עבור לתוכן העמוד
Menu

דיווח: רוסיה תאבטח ספינות משא איראניות בדרך לסוריה

גורמים רוסים אומרים כי רוסיה החלה לאבטח באמצעות ספינות קרב שלה מיכליות איראניות בים התיכון שמובילות נפט ומוצרי יסוד עבור המשטר הסורי • הנשיא פוטין נחלץ לסייע לנשיא סוריה בשאר אסד לקראת הבחירות לנשיאות בחודש הבא, האבטחה הרוסית תגביל את חופש הפעולה הימי של ישראל במימי הים התיכון

סוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" דיווחה ב-17 באפריל מפי "מקורות מיוחדים" כי יוקם חמ"ל משולש, רוסי-איראני-סורי כדי להבטיח את הגעתם בשלום לסוריה של משלוחי הנפט והקמח וסחורות נוספות לנמלי סוריה דרך הים התיכון, לדברי המקורות האלה, נערכו כבר דיונים בין רוסיה, איראן וסוריה כדי לשבור את המצור האמריקני-אירופי החונק שמוטל על סוריה.

מטרת הקמת החמ"ל היא להבטיח בראש ובראשונה את הגעת הנפט לנמלי סוריה מכיוון שסוריה נמצאת במשבר גדול במיוחד בתחום המחסור הענק בנפט עקב השתלטות צבא ארה"ב על בארות הנפט מזרחית לדיר א-זור, השתלטות ארגון "ג'בהת אלנוצרה" על חלק מהנפט והברחות הנפט מסוריה לעיראק.

כמו כן, על פי דיווח בעיתון "וול סטריט ג'ורנל", ישראל פועלת במימי הים התיכון למנוע הברחות נפט ואמצעי לחימה לסוריה באמצעות מיכליות איראניות, על פי הדיווח, ישראל תקפה לפחות 12 מיכליות איראניות שהבריחו נפט לסוריה דרך הים תוך הפרת הסנקציות.

על פי הדיווח ב"ספוטניק", שאין לו בינתיים אישור ממקורות נוספים, ספינות קרב רוסיות יאבטחו את מיכליות הנפט האיראניות שיגיעו בצורה מרוכזת לים התיכון דרך תעלת סואץ, באחריות הצי הרוסי בים התיכון לאבטח את הפלגתן עד לנמלי סוריה.

על פי גורמים בסוריה, המנגנון החדש כבר התחיל לפעול ובשבוע שעבר הגיעו לנמל בניאס שבסוריה 4 מיכליות איראניות שאובטחו על ידי ספינות קרב רוסיות, הן הביאו עימן 5 מיליון חביות נפט גולמי וגז טבעי כדי להקל את מצוקת הנפט בסוריה לקראת צום הרמאדאן.

תושבים בסוריה מדווחים על מאות מכוניות הצובאות בכל יום על תחנות הדלק במדינה בגלל המחסור בנפט.

משמעויות

הנשיא פוטין נחלץ לעזרתו של הנשיא בשאר אסד לקראת הבחירות לנשיאות בסוריה ב-26 בחודש הבא, ובאותה העת הוא גם מסייע לאיראן במלחמתה הימית עם ישראל.

המיכליות האיראניות שמבריחות נפט ואמצעי לחימה לסוריה יזכו להגנה צבאית רוסית בים התיכון בדרכן לסוריה, עם זאת הן עדיין חשופות למתקפה ישראלית בעת שהן שטות בים סוף.

הנשיא פוטין משנה את כללי המשחק כדי להבטיח את האינטרסים של רוסיה בהישארותו של בשאר אסד בשלטון, מדובר בהבנות אסטרטגיות חדשות כדי לפתור, לפחות עד סוף השנה הנוכחית, את צרכי השוק בסוריה למוצרי יסוד, דבר שיבוא ליד ביטוי כבר בימים הקרובים במהלך צום רמאדאן ולקראת הבחירות לנשיאות בחודש הבא.

סיוע קמח לסוריה. תמונה משנת 2014 - האם רוסיה תתחיל לאבטח ספינות משא ?
סיוע קמח לסוריה. תמונה משנת 2014 – האם רוסיה תתחיל לאבטח ספינות משא ?

יותר מ-20 מיליון סורים סובלים ממגיפת הקורונה, המצב הכלכלי במדינה קשה מאוד, מערכת הבריאות הסורית על סף קריסה, גם חוק "קיסר" האמריקני שהטיל סנקציות על בכירי המשטר נותן את אותותיו.

אוניות משא רוסיות עסוקות בימים האלה באספקת כמויות ענק של קמח לסוריה כדי לפתור את "משבר הלחם" במדינה.

רוסיה וסוריה נחושות להוציא לפועל את הבחירות לנשיאות בסוריה במועדן כדי שהנשיא בשאר אסד "יבחר" לתקופת כהונה נוספת של עוד 7 שנים.

האופוזיציה בסוריה כבר טוענת כי תוצאות הבחירות לנשיאות יזויפו וכי ברור שאם הן היו מתקיימות באופן דמוקרטי הנשיא בשאר אסד היה מודח מייד מהשלטון לאחר שהרג יותר מחצי מיליון מאזרחי סוריה במהלך מלחמת האזרחים והביא למצב שבו יש מיליוני פליטים ועקורים.

אולם, הישארותו של בשאר אסד בשלטון היא אינטרס עליון של איראן וסוריה אשר הצילו את שלטונו במהלך מלחמת האזרחים. עכשיו הגיע תורו להחזיר את התמורה, הנשיא פוטין ואיראן זקוקות ללגיטימציה ממנו להחזיק כוחות צבא ובסיסים צבאיים בסוריה, בנוסף לניצול המשאבים הכלכליים של סוריה.

שינוי כללי המשחק על ידי רוסיה  עלול לפגוע בחופש הפעולה של ישראל בכל הקשור למניעת הברחות נפט ואמצעי לחימה לסוריה באמצעות ספינות איראניות, הסורים והאיראנים סומכים על כך שישראל לא תסתכן בעימות צבאי ימי בים התיכון עם ספינות מלחמה רוסיות המאבטחות את המיכליות האיראניות.

נראה שישראל תצטרך למצוא דרכים אחרות להתמודד עם ההברחות מאיראן לסוריה, צריך לזכור כי גם ממשל ביידן ביקש מישראל להנמיך פרופיל בכל הקשור למלחמה הימית בינה לבין איראן כדי שלא להביא להסלמה שתפגע במשא ומתן של המעצמות בוינה עם איראן על חזרה להסכם הגרעין.