברי כנסת ואנשי ציבור בפני כלי התקשורת.

אותם דוברים מתייחסים לשאלה אם אין מקום להפעיל מנופי לחץ על החמאס על ידי מניעת ביקורי משפחותיהם של מחבלי החמאס הנמצאים במאסר ובמעצר בישראל וכן על ידי מניעת הטבות אחרות מהן הם נהנים כל עוד בידי החמאס נמצאים שבויים ישראלים חיים ומתים.

אולי יעניין אותך גם:

מצרים: בין ארה"ב לרוסיה // צבי מזאל

חמאס משקיע בבניית הכוח הצבאי והפוליטי // יהונתן דחוח הלוי

חלק מהבכירים, המסתייגים מנקיטת צעדים נגד מחבלי החמאס הכלואים בישראל, מתייחסים למעמדם של עצורי החמאס בישראל כאל "שבויי מלחמה" הזכאים לאי-אלו הטבות מכוח אמנת ג'נבה על היחס אל שבויי מלחמה (1949).

גישה זאת מוטעית לגמרי, מכמה סיבות:

  1. אמנת ג'נבה בדבר שבויי מלחמה, אותה מקיימת ישראל, עוסקת אך ורק במעמדם של לוחמים לגיטימיים השייכים לכוחות המזויינים של מדינת אויב המכבדת את הנורמות ההומניטריות שבדין הבינלאומי.
  2. החמאס אינו מוכר כמדינה ואין לו כל זיקה לאמנת ג'נבה. החמאס הינו תנועת טרור, הדוגל באופן שיטתי בהפרה בוטה של הדין הבינלאומי על ידי תקיפת אזרחים ללא אבחנה, שימוש באזרחי עזה המקומיים, כולל ילדים כמגנים אנושיים, ניצול בתי חולים, בתי ספר ומבנים אזרחיים אחרים כעמדות לביצוע ירי של טילים, כמרכזי תכנון ותפעול כוחותיהם, וכן למטרות טרור.
  3. מחבלי חמאס אינם נחשבים שבויי מלחמה. הם פושעים פליליים וטרוריסטים שאינם זכאים לכל הטבה או תנאים אחרים המוגנים באמנות ג'נבה השונות בדבר יחס לשבויי מלחמה.
  4. כל התבטאות על ידי שר או על ידי בכיר ציבורי אחר הרואה בחמאס צד לוחם לגיטימי והיוצרת הזיקה כלשהי בין חמאס ואמנת ג'נבה, היא בגדר טעות העלולה להתפרש כהכרה ישראלית בחמאס ככוח לגיטימי הזכאי להגנת האמנה.