עבור לתוכן העמוד
Menu

דיווח: חברי הקהילה היהודית בתימן יעוברו לאבו דאבי

העיתון הסעודי היושב בלונדון, "אל שארק אל אווסאט" מדווח כי לאור תהליך הנורמליזציה והמעורבות של איחוד האמירויות במלחמה בתימן תועבר שארית הקהילה היהודית לאבו דאבי

העיתון "אל שארק אל אווסט" מצטט רב בקהילה היהודית בתימן הטוען כי מתקיימות תכניות לסיום הנוכחות ההודית בתימן ולהעביר כ-100 מחברי הקהילה לאבו דאבי.

את הדברים אמר אותו רב בעילום שם בשל נסיבות ביטחוניות.

מצבה של הקהילה היהודית בתימן שמנתה לפני 1948 כ-50 אלף יהודים, הדרדר עם השנים והיא סבלה מיחס בעייתי מאוד מהשלטונות. עם פרוץ מלחמת האזרחים במדינה המצב הורע אף יותר.

האיש מאחורי חזון “המולדת הכחולה” מרוצה

החל משנת   2000  לערך, גברו רדיפות היהודים שנותרו בתימן. הרדיפות גברו בשל מבצע עופרת יצוקה שהחל בסוף שנת  2008. אנשים מקרב חסידי סאטמר האנטי-ציוניים פעלו לשכנע את אלו שנותרו בתימן להגר לארצות הברית ולא לישראל, תוך הפחדתם שאלו שיעלו לישראל לא יוכלו לשמור על דתם ומנהגיהם, וילדיהם יעזבו את הדת. בעקבות הרדיפות המשיכו קבוצות לעזוב את תימן, לישראל ולארצות הברית.

אלה אשר בחרו להגר לארצות הברית, בעידוד אנשי סאטמר, מונים כמאתיים איש והם שוכנו בשני רחובות בעיר מונסי שבמדינת ניו יורק.

אנשי החסידות מסייעים בידם מבחינה כלכלית. בקיץ 2009 עזבו את תימן כמאה יהודים, בעקבות פעולה משותפת של משרד החוץ האמריקני וארגונים יהודיים בארצות הברית. לדברי הארגונים המסייעים להם, הם בחרו לבוא למונסי, משום שישנה שם כבר קהילה של יהודים יוצאי תימן. בהבאתם היו מעורבים אנשים מזרמים אורתודוקסיים שונים וניתנה להם אפשרות לבחור חינוך לילדיהם מתוך מגוון בתי ספר בקהילה זו.

בשנת 2010  דווח כי נשארו בתימן כ-150 עד 180 יהודים בערים צנעא וריידה .לפי דיווחים שונים  למעלה מ-80% מהנשארים הם כבני 60 ומעלה.

דחלאן: “עוף החול הפלסטיני”

בליל 21 מרץ 2016 הועלו במבצע חשאי 17 מיהודי תימן לישראל[51]. בשלהי 2017 דווח על קהילה בת 67 נפשות החיה במתחם אחד בבירה צנעא

על פי הדיווחים, איחוד האמירויות הערביות ביקשו כי איראן, המגבה את תנועת החות'ים, תעזור להקל על נסיעתם של יהודי תימן לאבו דאבי.

 

מדינת המפרץ מבצעת בימים אלה קמפיין פרסום עולמי בכדי למצב עצמה כמרכז של סובלנות דתית ידידותית ומסבירת פנים ליהודים. לשם כך היא הקימה את "הבית המשפחתי האברהמי" באבו דאבי, הכולל מסגד, כנסייה ובית כנסת ושר התרבות שלו, נורא אל-קאבי קידמה לאחרונה עסק קייטרינג כשר באבו דאבי.

 

סיפורה של משפחת "סעיד אל נתי"

 

ב-26 ביולי 2020 פרסמה סוכנות הידיעות SPA המדווחת על אזור תימן כי המורדים הח'ותים משלמים את סילוק יהודי תימן במדינה וכי משפחת "סעיד אל-נתי" עזבה את שבוע לפני כן את המדינה לאחת מבירות ערב לאחר שראש המשפחה נתנה האפשרות או לעזוב את המדינה או ללכת לכלא. המקרה אירע בנפת עמרן -צפונית לצנעא.

משפחת סעיד אל נתי הייתה המשפחה היהודית האחרונה באזור.

לפי הדיווח באזור כולו ישנם בסה"כ 33 יהודים שחישמה מהם מתגוררים באזור חארף במחוז עמרן  ובמחוז עראב בצנעא.

 

 

חמושים של התנכלו לתושבי אזור השוק החדש בנפת עמרן, שהייתה ברובה יהודית לפני הכיבוש של החות'ים, במטרה לאלץ אותם להגר ולקנות את בתיהם ונכסים במחירים נמוכים, כך שלא תהיה נוכחות עבורם באזורים שלהם.

בחודש מאי האחרון עצרה המיליציה החות'ית יהודי בשם יוסף וכלאה עמו, סעד אל-נתי, ואחרי חודש וחצי של מאסר, משפחתו התחננה בפני ראשי  השבטיים, ואל-נתי שוחרר לאחר שחתם על התחייבות למכור את ביתו ולעזוב את הארץ.

 

 

במהלך החודש הנוכחי הקבוצה איפשרה לו למכור כמה מחפציו ומוצרי ביתו, והוא עזב שלא מרצונו עם אמו ושלוש בנותיו לעבר עדן לפני שהגיעו לאחת מבירות ערב במטרה לחפש בית חדש.

אחד מחברי הקהילה סיפר כי "לא נותר שום דבר בעמרן למעט אישה זקנה המטפלת באחיה שאיבד את דעתו, ועוד שלושה נוספים במחוז עראב.

 

מקורות בקהילה היהודית מסרו כי המשפחה הגיעה לעדן לאחר מסע תלאות אך בשל חוסר האפשרות לטוס כעת מתימן בגלל הקורונה המשפחה נתקעה כמה ימים בעיר הנמל. מספר ימים אחר כך, חברת תעופה הצליחה להשיג היתר מיוחד להובלתם באחת מטיסותיה. לטענת SPA היעד הסופי של המשפחה הוא ישרכאל מכיוון שאף מדינה אינה מאפשרת כיום כניסה לבעלי דרכון תימני ללא ויזה מוקדמת.

עד לפני שהחות'ים פלשו לנפת עמרן, אזור "השוק החדש" היה כמו שכונה סגורה, שרובם היו יהודים שעבדו בסדנאות ברזל, נגרות ותיקוני מכוניות.עם זאת, עם הופעת החות'ים במחוזות סעדה במהלך 2004, היהודים הפכו למוקד לפרעות ונאלצו להתחיל ולהגר.

"כאשר החות'ים הסתערו על אזור אל-סאלם ושלחו אזהרה בכתב ליהודים לעזוב את הנפות, עם התגברות ההתקפות ירד מספר המשפחות מ-5,000 ל-30 כאשר רובם מתגוררים בעיר בבעלות משרד הביטחון ליד שגרירות ארה"ב בצנעא", מספר בכיר בקהילה.

לאחר שהמיליציה החות'ית השתלטה על בירת תימן, החשש ליהודים גבר והם זכו להתעלללות מצד קבוצות שונות באזור סעדה ועמרן והחלו לברוח מן המדינה בקבוצות.

 

https://sparabia.com/%D8%A7%D9%84%D8%AD%D9%88%D8%AB%D9%8A-%D9%8A%D8%B7%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D8%AE%D8%B1-%D9%8A%D9%87%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D9%8A%D9%85%D9%86/