עבור לתוכן העמוד
Menu

דילמה מזרח תיכונית: הכסף הסיני או ההשפעה האמריקאית

אנואר גרגש, לשעבר שר החוץ של איחוד האמירויות חשף את הלחץ הסיני העצום המופעל על מדינות המפרץ לספק נפט לסין ולשת"פ כלכלי אל מול הרצון להשאר בעלת ברית נאמנה של ארה"ב

"התחרות הכלכלית והאסטרטגית בין ארה"ב לסין מפעילה לחץ עצום על מדינות המפרץ הערבי", כך אמר ב-2 לאוקטובר אנואר גרגש במסגרת היום השני של ועידת המדיניות העולמית ה -14 באבו דאבי.

גרגש, יועצו הדיפלומטי לנשיא איחוד האמירויות ושר החוץ לשעבר לענייני חוץ, אמר כי היריבות הגיאו -פוליטית מאלצת את מדינות האזור לבצע בחירה בלתי אפשריות בנוגע לשותפויות האסטרטגיות והעסקיות שלהן.

שר החוץ של איראן: מכירים רק מדינה אחת – שמה פלסטין

שר החוץ לשעבר, דחק בקהילה הבינלאומית לצאת  נגד הלחץ הזה ולא להפוך אותו ל"מלחמה קרה חדשה". "אני חושב שאם המסר הזה יגיע לסינים, לאמריקאים ולאחרים, אני חושב שזה כשלעצמו ייצור, הייתי קורא, קולקטיב מוסרי", אמר .

"כולנו מודאגים מאוד מ'המלחמה הקרה' המתקרבת. אלה חדשות רעות לכולנו כי הרעיון של בחירה בין ארה"ב לסין, בעייתי במערכת הבינלאומית, ואני חושב שזו לא תהיה נסיעה קלה ".

איחוד האמירויות ומדינות אחרות במפרץ הערבי נחשבות כבעלות ברית של ארה"ב, נכתב בעיתון "Arab News” "  . עם זאת, סין התפתחה מאוד כשחקנית כלכלית חזקה באזור והרצון שלה לנפט גולמי הפך אותה לרוכשת הגדולה ביותר במפרץ, והציגה בפני מדינות כמו איחוד האמירויות דילמה.

"זה הולך להיות אתגר גדול לכולנו", אמר גרגש.  מבחינתנו כאן באיחוד האמירויות, ארצות הברית היא השותפה האסטרטגית השולטת שלנו, אך סין היא השותפה הכלכלית מספר אחת או שתיים שלנו – עם הודו".

למרות שהסינים מציעים הזדמנויות משתלמות למסחר ולשותפויות עסקיות, גרגש רמז שאיחוד האמירויות מחשיבה את ארה"ב כבעלת ברית אסטרטגית שקופה יותר.

"סין תמשיך להיות חשובה ביותר", אמר גרגש. "למרות שהכיוון של אמריקה הוא משהו שאתה יכול להפיק מקריאות וכנסים ודיונים שונים, הבנת הכיוון של סין לדעתי היא קשה יותר".

גרגש הדגיש את ההשפעה של מגיפת COVID-19 על עניינים בינלאומיים, וטען כי הוכיח את הצורך בשיתוף פעולה רב יותר ולא בעימות.

"אנחנו באמת רואים כמה ממדים לשינויים במערכת הבינלאומית", אמר. "אני חושב שמצד אחד המגיפה מבהירה מאוד שסדרי העדיפויות הגיאו -אסטרטגיים שלנו לא צריכים להיות רק פוליטיים, אלא שהם יכולים להיות בנושאים אחרים.

אל קעידה נגד מוחמד דחלאן

"היא תדרוש, בעצם, מכולנו, הבנה … שהתמודדות היא לא הדרך קדימה, ותקשורת היא הדרך קדימה.

"זה לא אומר שנוכל לשנות את תפיסת איראן את תפקידה באזור, או את תפיסתה של טורקיה את תפקידה באזור, או כיצד אנו רואים את העולם הערבי וכיצד עליה לחזור לאזור תוסס יותר. מערכת. אך יחד עם זאת אני חושב שעלינו להבין גם שחשוב ביותר להימנע מעימותים ”.